GA212 platenspeler: lampjes defect en bassen zijn weg (Toestel of techniek)

door Piet van der Pol @, 27-11-2025, 12:29 (48 dagen geleden)

Hallo allen,

Na zeker zo'n 15 jaar stilstand heb ik mijn Philips platenspeler weer eens voorzichtig opgestart.
Tot mijn verrassing bleek de (originele) snaar nog te werken. Er zijn wel 2 lampjes defect (33/45). Verder blijkt dat de midden en hoge tonen er nog behoorlijk goed uit komen. Maar de lage tonen zijn nagenoeg verdwenen. Nu heb ik ergens weleens gelezen, dat door het harder worden van het rubber in de naaldhouder, het laag slechter wordt.

Mijn vragen:

1) Zijn er ergens nog geschikte gloeilampjes te koop?

2) Moet de naald vervangen worden? Door welk type, en waar (in NL) te koop?

Ik heb een foto bijgevoegd. De tekstkleur van het opschrift is bruin. En het kunststof van de naaldhouder is grijs.

Verder weet ik niet, waar ik moet trekken en/of knijpen om de naald te vervangen.

Piet

[image]

GA212 platenspeler: lampjes defect en bassen zijn weg

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 27-11-2025, 12:40 (48 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Piet, misschien bij Electro Andijk?

https://www.electro-andijk.nl/results,1-12?keyword=GA212&limitstart=0&option=com_virtuema...

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

door Piet van der Pol @, 27-11-2025, 13:02 (48 dagen geleden) @ BenM

Hallo Ben,

Bedankt. Ik heb even een berichtje verzonden.

Piet

door Goldline @, Oranjedorp, 27-11-2025, 15:12 (48 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Bollampjes E10 6 volt / 50mA
Naald Philips GP400 mk1
Succes !

--
Cees PA1DBA

door soundman2 @, Wouw, 27-11-2025, 16:31 (48 dagen geleden) @ Goldline

Het Philips lampje is de 7121D, 6V 50mA.
Het is een lampje met een dubbel gespriraliseerde gloeidraad, waardoor het meer licht geeft als bijv. een achterlichtlampje met dezelfde waardes.
Dat is ook een van de reden dat niet alle lampjes goed werken, doordat de aanlopstroom veel groter is.
Ook stereoindicators hadden daar last van.

door ruudam @, Utrecht, 27-11-2025, 18:20 (48 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Kan ook zijn dat de RIAA correctie niet goed meer is.
Hou er rekening mee dat bij CD weergave en zeker bij FM radio meer laag zit.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-11-2025, 18:23 (48 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Maurice, 27-11-2025, 18:25

Naalden zijn verkrijgbaar maar even GOED OPLETTEN.
Volgens mij is die wit/grijze de MK I versie (oudere) en niet de MK II.
De hoek van element is anders en passen de naalden niet.

Even goed opletten.

Bekijk: https://www.pickupnaalden-shop.nl/ voor naalden.

Dan de GP400 elementen zijn er vollop nog.
Voor paar euro zien dat je een vervang element vind.

Of je zoekt direct de betere GP412

Hier zie je het verschil.
Mark I is de rechter
Links de MARK II (Hier toevallig de GP412(met goud huls) maar is ook in GP400
GP400 was instap element.

Als je goed element bekijkt zie rechst dat element zelf hoekje heeft.
Linker heeft hoekje niet en is element stift schuin.

[image]

door Goldline @, Oranjedorp, 27-11-2025, 18:41 (48 dagen geleden) @ Maurice

400 naald is radiaal en 401 naald die ook past is elliptisch , dus een upgrade.

--
Cees PA1DBA

door Piet van der Pol @, 27-11-2025, 22:45 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Inmiddels ben ik al wat wijzer, en heb ook contact met Electro Andijk.

Maar ik weet nog steeds niet, of nu alleen de naald vervangen moet worden (verhard rubber?).
Of ook het element zelf?
En hoe haal ik de boel uit elkaar, zonder iets te beschadigen? Is daar ergens ook een instructie voor te vinden (handboek?)

