harddisk controller jaren 80 wie is de fabrikant ? (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 01-04-2026, 21:47 (1 uur en 51 minuten geleden) @ KeesWe

Het lijkt mij een Adaptec ESDI controller.
Vreemd, ESDI disken werden gebruikt in de grotere computers en ik heb ze nooit in de Canadese PC's gezien. Maar goed ik heb ook niet alles uit Canada gezien (alleen de ellende rond 1989-1990) met de 386 computer.

Die ESDI disken werden in de eerste helft 80 gebruikt in de P4000 en P9000 computers die in Apeldoorn werden ontwikkeld. De productie van de hardware was ook in Apeldoorn. Samenbouw gebeurde in Eiserfeld.

Kees

Hoi Kees, bedankt voor je interesse en reactie

Bij het zoeken naar het feit of het inderdaad op een Adaptec ESDI controller zou gaan, afwijkend ook van wat Maarten vond. Het ik de volgende informatie hierover gevonden.
Voor de juistheid hiervan kan ik ook niet instaan, maar sluit volgens mij meer aan bij de conclusie die Maarten trok.
mvg
Frans

Het is zeer onwaarschijnlijk dat de getoonde controller bij een ESDI-schijf hoort. De kaart op de afbeelding is vrijwel zeker een MFM/RLL-harddiskcontroller uit de vroege jaren 80.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom dit geen ESDI-controller is:
Aantal connectoren: Op de afbeelding zijn twee aansluitingen zichtbaar: één 34-pins (Control) en één 20-pins (Data). Hoewel ESDI dezelfde fysieke kabels gebruikt als de oudere ST-506 standaard, wijst de lay-out van deze specifieke kaart op een ouder type.
Identificatie: Visueel komt de kaart exact overeen met controllers die worden geïdentificeerd als IBM Xebec MFM-controllers of vergelijkbare "dumb" controllers voor IBM PC/XT-clones uit de jaren 80.
Technologie: De kaart heeft geen eigen BIOS-chip. ESDI-controllers waren over het algemeen "intelligenter" omdat ze in staat waren om schijfgeometrie en defectlijsten rechtstreeks van de schijf uit te lezen, wat vaak extra logica of firmware op de kaart vereiste.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks