t.k. gevr. "boys radio" Hinode (plm 1961) (Gezocht)

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 11-03-2012, 23:24 (4431 dagen geleden) @ Jacobus

Ook toen verkochten ze liever een nieuwe. In die tijd moet er beslist wel aan een nieuw varcotje te komen geweest zijn maar de reparatieafdeling was er vast niet happig op. Ook toen zat er al snel meer werk in dat ze lief was en werk is duur. Handel levert meer op.

Het is niet waarschijnlijk dat die condensatortjes nu nog nieuw gemaakt worden. Dubbele expemplaren voor superhets, de zes-transistor uit die tijd, zijn er wel maar meestal te groot. Een paar jaar geleden kocht ik in een aanval van pure nostalgie een bouwpakketje waarin zo'n tweevoudige afstemcondensator werd gebruikt. Maten, zonder uitsteeksels als asje en soldeerlippen 20x20x11mm. In mijn herinnering waren die enkelvoudige afstemcondesatortjes kleiner maar ik kan me vergissen.

Wat dus nodig is, is enig geduld misschien zelfs groot geduld en daarmee op internet, beurzen en dergelijke zoeken tot je een passende
gevonden hebt. Een sloopradiootje waar de condensator nog goed van is, zal vaak al voldoende zijn. Daarbij loop je natuurlijk het risico dat zo'n oud condensatortje het ook vrij snel opgeeft, vooral bij intensief gebruik.

petrus bitbyter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum