HP smarttank 7605 installeren voor een LAN netwerk (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2025, 18:42 (2 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 26-11-2025, 13:12

Een hele middag bezig geweest om een HP smarttank 7605 printer te installeren op mijn bedrade netwerk.
Alle pogingen ten spijt is het me niet gelukt, of de printer wil me met wifi laten werken. De installatiehandleiding zoek je naar LAN en meteen gaat het weer over wifi......
Wie heeft deze printer ook en hem ook op LAN aan de praat gekregen?
Ik heb menig printer in het verleden geïnstalleerd, driver van cd of diskette installeren en printen, maar dit is een drama.
Tegenwoordig van alles downloaden, account aanmaken en weet ik wat nog meer:fir
Maar software gedownload, maar nog niets geprint.
Oh ja, ik heb geen appofoon om QRcodewes te scannen, alleen een pc met w11, een lan en de nieuwe printer. Alle oude meuk wat aan het netwerk hangt werkt uit de kunst....
HP geeft advies mijn netwerk(kabels) te controleren, tja daar hing tot vorige week aan die kabel een andere printer met LAN, maar die was onderhand versleten...

HP smarttank 7605 installeren voor een LAN netwerk

door PA2JAN @, Marknesse, 25-11-2025, 19:04 (2 dagen geleden) @ soundman2

Beste Henk, ik had de laatste tijd alleen maar problemen met Windows 11,en ik was het spuugzat.
Ik heb Linux Mint Cinnamon overgehaald en geinstalleerd. Ik ben er nu een kleine week mee aan het stoeien, en met veel zoeken op Internet heb ik de zaak zo voor elkaar dat ik niet weer naar Windows terug hoef en wil. Het is even wennen, maar ik heb alles aan de praat.
Van een oude scanner, tot mijn twee printers, mijn Bluetooth toetsenbord, de hele zooi.
En alles supersnel. Ik heb er nog geen spijt van. Er is zelfs een Double Commander, die net zo werkt als de Total Commander.
Je zou het eens moeten proberen op een oude machine, die je vast nog wel hebt staan.
Succes, Jan

door henk vdb @, Breda, 25-11-2025, 19:57 (2 dagen geleden) @ PA2JAN

Tja Jan, zonder mijn naamgenoot op de tenen te willen trappen ben ik het WEL met je eens.
Ik heb al op zoveel oude laptops Linux mint geïnstalleerd en out-of-the-box wordt mijn Lexmark multifunctional steeds onmiddelijk op het netwerk gevonden en kan ik er direct mee printen en scannen, en mijn 12 jaar oude Synologie NAS wordt eveneens gelijk gevonden. Geen exta software en geen account nodig.

Maarja, niet iedereen kan windows loslaten.
Sorry Henk, ik ga niet meer mijn tijd verdoen met w11. Maar desalnietemin veel succes en sterkte ermee, ik kan begrijpen dat je het werkend wil krijgen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 25-11-2025, 20:11 (2 dagen geleden) @ soundman2

Probleem ook gehad, na loskoppelen van de printer kon W11 hem niet meer vinden.
De drivers waren wel geïnstalleerd maar de laptop "zag" geen printer.
Toen heel simpel de laptop uit en de printer uit.
Daarna eerst de printer aan en daarna de laptop aan, en waarachtig hij "ziet" hem.
Probeer dit eens en dan horen we het wel, groet, Ben

door henk vdb @, Breda, 25-11-2025, 20:16 (2 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door henk vdb, 25-11-2025, 20:23

En toch maar even de manual opgezocht....

[image]

Heb je die APP op de computer geïnstalleerd? die is blijkbaar nodig om de printer in te stellen (Brrrrr...).

Als je een ethernetkabel aansluit zou in ieder geval de wifi (die ze blijkbaar veel liever aanbevelen) uitgeschakeld worden.

Handleidingen van HP zijn ook niet meer zo goed als in vroeger tijden.