Piet

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 28-11-2025, 10:25 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Piet,

Als ik google op "Philips 400 pickup element manual" krijg ik deze link : https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://manuals...

Mocht dat jouw element zijn, dan kun je hier misschien de informatie vinden over het verwijderen van de naald.

Ik heb geen ervaring met dit element, wel met een Stanton EEE, die ik midden jaren '70 had gekocht en waar de originele naald nog steeds inzat.Ook bij die klonken de bassen nogal wat 'dun". Een nieuwe naald loste dat toen voor mij op.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

door PE1PJA @, Omgeving Venlo, 28-11-2025, 10:35 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Piet,

Geen bassen; platenspeler moet aangesloten worden op een versterker met phono ingang! Dat eerst controleren.

De ophanging van de naald kan verhard zijn. In het element zelf zitten geen bewegende delen.
Maar of het daar aan ligt kom je miz alleen achter door de naald te vervangen.

[image].

Downloaden service handleiding: https://elektrotanya.com/philips_ga212_sm.pdf/download.html

M.vr.gr. Jan

--
jschator(apestaartje)home.nl

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2025, 12:35 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Verhard rubber kan, maar dat zit in de naaldhouder, die met een nieuwe naald gelijk vervangen is. In het element zitten alleen twee stationaire spoeltjes, die reageren op het magneetveld van het magneetje aan de naald.

door Piet van der Pol @, 28-11-2025, 12:15 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Bedankt voor de links naar de technische info. En ja, de versterker heeft RIAA correctie.

Inmiddels, met pijn en moeite, het element kunnen verwijderen. Kennelijk zijn er in een ver verleden al contactproblemen geweest. De draden uit de arm zaten direct aan het element gesoldeerd.

Het element werkt, zoals al eerder aangegeven, gewoon nog wel. Maar hoe zit het met de naald? Hierbij nog een foto. Hopelijk is deze scherp genoeg.

Piet

[image]

door Onno-I @, 28-11-2025, 12:22 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol
Gewijzigd door Onno-I, 28-11-2025, 12:24

De naald zit op een metalen staafj, de naalddrager.
Dat gaat door een rubber ophanging. Die staat niet op de foto. Die kan hard geworden zijn.

Of zacht... ik had een Technics platenspeler waarvan de naalddrager doorzakte bij de ophanging (zag eruit of ik de naaldkracht veel te hoog had gezet maar dat was niet zo). Hij gaf vervormd geluid (ik denk: het magneetje zat niet meer in het midden ). Na vervangen van de naald (met naalddrager en plastic inschuifding) stond die weer fier zoals het hoort en was het geluid weer goed.

Ik weet niet of dit relevant is voor jouw geval. Het is een voorbeeld van dat de rubber ophanging van de naalddrager slecht kan zijn.

door Piet van der Pol @, 28-11-2025, 12:27 (47 dagen geleden) @ Onno-I

Het rubberprobleem is inderdaad al genoemd. Ik wacht verder hierover het advies van Electro Andijk ook even af.

Piet

door Goldline @, Oranjedorp, 28-11-2025, 13:43 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Piet ,ik kan je tegen verzendkosten een GP400 mk1 zonder naald met montage slede sturen.

--
Cees PA1DBA

door Piet van der Pol @, 28-11-2025, 13:59 (47 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Cees,

Bedankt voor je aanbod. Dat is heel mooi van jou. En daar wil ik in ieder geval wel gebruik van maken. Ik stuur je wel een berichtje.

Piet

door Piet van der Pol @, 29-11-2025, 12:00 (46 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Cees,

Gisteren via de envelop een berichtje verstuurd. Is dit door jou reeds ontvangen? Indien niet, misschien kan jij dan naar mij een bericht proberen te versturen.

Piet

door Piet van der Pol @, 28-11-2025, 13:56 (47 dagen geleden) @ Onno-I

Mij is nog niet duidelijk, waar dan precies het rubber zit, dat eventueel verhard zou kunnen zijn.
Aan het grijze blokje zit een lang rechthoekig bronzen buisje. Daar is de naald zelf ingestoken, en kan daarin veren (door rubber?. Dit bronzen buisjes zit weer in het element gestoken. Dat zit vrij stevig. Ik neem aan, dat het rubber dan in het rechthoekige bronzen buisje zit. En dat ik dus eventueel alleen het grijze blokje + bronzen buisje + naald zou moeten vervangen?

