PC start niet neer (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 29-08-2012, 15:15 (4266 dagen geleden)

Mijn A-open PC is er mee gestopt.
De PC werd heel traag, sinds een week.
Ik heb een systeemherstel uitgevoerd. Voordat ik de PC weer opnieuw heb aangezet, heb ik hem ook stofvrij gemaakt. Het is me eerder overkomen dat door slechte koeling van de processor, de pc werd uitgeschakeld.
Voor het schoonmaken heb ik het koelblok van de CPU afgehaald. Dat zit met een stalen klem opde processorvoet geklemd. De poriën zaten redelijk dicht. Nadat ik het blok heb schoongeblazen en terug gemonteerd, start de PC niet meer op. Overigens was de koelpasta tussen de chip en het blok helemaal hard geworden. dat heb ik verwijderd zonder veel kracht te gebruiken en heb er nieuwe koelpasta op gedaan. Het origineel was grijs, ik heb alleen het bekende witte spul.
De voeding start op, de fans gaan draaien, de CD loopwerken voeren een zelftest uit, blijkens de leds die aan gaan, maar dat is het dan. Ook de videokaar geeft geen beeld, ik kan dus helemaal niet zien wat er aan de hand kan zijn. Ik heb het idee dat de PC helemaal niet boot.
Wat kan er zo gruwelijk mis zijn gegaan.
Ik ben jaren in de electronica werkzaanm en ben me ook bewust van de problemen met ESD etc. Evenwel is de rocessor tijdens de schoonmaak niet uit de voet geweest, zelfs de ontgrendeling is niet aangeraakt.
Wat kan ik nog voor test uitvoeren. Geeft de videokaart geen beeld als de uP niet werkt>
Ik heb nog een andere voeding geprobeerd, maar zonder resultaat

De PC is voorzien van een ASUS moederbord A7V8X-NX SE
de uP is een AMD ATHLON AXDA2400DKV3C

Wie heeft er een tip?
Het alternatief voor mij is een andere PC kopen.

Soundman2

PC start niet neer

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-08-2012, 16:10 (4266 dagen geleden) @ soundman2

Zou het kunnen dat door het morrelen aan de koelvin de processor niet meer 100% op zijn plaats zit en daardoor niet werkt? (dan is de PC zo dood als je nu beschrijft) Processor uit voet nemen en opnieuw plaatsen eens proberen.
en nog een vraag: Wordt de processor nog warm?

groeten

Kris

PC start niet neer

door snameroc @, Etten Leur, 29-08-2012, 16:18 (4266 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door snameroc, 29-08-2012, 16:20

Ik zou beginnen met bios batterij uitnemen even wachten en daarna terug plaatsen.
eventueel om de beurt proberen met een van de 2 geheugen bankjes als het er meer dan een zijn.
Als dat niet helpt starten met alle ide kabels los en als laatste met een andere video kaart.
Ik heb nog amd proccessors liggen en zelfs een compleet p4 systeem als ik je daarmee kan helpen. Mag je zo komen halen gratis.
Als je up stuk is geeft de videokaart geen beeld het zelfde geld als er een probleem in een van de geheugen banken zit.

PC start niet neer

door soundman2 @, Wouw, 29-08-2012, 17:14 (4266 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door soundman2, 29-08-2012, 17:57

Ik zou beginnen met bios batterij uitnemen even wachten en daarna terug plaatsen.
eventueel om de beurt proberen met een van de 2 geheugen bankjes als het er meer dan een zijn.
Als dat niet helpt starten met alle ide kabels los en als laatste met een andere video kaart.
Ik heb nog amd proccessors liggen en zelfs een compleet p4 systeem als ik je daarmee kan helpen. Mag je zo komen halen gratis.
Als je up stuk is geeft de videokaart geen beeld het zelfde geld als er een probleem in een van de geheugen banken zit.

Dat ga ik nog proberen. Evenwel had ik een (langzaam ) werkende pc, waarvan alleen een koelblok verwijderd is. Dat kost wat kracht. Als de voet geen through hole is, maar een BGA, dan kan ik me daar nog wat bij voorstellen. Talloze X-Boxen hadden daar ook problemen mee.
De uP was er bij de eerste poging niet uitgeweest, dus werkende PC, koelblok eraf, schoonblazen, koelblok er weer opklemmen, einde verhaal........
Zelfs de controlepiepjes aan het begin hoor je niet meer.

Soundman2

PC start niet neer

door snameroc @, Etten Leur, 29-08-2012, 22:06 (4266 dagen geleden) @ soundman2

Heb je de bios gereset?

PC start niet neer

door ruudtx @, Utrecht, 04-09-2012, 14:01 (4260 dagen geleden) @ snameroc

Had je toevallig nog een AMD Duron 900?

