transistor (Gezocht)

door René, 12-08-2012, 14:51 (4302 dagen geleden)

Ben op zoek naar een 2N514B germanium transistor wie heeft er een of weet
waar deze nog te bemachtigen zijn.Vervanger mag natuurlijk ook.
Dit om een spanningsregelaar te restaureren uit een tank.
M.vr. gr.
René Daniëls

transistor

door Fred101, 13-08-2012, 07:24 (4302 dagen geleden) @ René
Gewijzigd door Fred101, 13-08-2012, 07:26

Kun je niet gewoon silicium gebruiken. Heb ik al vaak gedaan. Pas een GR1608 detector gerestaureerd. Allemaal germanium en alles lek. Op advies van de ontwerper ( Henry Hall) heb ik toen alle torren door silicium vervangen. Werkt nu beter dan nieuw. Ook bij een Fluke calibrator en Philips scope gedaan. Bij een van die twee moest ik ook wat diodes vervangen door silicium ivm de 0,6 V spanningsval.
Ik heb best wel het nodige germanium liggen ( niet jou gevraagd type) maar voor ik ze gebruik test ik ze altijd en ik heb regelmatig dat een splinternieuwe NOS tor gewoon niet meer werkt. Bijna altijd zo lek als een zeef.

Wat wel eens helpt is ze met een curvetracer " mishandelen" dan stel ik alles net op de grens van de max specs in, hou de temperatuur goed in de gaten en laat hem goed heet worden. Dat heeft een aantal torren weer terug tot leven gebracht. Dat waren dan gevallen van whiskers. Echt kapot is natuurlijk kapot. Maar een NOS tor die defect is, is een heel kleine kans, dat zijn meestal whiskers.

Ook met een zware soldeerbout het huisje verhitten wil dan wel eens helpen maar de whiskers die nog geen short maken en naar het huisje groeien smelten zo niet, met de CT methode wel.

Zoek op nasa en whiskers, er zweeft een mooie pdf rond op het net met electronen microscoop fotos hiervan. Je kan hem schijnbaar ook op de nasa site zelf vinden.

powered by my little forum