Piet

door soundman2 @, Wouw, 28-11-2025, 14:16 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Met de naald vervang je gelijk alle bewegende delen, naarld, rubber en magneet.
Dat schreef ik al eerder

door Jan Bus @, Amersfoort, 29-11-2025, 13:07 (46 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Is door het soldeerwerk de onderlinge fase van het linker en rechter kanaal veranderd? Wanneer links en rechts in tegenfase staan dan krijg je verzwakte weergave de lage tonen en een diffuus geluidsbeeld. Zet indien mogelijk de versterker op mono dan is het effect nog duidelijker hoorbaar.

Groet, Jan

door Piet van der Pol @, 29-11-2025, 13:35 (46 dagen geleden) @ Jan Bus

Hallo Jan,

De fase is wel goed. In het verdere verleden, toen de bassen er nog waren, was het soldeerwerk ook al aanwezig.

Piet

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-11-2025, 16:13 (47 dagen geleden) @ Piet van der Pol

[image]

Misschien verduidelijkt dit iets.

Jac

door Adelbert @, 04-12-2025, 08:05 (41 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hoi,
Wie woord het gewicht op den toonarm ingestellt?
Darover heb ik niks in het manual gevonden.
Bedankt,
Adelbert:)

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-12-2025, 09:05 (41 dagen geleden) @ Adelbert

dat is vrij eenvoudig. er zit op de arm een te verschuiven gewichtje en er is een ringmarkering per gram.

Je schuift dit gewichtje naar de achterste markering, dan met het grote gewicht (achteraan op de arm) breng je de arm in zwevende toestand. dan met het kleine gewichtje zoveel gram naar voor als voorgeschreven voor het element.

door Adelbert @, 04-12-2025, 16:20 (41 dagen geleden) @ kris

Heel bedankt!:)
Groeten,
Adelbert:)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-12-2025, 17:26 (41 dagen geleden) @ kris

Staat in gebruikershandleiding

[image]

door Adelbert @, 05-12-2025, 07:17 (40 dagen geleden) @ Maurice

@ Maurice
Topper!:) :) :) :) :)
Groeten,
Adelbert

door Piet van der Pol @, 19-12-2025, 12:39 (26 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Inmiddels is de platenspeler weer in bedrijf. Het klinkt goed (met mijn oren), en ook de bassen zijn er weer. Tevens branden de groene lampjes ook weer.

Ik heb het door Cees aangeboden element niet gebruikt. Daarin zat de naald vrij los. Dus ik heb bij Electro Andijk toch maar een ander element aangeschaft. En tegelijk ook een andere naald.

Ik blijk in mijn platen voorraad nog 2 testplaten te hebben. Nooit gebruikt, maar die ga ik nu ook maar eens proberen. Nadat ik de gebruiksaanwijzing gelezen heb. Dus dat kan nog wel weer even duren. Nu eerst weer wat andere projecten.

Piet

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-12-2025, 18:57 (26 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Oorzaak was dus de naald zelf?

Andere naald en betreft geluid is nu opgelost?

door Piet van der Pol @, 19-12-2025, 21:24 (26 dagen geleden) @ Maurice

Ik gaf al aan, dat ook het element vervangen is.

Omdat mijn oude naald niet paste in het element van Cees, wist Electro Andijk niet, welke naald zij mij zouden moeten leveren. Ook en foto gaf geen duidelijkheid. Ik had de mogelijkheid om het element van Cees eerst op te sturen naar Electro Andijk. Dat heb ik niet gedaan, maar meteen een compleet setje gekocht (dus element + naald). En dat heb ik nu ingebouwd.
Wel weer met gebruikmaking van de houder, die bij het element van Cees zat....

Een ingewikkeld verhaal, kort samen gevat.

Piet