Ik heb op een comp hetzelfde probleem, helemaal niets, behalve selfcheck, geen posting, dus monitor start niet.

PC start niet neer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 29-08-2012, 22:24 (4266 dagen geleden) @ kris

Helemaal mee eens. Mijn Headstart PC heeft hetzelfde euvel gehad en bleek het koellichaam niet goed meer op de processor te zitten.
Het is wel zaak de processor en het koellichaam goed schoon te maken en vervolgens nieuwe pasta aan te brengen.

Groeten,
Paul

--
[image]

PC start niet neer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-08-2012, 16:15 (4266 dagen geleden) @ soundman2

ALs eerste alles er uit halen aan kaarten en wat al niet meer rand zaken.
Zo kaal mogelijk opstarten, zelfs de HD los nemen.

nog niet,
Geheugen uitnemen/wisselen,
Nog niet dan meten aan je voedingen of die er echt allemaal zijn.
Meet of er reactie is van je aan/uit schakelaar

Kijk of reset schakelaartje vast staat

vervolgens kun je nog kiezen voor een Videokaart om te bezien of dat wel beeld geeft.

Meestal als echt alles dood is, processor of geheugen

PC start niet neer

door soundman2 @, Wouw, 29-08-2012, 18:50 (4266 dagen geleden) @ Maurice

ALs eerste alles er uit halen aan kaarten en wat al niet meer rand zaken.
Zo kaal mogelijk opstarten, zelfs de HD los nemen.

nog niet,
Geheugen uitnemen/wisselen,
Nog niet dan meten aan je voedingen of die er echt allemaal zijn.
Meet of er reactie is van je aan/uit schakelaar

Kijk of reset schakelaartje vast staat

vervolgens kun je nog kiezen voor een Videokaart om te bezien of dat wel beeld geeft.

Meestal als echt alles dood is, processor of geheugen.

Krijg hem niet meer aan de praat, ook niet met een kale start. Beetje wringen met de uP geeft geen resultaat. Voedingsblok ook uigewisseld. De computer reageert wel op de soft aan/uit toets, maar het kan zijn dat dat niet afgehandeld wordt door de uP.

Soundman2

PC start niet neer

door ruudtx @, Utrecht, 29-08-2012, 16:29 (4266 dagen geleden) @ soundman2

Heb al diverse computers met AMD processoren gehad die hetzelfde probleem vertoonden.
Snelle ingreep: even rammelen, bwegen van de processor, waarschijnlijk los contact met moederbord, maar probeer t maar te vinden en te repararen met zon dubbel zijdige print.
Met bewegen, en zelfs in bepaalde stand vastzetten vd processor heb ik jarenlang nog een computer kunnen gebruiken.

PC start niet neer

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 29-08-2012, 18:49 (4266 dagen geleden) @ soundman2

Als er geen piepjes meer te horen zijn is iets behoorlijk fout met het moederbord (BIOS). En dan wordt de videokaart ook niet meer aangestuurd.
Controleer in ieder geval alle stekkertjes vanaf de voeding.
Maar ook de andere stekkertjes
In zo'n geval ben ik altijd een beetje bang dat ...
Een slecht kontakt van de CPU? Of is die gekneusd bij het losmaken van de koeling? Lijkt me stug. Maar je weet maar nooit.

Computers zijn net als mensen |-(

PC start niet neer

door soundman2 @, Wouw, 29-08-2012, 18:59 (4266 dagen geleden) @ Verdicom

Als er geen piepjes meer te horen zijn is iets behoorlijk fout met het moederbord (BIOS). En dan wordt de videokaart ook niet meer aangestuurd.
Controleer in ieder geval alle stekkertjes vanaf de voeding.
Maar ook de andere stekkertjes
In zo'n geval ben ik altijd een beetje bang dat ...
Een slecht kontakt van de CPU? Of is die gekneusd bij het losmaken van de koeling? Lijkt me stug. Maar je weet maar nooit.

Computers zijn net als mensen |-(

Ik heb echt alleen het koelblok verwijderd (en uiteraard ook de netspanning).
Dat blok zit met een stugge stalen klem over drie nokken aan weerszijden van de uP voet geklemd.
Je moet de beugel naar beneden drukken en vervolgens de uitlopers over de plastic nokken tillen. E.e. a. kost wel kracht. Ik zou het moederbord uit de PC moeten halen, om te zien of de voet een bolgridarray heeft, ofwel gewoon pennetjes door de print (trough hole). Evenwel heb ik aanvankelijk de uP niet uit de voet gehaald, omdat daar helemaal geen reden voor was. De uP kan niet verwijderd op geplaatst worden, terwijl het koelblok aanwezig is, het zou er dus gewoon afgehaald mogen worden.

