Microsoft vervanging (Computertechniek)

door lee, 17-08-2012, 12:55 (4278 dagen geleden)

Goedemiddag,

Als experiment ben ik diverse Microsoft programma`s aan het vervangen.
Zo gebruik ik al enige tijd als browser Firefox i.p. van IE tot alle tevredenheid.
Vandaag heb ik Open Office geinstalleerd en heb ontdekt dat ik daarmee gewoon
alle Exel en Word documenten kan openen, of het v v ook gaat heb ik nog niet geprobeerd.
Ook gebruik ik op proef naast Outlook het Mozilla-Thunderbird mail programma, dit was makkelijk te installeren en werkte meteen, er hoefde minder instellingen gedaan te worden dan bij Outlook
Wat ik mij afvraag is het volgende, de genoemde programma`s die ik op proef gebruik zijn allen gratis, de programma`s van M.S kosten veel geld
Hoe is dit mogelijk of zit er ergens een addertje onder het gras?

Wie van jullie heeft hier ervaring mee en hoe zijn die ervaringen dan, positief of negatief
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten

Een virusscanner/firewall heb ik al n.l. een betaal versie van G-Data waar ik heel tevreden over ben

Lee

Microsoft vervanging

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-08-2012, 14:18 (4278 dagen geleden) @ lee

Lee,

eindelijk de juiste programma's geïnstalleerd :))

Beide zijn uitstekend en je hoeft er niets achter te zoeken.
Ze worden op andere manieren bekostigd.

En zoals je weet niets is gratis in deze wereld je betaald het via andere wegen als je andere zaken koopt.
Die bedrijven geven de winsten voor een deel weer uit aan andere zaken.

2

Microsoft vervanging

door lee, 17-08-2012, 14:24 (4278 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Heb ik toch eens iets goed gedaan op de laptop :-D
Zou ik in de toekomst, MS Office, Outlook en IE dan helemaal straffeloos kunnen verwijderen?

Lee

Microsoft vervanging

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-08-2012, 14:37 (4278 dagen geleden) @ lee

laat IE er maar opstaan.
heel heel soms is dat nodig voor updates of dergelijk.
rest er gewoon afhalen.

Let wel even op bij openoffice dat je de bestanden opslaat als DOC en XLS en dergelijke ivm leesbaarheid door anderen die geen openoffice hebben.

Microsoft vervanging

door lee, 17-08-2012, 14:54 (4278 dagen geleden) @ Maurice

Thanks

:) :)

Lee

Microsoft vervanging

door lee, 29-08-2012, 05:17 (4266 dagen geleden) @ lee

Vandaag is het dan toch gelukt, ik heb Ubuntu geinstalleerd op de desktop pc naast Win XP
Ik moet zeggen dat het nu wel goed ging en vrij makkelijk een nieuwe partitie aanmaken deed hij zelf dus daar had ik geen werk aan, het duurde wel lang omdat de pc nogal langzaam is (inmiddels is nieuw geheugen onderweg)maar toen hij klaar was en opnieuw opgestart kreeg ik een multi boot scherm
na de keuze om Ubuntu op te starten ging dat probleemloos
Nu kan ik gaan experimenteren om uit te vinden hoe het allemaal werkt
Ook Win XP draait nog prima
Vanavond alle updates van Ubuntu binnen halen enalle extra`s
Ben erg benieuwd hoe en of het gaat bevallen, als het positief uitvalt ga ik het ook op mijn laptop installeren

Lee

Microsoft vervanging

door Pieter Vos @, 29-08-2012, 16:45 (4266 dagen geleden) @ lee

Vandaag is het dan toch gelukt, ik heb Ubuntu geinstalleerd op de desktop pc naast Win XP
Ik moet zeggen dat het nu wel goed ging en vrij makkelijk een nieuwe partitie aanmaken deed hij zelf dus daar had ik geen werk aan, het duurde wel lang omdat de pc nogal langzaam is (inmiddels is nieuw geheugen onderweg)maar toen hij klaar was en opnieuw opgestart kreeg ik een multi boot scherm
na de keuze om Ubuntu op te starten ging dat probleemloos
Nu kan ik gaan experimenteren om uit te vinden hoe het allemaal werkt
Ook Win XP draait nog prima
Vanavond alle updates van Ubuntu binnen halen enalle extra`s
Ben erg benieuwd hoe en of het gaat bevallen, als het positief uitvalt ga ik het ook op mijn laptop installeren

Lee

Hallo Lee,

Dat installeren van Linux Ubuntu gaat inderdaad niet zo snel. Maar zoals je gemerkt hebt, is het niet moeilijk. Als het goed is kun je van uit Ubuntu de HD partitie met Windows ook benaderen. Andersom herkent Windows de Linux partitie niet.

