Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren. (Gezocht)

door Samro @, Sondel (Friesland), 28-07-2012, 10:38 (4318 dagen geleden)

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers (van de 500 series). Om deze te modificeren. Defecte elco's is geen probleem, maar de spoelen moeten wel goed zijn.

Mvg Samro.

(Zie foto svp).
[image]

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-07-2012, 11:16 (4318 dagen geleden) @ Samro

Is dit soms iets voor je (is maar 1 filter):

http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/luidsprekers/559207459-b-w-dm4-scheidingsfilter.html

(prijs is bespreekbaar.)

Jac

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door Samro @, Sondel (Friesland), 28-07-2012, 11:31 (4318 dagen geleden) @ Jac Janssen

Beste Jac,

nee, helaas daar heb ik niets aan. Ik zoek hetzelfde filter als op de foto getoond. Ik heb wel 2 goede filters, maar ik ben benieuwd of de klank beter is, als ik er ipv bipolaire elco's betere Audiocap condensators in plaats. Maar ik wil voorlopig de oude filters nog origineel houden. Mocht het tegenvallen, dan kan ik deze er zo weer inplaatsen. Ik ben nog op soldeercursus, vandaar..:-D

Mvg Samro:-)

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-07-2012, 13:27 (4317 dagen geleden) @ Samro

Bedankt voor het berichtje.
Tja, dat wordt nog even doorzoeken dan.

In het algemeen is het een erg goed idee om de bipolaire elko's te vervangen door filmcondensatoren.
Als je polypropyleen-typen neemt, zit je wel goed.

Dit zijn geen "high-end" luidsprekers, dus ik zou er zelf ook geen idioot geprijsde onderdelen in gaan stoppen. Dat geld zou je dan m.i. dan weer beter kunnen stoppen in (nog) betere luidsprekers.

Het is leuke materie, en je wordt een stuk wijzer door gewoon het éen en ander zelf te proberen. Ook goed om allerlei idiote claims te ontkrachten. Als je zelf geen verbetering hoort, dan is die er (voor jezelf) ook niet. Ondanks dat je lovende recenties of verhalen leest.
Er is erg veel opgeklopte onzin in omloop in de audio-wereld.
Je kunt alleen maar zelf, door te proberen en te luisteren, erachter komen of het ook allemaal effect heeft.
Goed plan om er eens wat mee te experimenteren! Succes!

Jac

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2012, 13:35 (4317 dagen geleden) @ Jac Janssen
Gewijzigd door soundman2, 28-07-2012, 14:13

Bedankt voor het berichtje.
Tja, dat wordt nog even doorzoeken dan.

In het algemeen is het een erg goed idee om de bipolaire elko's te vervangen door filmcondensatoren.
Als je polypropyleen-typen neemt, zit je wel goed.

Dit zijn geen "high-end" luidsprekers, dus ik zou er zelf ook geen idioot geprijsde onderdelen in gaan stoppen. Dat geld zou je dan m.i. dan weer beter kunnen stoppen in (nog) betere luidsprekers.

Het is leuke materie, en je wordt een stuk wijzer door gewoon het éen en ander zelf te proberen. Ook goed om allerlei idiote claims te ontkrachten. Als je zelf geen verbetering hoort, dan is die er (voor jezelf) ook niet. Ondanks dat je lovende recenties of verhalen leest.
Er is erg veel opgeklopte onzin in omloop in de audio-wereld.
Je kunt alleen maar zelf, door te proberen en te luisteren, erachter komen of het ook allemaal effect heeft.
Goed plan om er eens wat mee te experimenteren! Succes!