Soundman2

PC start niet neer

door ruudtx @, Utrecht, 30-08-2012, 15:24 (4265 dagen geleden) @ soundman2

Tja, stevig mechanisch aangepakt die uP, slecht contact, moet gewoon oorzaak zijn, ik weet het, ik herhaal mezelf.

PC start niet neer

door ruudtx @, Utrecht, 30-08-2012, 15:22 (4265 dagen geleden) @ Verdicom

Toch hou ik het even bij slecht contact uP.

1) Ik heb het zelf 2 x meegemaakt
2) De verschijnselen zijn hetzelfde
3) Eenvoudig rammelen eraan werkt niet, anders gezegd, als de computer is gestart, werkt niet, dan zal hij ook niet starten als er opeens wel contact gemaakt wordt. Moet eerst weer gereset worden, gewoon uit dus.
Het is een zeer geduldig werkje, waarbij de uP bewogen wordt in de UIT stand, daarna weer proberen starten, enz. Onthouden bij welke actie er wel wat gebeurt.
Wat gebeurt, want soms wordt er even gepost (piepje, monitor start) of even beeld op scherm en hup weer weg, weer opnieuw beginnen tot het stabiel is.
Amateuristisch, maar er is geen alternatief.

Door hiite wordt de uP langzaam gedesoldeerd. Doorsolderen, oook al is er niets te zien aan contacten? ik zag nooit wat.

PC start niet neer

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-08-2012, 17:13 (4265 dagen geleden) @ ruudtx

Amateuristisch, maar er is geen alternatief.

Aan moederborden en µP's valt zo weinig te zien of te meten dat elke poging en in welke vorm dan ook de moeite waard is om te proberen.

Even enigszins off-topic.
Héél lang geleden had ik een 486 pc met een AMD processor waarvan de processor het liet afweten. Althans dat dacht ik aan de foutmeldingen te zien. Die kwamen nog wel op het scherm.
Nieuwe µprocessor gehaald en toen de oude eruit. Dat viel tegen. De µprocessor zat vastgelijmd. Met een schroevedraaier geprobeerd om de processor uit de socket te wippen. Toen dat bijna lukte schoot mijn schroevedraaier uit :-(
Wat ik kon zien waren twee printsporen die waren doorgekrast op het moederbord. Maar wel onder de socket van de µprocessor. Elk weldenkend mens zou de pc direct bij het huisvuil hebben gezet, maar zo dacht ik er niet over. Kapot was het toch al, dus elke poging tot reparatie kon alleen maar winst opleveren.
De vraag was: hoe kom je nu ónder de socket om de printsporen te herstellen? De hele socket uitsolderen was geen optie. Meer dan 100 pennen en dan op een multilayer printboard lukt van zijn leven niet.
Met een afbreekmesje bevestigd aan een soldeerbout heb ik stukje bij beetje het plastic van de socket weggesneden totdat de beschadigde printsporen bereikbaar waren voor een dunne stift van mijn Wellerbout.
Een enkel draadje uit een litzesnoertje over de beschadigingen gesoldeerd ..... en toen kwam het grote moment. Zou de operatie succesvol zijn geweest?
Nieuwe µprocessor erin en opstarten. En waarachtig, het werkte :-)
Je moet wel helemaal gek zijn om 2 uur lang laagje voor laagje plastic van de socket van een microprocessor af te schrapen, maar als het dan gelukt is ben je toch wel een beetje trots op je werk.

PC start niet neer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-08-2012, 17:43 (4265 dagen geleden) @ ruudtx

Dat doorsolderen niet werkt, kan maar 2 dingen betekenen lijkt mij. Mogelijkheid 1 is een slechte doormetallisering in de printplaat en mogelijkheid 2 is een loszittende BGA-chip. Dat laatste gebeurde heel veel bij nVidia-chips, maar ook andere (loodvrije) constructies zijn niet onverdacht.

Als de noordbrug loszit zijn de symptomen zeer vergelijkbaar met een losse CPU en bovendien reageert de noordbrug ook op drukken op de printplaat in de buurt van de CPU. Het hoeft dus niet eens de CPU of CPU-voet te zijn. In geval van een processor met pennen en een throughhole voet is die kans ook niet erg groot.

PC start niet neer

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-08-2012, 20:27 (4266 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk,

Wat ik vaker heb gezien is dat bij loshalen (wat vaak lastig gaat) dat er
een hoekje van de core afbreekt. (heel minimaal)
Resultaat: cpu defect.

Destijds werden de zelfbouwers ook gewaarschuwd.
Sommige pc winkels wilden alleen het moederbord met
voorgeinstalleerde cpu en koelblok verkopen.

Bekijk de cpu eens onder een vergrootglas.
Je zou de eerste niet zijn...

