PLL Gestuurde AM Microzender met uitlezing (deel 2) (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 21-08-2012, 07:47 (4274 dagen geleden)
Gewijzigd door Otto, 21-08-2012, 08:09

Beste lezers,

Naar aanleiding van mijn ontwerp voor een uitlezing voor de PLL AM zender, heb ik veel positieve reacties ontvangen. Ik was enigszins verrast over het aantal mensen dat overweegt om het na te bouwen. Het gebruikte display (één regel van acht tekens) is echter niet echt gangbaar, en dus moeilijk en/of voor veel geld verkrijgbaar. Bovendien vond ik het display nogal groot (hoewel dat voor de leesbaarheid natuurlijk weer positief is).

Geïnspireerd ben ik daarom wat verder een het knutselen geslagen. Ik kwam daarbij uit op een compacter display van twee regels van acht tekens. Dit type display is veel gangbaarder een ook nog een stuk voordeliger. Een voorbeeld zie je bij Farnell, terwijl die van mij bij Van Dijken vandaan komt. Het stuurprintje heeft dezelfde grootte, en is vanwege de compactheid op de connectoren na volledig in SMT (dus met SMD componenten) uitgevoerd. Het resultaat is een mooie compacte print die makkelijk ergens in te bouwen is:

[image]

[image]

Met het display in de hand heb ik daarna een nieuwe versie van de PLL zender ontworpen met de processor en het display geïntegreerd. Ik wilde dit ontwerp op dezelfde printafmetingen houden als de originele zender, zodat het in hetzelfde kastje kan. De voeding en de modulator zitten exact op dezelfde plaats. De overige componenten heb ik verplaatst, zodat het display aan de voorkant kon komen. Daarvoor is wel de potmeter naar de achterkant verhuisd en de twee cinch pluggen voor de audio zijn vervangen door een enkele 3,5 mm jackplug. Daarmee kon ik alles toch op hetzelfde formaat houden. Ook hiervan heb ik een prototype print gemaakt:

[image]

[image]

Hieronder zie je een foto van de print van het prototype. Intussen heb ik er wel een aantal wijzigingen op aangebracht omdat het nog niet naar wens werkte. Maar nu speelt het zendertje als vanouds.

[image]

Bij voldoende belangstelling wil ik van de laatste wel een aantal printen laten aanmaken (afhankelijk van het aantal zal de prijs tussen 13 en 20 euro liggen).

Otto

PLL Gestuurde AM Microzender met uitlezing (deel 2)

door René Daemen, 21-08-2012, 20:50 (4274 dagen geleden) @ Otto

Hallo Otto

even een kleine opmerking
erzit een 3,5 mm jackplug voor audio en een cinch voor antenne
m.i. zou ik voor audio cinch standaart voor de meeste audio snoeren met cinch steker en de antenne dan met 3,5mm jackplug het is een ideetje
en de ruimte aan de achterzijde blijft hetzelfde

Mvg René Daemen

PLL Gestuurde AM Microzender met uitlezing (deel 2)

door Otto @, Drenthe, 22-08-2012, 13:08 (4273 dagen geleden) @ René Daemen

m.i. zou ik voor audio cinch standaart voor de meeste audio snoeren met cinch steker en de antenne dan met 3,5mm jackplug het is een ideetje
en de ruimte aan de achterzijde blijft hetzelfde

Kan niet. Er is geen ruimte voor twee cinch (links en rechts), en een plug voor de antenne. Daarom ben ik gegaan naar een stereo jack om de ruimte van één cinch te sparen.

Otto

PLL Gestuurde AM Microzender met uitlezing (deel 2)

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 23-08-2012, 20:08 (4272 dagen geleden) @ Otto

Deze kan wel.
Kijk maar eens op onderstaande link.
http://nl.farnell.com/pro-signal/psg01548/socket-phono-2x-pcb/dp/1280668

[image]

Groeten,
René

PLL Gestuurde AM Microzender met uitlezing (deel 2)

door Otto @, Drenthe, 22-09-2012, 06:28 (4243 dagen geleden) @ pe1dpf

Deze kan wel.
Kijk maar eens op onderstaande link.
http://nl.farnell.com/pro-signal/psg01548/socket-phono-2x-pcb/dp/1280668

[image]

Bedankt René,

Die had inderdaad prima volstaan (Conrad heeft hem trouwens ook zag ik). Echter, heb ik het voor de huidige print niet gebruikt, omdat ik geen tijd had om de lay-out opnieuw uit te werken. Wel handig voor een volgend project :-)

Otto

powered by my little forum