Jac


Zolang je niet betrouwbaar kunt solderen, hebben je proeven weinig zin. Een niet goed doorgevloeide soldeerlas kan heel wat weerstand hebben, waardoor je luidspreker ineens anders gaat klinken, omdat bijv. de verhouding tussen hoog en laagweergevers niet meer klopt.
Een soldeercursus?
Neem een vertind conservenblikje en wat electriciteitsdraad. Probeer een aantal stukjes draad netjes op het blikje te solderen. Een goed gevloeide soldeerlas ziet er netjes uit, zonder rare uitlopers. Je moet aan een goed gesoldeerde draad behoorlijk trekken om hem los te krijgen. Op het blikje blijft vrijwel alle soldeer achter en waar de draad za, zit nu een "slootje". Komt de soldeer mee, dan had je een zgn koude las.
In electronica uitsluitend harskern soldeer gebruiken. Het hars laat het soldeer beter vloeien, doordat de warmte overdracht beter is en het de soldeervlakken ook nog reinigt,
Soldeerpasta, S39 en dergelijke horen bij de loodgieter thuis. Die produkten tasten de onderdelen in ernstige mate aan door corrosie.


Gewoonlijk is het in de wereld van de extreme freaks zo dat, hoe moeilijker onderdelen te krijgen zijn en hoe duurder, geldt, dat het dan ook stukken beter, transparanter etc. klinkt.
Buizen met blauw glas klinken weer heel anders als gewoon glas.
Ook buisvoeten van bepaalde materialen hebben klank. Zo komen porseleinen voeten hard en koud over.
Luidsprekerkabels hebben dan weer een voorkeursrichting etc. Voor een tiental euro per meter, wordt de richting er op gedrukt.

Soundman2

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-07-2012, 14:16 (4317 dagen geleden) @ soundman2

Daar heb je zeker gelijk in Henk. Ook met de goede adviezen.
Maar ja, je moet ergens beginnen als je ooit een super-reparatie-expert wilt worden.
Zomaar op goed geluk wat brakken en rotzooien heeft weinig zin. De theorie erachter waarom iets beter/anders zou moeten zijn is ook heel belangrijk.

Jac

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door Samro @, Sondel (Friesland), 28-07-2012, 14:24 (4317 dagen geleden) @ soundman2

Eigenlijk was dat was een grapje van die soldeercurses:-D . Maar ik had wel even op I N gekeken, en wat goede tips gevonden. Ik kan ook wel een beetje solderen, maar het kan nog wel wat beter. Het leek me een leuke uitdaging om het filter op te waarderen. Bedankt voor de tips om goed te solderen , ik houd het zeker in gedachten;-)

Groeten, Samro

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door Samro @, Sondel (Friesland), 28-07-2012, 13:57 (4317 dagen geleden) @ Jac Janssen

Ok, dank je wel voor de tip. Ik wil wat experimenteren met het filter. Ik heb Audyncap mkp condensators gekocht bij speaker & co. Een vriend gaf me deze tip, omdat dit eens te proberen. Deze speakers zijn misschien geen high-end's, maar dat zegt mij ook inderdaad niet zo heel veel. Ze klinken op mijn buizenversterker fantastisch, en daar gaat het mij om. Een kleine verandering hoor ik wel degelijk op mijn Kebschul monoblokken! Maar ik ga niet extreem dure veranderingen aanbrengen, dat heeft inderdaad geen zin. Met goedkope middelen bereik je ook heel veel. Als de combinatie goed bijelkaar past is wel van belang weet ik. Hartelijk dank voor je bericht!:-) >

Groet van Samro

Ik zoek 2 filters voor B&W dm570 speakers om deze te modificeren.

door Samro @, Sondel (Friesland), 20-09-2012, 23:15 (4263 dagen geleden) @ Samro

Hallo,

Omdat ik geen aanbiedingen van filters heb gekregen, heb ik de gok maar gewaagd om het bestaande filter op te waarderen. Ik heb de Audyncap mkp condensators er een poosje terug in geplaatst, en de klank van de speakers is zeker een verbetering geworden t o z met de bipolaire elco's welke er origineel in zaten.
Zie foto van het oude, en opgewaardeerde filter svp.
1 ste foto is het filter met de originele bipolaire elco's.

[image]
2 de foto het opgewaardeerde filter met de Audycap mkp's welke nog net op de originele print passen!

[image]

Mvg Samro

powered by my little forum