triller ombouwen (Toestel of techniek)

door eijck, 05-07-2012, 09:03 (4285 dagen geleden)

heeft iemand een schema voor het vervangen van het mechaniek van een 4 pens amerikaanse triller door electronica, moet wel wel vermogen kunnen leveren aangezien de autoradio is voorzien van balanseindtrap met 2 x 6V6 plus nog 6 andere buizen.

triller ombouwen

door Armand @, België, 05-07-2012, 09:11 (4285 dagen geleden) @ eijck

Hallo,

Heb je het merk en type van de autoradio,12V of 6V,chassis aan de - of + ?

Vriendelijke groeten, Armand

triller ombouwen

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 05-07-2012, 10:21 (4285 dagen geleden) @ eijck

Hallo Jan,

Ik heb hier een elektronische variant voor met fets, mogelijk ook bruikbaar voor jou radio? Mail me maar bij belangstelling....

Groeten, Leo

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

triller ombouwen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 05-07-2012, 11:33 (4285 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dag Leo,

Hoewel de vraag van Jan van Eijck kwam en niet van mij, heb ik ook wel belangstelling voor de triller, opgebouwd met FET's.

Groeten,

Paul

triller ombouwen

door eijck, 06-07-2012, 11:20 (4284 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Heb het schematje van soundman nagebouwd en inderdaad werkt perfect, dank voor de reacties

triller ombouwen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 06-07-2012, 14:42 (4284 dagen geleden) @ eijck

Het verwondert me wèl dat er geen condensatoren nodig zijn in deze multivibrator. Komt dat omdat de trafo erin is opgenomen?

Paul

triller ombouwen

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-07-2012, 15:03 (4284 dagen geleden) @ Paul van der Mast
Gewijzigd door kris, 06-07-2012, 15:24

Beste Paul,

het is geen zuivere multivibrator maar een balansoscillator of iets ertussenin. (de twee zijn verwant) De Tijdsconstante wordt bepaald door de spoelen van de trafo. Dikwijls worden er toch speed-up condensatoren gebruikt om het geheel sneller te doen omslaan en het rendement te verbeteren. Aangezien heel weinig plaats hier het criterium is (behuizing vibrator) is al het niet nodige overboord gelaten.

groeten

Kris

triller ombouwen

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 06-07-2012, 15:15 (4283 dagen geleden) @ kris

Oké, zo snap ik het beter. Klinkt logisch.

Bedankt!

Groeten,

Paul van der Mast

triller ombouwen

door shortwave @, meerssen, 22-05-2020, 16:38 (1406 dagen geleden) @ eijck

hallo meneer van Eijck

ik ben zo vrij om even te vragen dat u melde dat de triller omvormer prima werkt
dat is ook zo hij doet het prima alleen dat de transistoren maar 5 minuten meegaan en dan stuk gaan omdat ze veel te warm worden
ik heb wel niet het type genomen dan wat in het schema staat een eigenlijk nog veel sterker type
maar ondanks ik ze op een grote koelvin plaats worden ze nog veel te warm en overlijden
ik wil graag u ervaring delen , heeft u de transistoren gebruikt wat in het schema staat de
2n3055 en heeft u ze op een koelvin gemonteerd en hoe warm worden ze bij u triller
als ik de oude triller terugzet doet de radio het alleen deze maakt lawaai en stoort de radio en is niet stabiel wat de electronische versie allemaal niet heeft die deed het prima op bovengenoemde na

graag hoor ik u

groet Han Martens PA3GMF

triller ombouwen

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-05-2020, 17:19 (1406 dagen geleden) @ shortwave

Beste Han,

Jan van Eijck is enige jaren geleden overleden. Dat wist u natuurlijk niet, maar tenzij u over buitengewone gaven beschikt; er komt geen antwoord meer van hem.....

Indertijd heb ik een flinke serie gebouwd met Fets (100 stuks), maar die zijn op. De toen gebruikte Fets zijn niet meer te verkrijgen, maar een betere variant wel. Er is een nieuwe schakeling in de maak, maar die is nog niet af (het is ook hobby tenslotte)

De transistor variant wordt inderdaad behoorlijk warm, maar vergeet ook niet om datgene wat achter de trafo zit te reviseren....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

triller ombouwen

door Armand @, België, 23-05-2020, 10:40 (1406 dagen geleden) @ shortwave

Je kunt het hier eens vragen.Heb daar vroeger een Solid State Vibrator (standard 4 pin) gekocht voor een SBR PV8 buizenradio en werkt nog steeds.
https://www.radiosforoldcars.com/vibrators.htm
[image]
[image]

Groeten, Armand

triller ombouwen

door Armand @, België, 24-05-2020, 03:18 (1405 dagen geleden) @ shortwave

Ik wist dat er ergens kitjes werden aangeboden om in te bouwen maar vond de link niet terug.
Nu wel gevonden : even doorscrollen naar "Electronic Vibrator Kit, 6 or 12 volt"

http://www.wjoe.com/elect_kits.htm

Groeten, Armand

triller ombouwen

door soundman2 @, Wouw, 05-07-2012, 10:54 (4285 dagen geleden) @ eijck

heeft iemand een schema voor het vervangen van het mechaniek van een 4 pens amerikaanse triller door electronica, moet wel wel vermogen kunnen leveren aangezien de autoradio is voorzien van balanseindtrap met 2 x 6V6 plus nog 6 andere buizen.

Kun je hier wat mee? Komt oorspronkelijk uit Elektuur.
[image]

Soundman2

powered by my little forum