Je zult ook merken dat Linux Ubuntu sneller werkt dan Windows XP. Op mijn PC is dat zeker zo, ik heb een HP-Compaq van ca 8 jaar oud met een Intel Pentium 4 processor op 1,6 GHz en 512 MB RAM. Belanrijk is dat je Linux Ubuntu een voldoende grote partitie op de HD geeft.

Ik hoop dat je Linux Ubuntu 12.04 LTS gebruikt hebt. Daarmee ben je voor de komende twee en half jaar klaar, in verband met de updates. Het is zeker goed snel na installatie de updates ook te installeren. De volgende websites geven veel informatie over Linux Ubuntu:
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu
http://wiki.ubuntu-nl.org/

mvg, Pieter.

Microsoft vervanging

door lee, 29-08-2012, 17:16 (4266 dagen geleden) @ Pieter Vos

Hoi Pieter,

Het klopt inderdaad wat je schrijft, Windows herkent de Linux partitie niet
Ik vond het al zo vreemd,in windows heb ik gezocht naar Linux maar niets hoor,
nu is dat ook niet echt nodig maar het was toch raar.
Wat pc betrefd heb ik ook maar een oudje, Het is een HP met Pentium 4 en 1,5 Ghz
Het geheugen is 512 mb (2 X 256mb) maar ik heb 3 kaartjes van 512 mb op de kop kunnen tikken die komen morgen dus dat zal hem wel een stukje sneller maken.
De updates moet ik nog doen dus de komende dagen ga ik mij er eens in verdiepen
Het is wel even wennen hoor, vanaf dat ik pc`s heb heb ik met Windows gewerkt.

Mijn 1e windows stond nog op 10 diskettes dat was Win 11 of zoiets dus omschakelen naar een ander OS zal nog een hoop zoekwerk geven
Maar ik zie het ook als hobby dus heb ik er wel plezier in
Bedankt voor de link`s :)
ik zal er eens induiken

Lee


Hallo Lee,

Dat installeren van Linux Ubuntu gaat inderdaad niet zo snel. Maar zoals je gemerkt hebt, is het niet moeilijk. Als het goed is kun je van uit Ubuntu de HD partitie met Windows ook benaderen. Andersom herkent Windows de Linux partitie niet.

Je zult ook merken dat Linux Ubuntu sneller werkt dan Windows XP. Op mijn PC is dat zeker zo, ik heb een HP-Compaq van ca 8 jaar oud met een Intel Pentium 4 processor op 1,6 GHz en 512 MB RAM. Belanrijk is dat je Linux Ubuntu een voldoende grote partitie op de HD geeft.

Ik hoop dat je Linux Ubuntu 12.04 LTS gebruikt hebt. Daarmee ben je voor de komende twee en half jaar klaar, in verband met de updates. Het is zeker goed snel na installatie de updates ook te installeren. De volgende websites geven veel informatie over Linux Ubuntu:

Microsoft vervanging

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 29-08-2012, 18:30 (4266 dagen geleden) @ lee

Ja Lee,

Welke Windows dat was op 10 diskettes durf ik ook niet meer te zeggen.
Windows 2.11 for Workgroups misschien. Al waren dat er zes in mijn herinnering
Voor mij nog steeds de meest betrouwbare.
Of is Windows 95 ook nog uitgebracht op, behalve een cd, op een stapel diskettes.
Ik heb nog een een behoorlijk aantal bakken met 3.5"-diskettes uit die tijd.
Dat kunnen er best 1000 of meer zijn.
Praat me dan niet over de 8"-floppen. Zeker 5 bakken vol.

Wat je dan tegen komt als je gaat kijken :||:
Om willekeurig wat te noemen, WordPerfect 4.1. Maar ook latere DOS-versies, 4.2, 5.0, 5.1 tot 6.0 aan toe.
Net als bij onze oude radio's. Puur antiek.
Herinner je je nog Memmaker?

Of ze nu nog leesbaar zijn, dat is een tweede.

Ik werk al met PC's vanaf DOS 2.11. Een Commodore XT met twee 8"-floppy-drives.
Op zolder staat nog een AT 286 plus VGA-monitor en een Epson matrixprinter.
1 MB intern en een harde schijf van 20MB
Aanzetten durf ik eigenlijk niet meer. Kans op BOEM
En ik heb nooit wat weggegooid. Alles staat hier nog stof te verzamelen.

Groet,
Han

Microsoft vervanging

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-08-2012, 23:09 (4265 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee,

Het is niet vreemd dat Windows de Linuxpartitie niet ziet. Linux gebruikt een eigen bestandssysteem dat Windows met een driver prima kan lezen. De driver zit alleen niet standaard in Windows, maar je kan er eentje vinden op http://www.fs-driver.org/

powered by my little forum