meetzender (Gezocht)

door eijck, 27-08-2012, 07:59 (4268 dagen geleden)

gezocht AM-FM meetzender, min freq 100Khz max in elk geval boven 200Mhz, liefst met wobbelfunctie maar is geen noodzaak.Geen apparaat met buizen.

meetzender

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-08-2012, 22:33 (4267 dagen geleden) @ eijck

beste eijck ,

Misschien heb ik wat voor je.

Het betreft een metrix GX303A. (googelen zal je niet veel opleveren)
Gaat van 100Khz tot 108 Mhz (dus niet to 200Mhz) heeft wobbelfunctie (en speciale markers voor FM middenfrekwent)
Metrix was een Frans bedrijf van meetapparatuur die toch wel prettige toestellen heeft geproduceerd, waaronder deze generator. Vanwege de dominantie van de lampenclub in Nederland kwasi ongekend..

dit toestel werd verkocht 1969..1972.

Ik heb nogal wat meetzenders van verscheiden fabrikanten, deze heeft volgens mij de beste verhouding complexiteit/betrouwbaarheid/bruikbaarheid.

voordelen:
-enkel "normale" transistoren, geen buizen noch IC (voor het leven en altijd herstelbaar)
- dubbel geïsoleerde HF (dus geen rondstraling buiten de RF output)
- Heel duidelijk gegradueerde en nauwkeurige verzwakker (dit in tegenstelling tot alle Philipsspul)
-rotsvast in frekwentie (omdat hij niet warm wordt)met heel duidelijke schaal.
-Uitvergrote schalen voor de MF gebieden (zowel voor 450Khz als 10,7 Mhz gebied)
-totaal ongekend in Philipsland.

Ik heb er twee, en na 25 jaar weet ik dat ik ze mij gaan overleven, dus reserve mag weg.

nadelen:

-mode d'emploi enkel in het frans (maar ik kan je wel uitleggen hoe hij werkt)
-afwijkende franse coax stekkers (bij mijn actief exemplaar vervangen door BNC)
-vraagprijs €120 :-)

indien vragen eerst via het forum aub. (ik kan niet steeds bij mijn mail)

groeten

Kris

meetzender

door eijck, 31-08-2012, 08:46 (4264 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris

Heb je eventueel een foto van het apparaat en een service doc

groeten

jan

p.s. en dan te bedenken dat ik gisteren 30-08 in Gent ben geweest

meetzender

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-08-2012, 22:04 (4264 dagen geleden) @ eijck

Beste eijk,

Ik heb de originele gebruiksaanwijzing en schema,jawel.
Deze laatste is een buitenmaatse blauwdruk die nog moet ingescand worden. De rest A4 van de stencilmachine.

foto's van het toestel in werking, detail van de verzwakker (0 tot - 80 dB) en enkele wobbelresultaten, IF, discriminator met en zonder -100kHz en + 100kHz markers.
[image][image][image][image][image]

Jammer voor je bezoek aan Gent, ik woon in het Centrum, hoedanook..Indien interesse, hij loopt niet weg. Ik wel, zit nu voor 10 dagen in Amsterdam.
groeten.


Kris

powered by my little forum