Zelfbouw MG afstemmer: wie heeft informatie? (Toestel of techniek)

door Piet van der Pol @, 06-03-2026, 09:00 (6 uur en 38 minuten geleden)

Ik heb een printje met een MG afstemmer verkregen. Deze is uitgerust met 3 transistoren, en de uitgang is direct achter de detectie diode. De afstemmer is in werkende staat.

Is dit een ontwerp, dat ooit ergens gepubliceerd is geweest? Of is deze opzet geheel zelf bedacht? Wie heeft er eventueel nadere info?

Piet

[image]
[image]

Zelfbouw MG afstemmer: wie heeft informatie?

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 06-03-2026, 10:22 (5 uur en 16 minuten geleden) @ Piet van der Pol

Nog nooit zoiets gezien. Wel grappig ding.
Het ziet er uit als onderdeeltjes uit een Kajak, Philips L1X75T, handig op een printje gemonteerd.
http://www.hupse.eu/radio/frameset.htm?Philips_L1X75T.htm&ContentFrame
Jouw schaaltje is alvast gelijk aan de Kajak, wat de onderdelen plaatst naar eind jaren vijftig.
Volgens John had de Kajak geen gedrukte bedrading dus daarom misschien “herbouw” op een eigen stukje print.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 06-03-2026, 11:08 (4 uur en 30 minuten geleden) @ Piet van der Pol

Lijkt mij inderdaad het HF/MF deel van de Kajak.
Onderstaand het schema.
[image]
Als je hem compleet wilt maken is hieronder het LF deel.
[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-03-2026, 12:54 (2 uur en 44 minuten geleden) @ Leo Bolier
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-03-2026, 12:59

Dat lijkt me niet de Kajak, maar net zoals de afstemunit van Gerard, een op de Kajak geïnspireerd kitje. Mogelijk iets van MBLE of een andere componententak van Philips.

Of nouja, het exemplaar van Gerard lijkt een one-off terwijl het schema van jou daadwerkelijk bij een kitje zal horen.

Maar ze hebben in elk geval gezamenlijke roots en zullen op zijn minst grotendeels overeenkomen.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 06-03-2026, 14:45 (53 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Dit lijkt me ook duidelijk een zelfbouwprintje. De ferroceptor, afstemcondensator, afstemschaal zijn dezelfde als die van de Kajak. De oscillatorspoel en MF trafo'tjes zien er ook het zelfde uit. Als we het aantal R's en C's tellen lijkt dat ook aardig te kloppen.
De 5 mosterd C's zijn 47nF. Ook 2 elco's.
Voor mij geen enkele twijfel dat dit een halve Kajak is. Zelf heb ik een hele Kajak op deze manier in de lengte gebouwd.

door Andries van Dekken. @, Surhuizum., 06-03-2026, 15:05 (33 minuten geleden) @ Leo Bolier

Was dit niet een setje wat in de jaren zestig bij Radioservice Twenthe werd aangeboden.
Later publiceerde een lezer nog een versterkertje in R.B wat er bij gebruikt kon worden.
--An3s--

--
Keapje 'n Erres, kinne jo werres.

door Piet van der Pol @, 06-03-2026, 14:10 (1 uur en 28 minuten geleden) @ Leo Bolier

Het lijkt inderdaad heel erg op deze radio. De trafo's en de afstemcondensator hebben dezelfde bouwvorm. En de afstemschaal klopt ook wel. Maar de schakeling is dan wel (mogelijk) zelf op een eigen printje gebouwd.

Piet