Oh en volgens stap 5 moet je inderdaad een account aanmaken....

Voor ik een dergelijk apparaat koop probeer ik toch meestal eerst de handleiding te vinden en door te nemen, als accounts nodig zijn gaat de keuze naar een ander apparaat.

Stukje opgelost.

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2025, 20:17 (2 dagen geleden) @ Ben

Ik kan nu printen. Er zit een werkelijk krakkemikkig touchscreen schermpje op, maar dat terzijde. Ik vond daarop MENU en voorwaar, daar kon ik een keuze maken uit WiFi of Ethernet.
Ik kan nu in elk geval weer printen.
De printer kan veel meer, ook scannen. Dat is de volgende "hobbel" die ik moet nemen.
Uiteindelijk komen we er wel.......

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2025, 20:39 (2 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 25-11-2025, 20:42

WiFi wordt op deze printer dus niet gedisabled bij het aansluiten van ethernet......
Het was ook niet echt een W11 probleem.......
De schrijvers van de manuals zouden eens een printer uit handen moeten geven en een panel volgens die gebruiksaanwijzing de printer laten aansluiten.........

door henk vdb @, Breda, 25-11-2025, 20:58 (2 dagen geleden) @ soundman2

De schrijvers van de manuals zouden eens een printer uit handen moeten geven en een panel volgens die gebruiksaanwijzing de printer laten aansluiten.........

Ik denk dat jij NU al veel meer over die printer weet dan de makers van de manual! :-)

door soundman2 @, Wouw, 25-11-2025, 21:42 (2 dagen geleden) @ henk vdb

Ik denk dat jij NU al veel meer over die printer weet dan de makers van de manual! :-)

in elk geval staat er niets in het boekje over het menu op de printer waar een keuze gemaakt kan worden.
De installatiefiles zijn al even schimmig, je weet gewoon niet wat je binnen haalt.

Stukje opgelost.

door soundman2 @, Wouw, 26-11-2025, 15:33 (1 dag en 15 uur geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 26-11-2025, 15:35

Mooie oplossing, maar het instructuctie boekje rept er in de installatiehandleidung met geen woord over.
Als je bij troubleshooting gaat lezen, zo het automatisch moeten gaan. dat duurt twee uur.
Zoiets als;
zet de printer aan, deze maakt via de wifi van de pc contact met het internet en binnen twee uur is de printer geïnstalleerd.
Lekker handig als je dat niet weet.
Als het netwerk wifi niet gebruikt/aan heeft werkt het dus ook niet.
Op het LAN aansuiten vind je helemaal niets terug..........
Tja als je de printer door en door kent....

Stukje opgelost.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-11-2025, 16:05 (1 dag en 14 uur geleden) @ soundman2

Mijn satelliet ontvanger wil ik soms in Frankrijk kunnen updaten.
Wil je dat doen met een utp kabel en een Router dan is dat ook lastig.
Heb daar eens een verhaal over geschreven omdat Windows eerst het netwerk gaat scannen.
Alles wat daar later bijkomt ziet hij niet direct.

Hierbij het verhaal;
In de Laptop bij de Netwerk instellingen > Ethernet > Adapteropties wijzigen > Ethernet > (rechtermuisknop)
Eigenschappen > Internet Protocol versie 4(TCP/IP4)
Eigenschappen > (tab) Algemeen alles op Automatisch
Bij de (tab) Alternatieve configuratie > door gebruiker geconfigureerd met als IP-adres 192.168.0.1 en Subnetmask 255.255.255.0 dan de Laptop uitschakelen.
Kabels aan Dreambox > Router > Laptop, dan de Dreambox en Router aan.
Daarna pas de Laptop aan en het programma starten.

Je hebt wel eens eerder zo'n probleem gehad en de volgende morgen deed hij het (weer).
Dus elke keer als er iets in het netwerk wijzigt moet je de Laptop opnieuw starten.
Succes en groet, Ben