Groeten, Roland

PC start niet neer

door soundman2 @, Wouw, 29-08-2012, 20:43 (4266 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Henk,

Wat ik vaker heb gezien is dat bij loshalen (wat vaak lastig gaat) dat er
een hoekje van de core afbreekt. (heel minimaal)
Resultaat: cpu defect.

Destijds werden de zelfbouwers ook gewaarschuwd.
Sommige pc winkels wilden alleen het moederbord met
voorgeinstalleerde cpu en koelblok verkopen.

Bekijk de cpu eens onder een vergrootglas.
Je zou de eerste niet zijn...

Groeten, Roland

Voor naspeuringen op het www, heb ik foto's gemaakt. Ik zie geen echte beschadigingen.

[image]

[image]


Soundman2

PC start niet neer

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-08-2012, 20:48 (4266 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk,

Bekijk die rechter hoek eens goed.
Voel anders even met je vinger of hij net zo
scherp is als de rest. Het hoeft maar een fractie te zijn...

(ik zit het.met mijn telefoon te bekijken dus heel goed kan ik het niet beoordelen.)

Groeten, Roland

PC start niet neer-nwe cpu

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-08-2012, 22:22 (4266 dagen geleden) @ soundman2

Zie toch links midden een beschadiging
Koelblok zit vaak flink vast geplakt en moet je al draaiend er af halen
niet rechtstandig.

http://computer-hardware.aanbodpagina.nl/amd-athlon-axda2400dkv3c
voor 11,- heb je een vervanger, is de moeite waard.

Is maar een voorbeeld
even goed kijken of je de goede hebt
maar zo rond de 15,- moet het lukken

en aangezien je totaal geen reactie hebt ->cpu nog te proberen
anders gehele bord vervangen.

Ben benieuwd

Maurice

PC start niet neer-nwe cpu

door soundman2 @, Wouw, 30-08-2012, 19:21 (4265 dagen geleden) @ Maurice

Zie toch links midden een beschadiging
Koelblok zit vaak flink vast geplakt en moet je al draaiend er af halen
niet rechtstandig.

http://computer-hardware.aanbodpagina.nl/amd-athlon-axda2400dkv3c
voor 11,- heb je een vervanger, is de moeite waard.

Is maar een voorbeeld
even goed kijken of je de goede hebt
maar zo rond de 15,- moet het lukken

en aangezien je totaal geen reactie hebt ->cpu nog te proberen
anders gehele bord vervangen.

Ben benieuwd

Maurice

Links midden is nog een restje van de oude koelpasta.
Je zult je afvragen waarom geen nieuwe PC, die kost nog maar een paar honderd.
Welnu, ik draai nog een paar DOS programma's, waaronder een boekhouding. De XP computer is feitelijk al te snel en gaat sporadisch fout. Nieuwe PC's hebben W7 en dat is een paar bruggen te ver.

Soundman2

PC start niet neer-nwe cpu

door snameroc @, Etten Leur, 30-08-2012, 21:33 (4265 dagen geleden) @ soundman2

Zoals ik al zei ik heb nog wel een gratis p4 van een jaartje of 8 a 10 voor je

PC start niet neer-nwe cpu

door soundman2 @, Wouw, 31-08-2012, 06:52 (4265 dagen geleden) @ snameroc

Zoals ik al zei ik heb nog wel een gratis p4 van een jaartje of 8 a 10 voor je

Wanneer kan ik in Etten-leur terecht? Rest via mail?


Soundman2

PC start niet neer-nwe cpu

door snameroc @, Etten Leur, 31-08-2012, 16:05 (4264 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb je een mail gestuurd met mijn tel nummer.

groeten Johan

PC start niet neer-nwe cpu

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-08-2012, 07:13 (4265 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Draai hier ook nog W2000 tbv mijn email programma wat stamt uit de Netscape 7 periode :)
oudste emailtje is van sept 1995 :)

Tevens tbv van ook oude prog's o.a programmer en andere dergelijke.
Tevens nog een oude W98pc tbv lezen oude 8" floppen.

Dus je bent zeker niet de enige die tbv oude progs een oude pc heeft.

Ok W7 op een nieuwe Pc natuurlijk.

PC start niet neer-nwe cpu

door soundman2 @, Wouw, 31-08-2012, 09:28 (4264 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 31-08-2012, 09:32

Ook hier en nu draai ik met W2000 professional.
Helaas haken steeds meer programma's af met ondersteuning. Vrij recent nog mijn geliefde Firefox, daar is Opera voor in plaats gekomen.
Ik heb nog een laptop met W7 en ook nog een antieke Compaq Deskpro met W98. De harddisks van die laatste zijn maar liefts 1,6GB groot. Die laatste PC staat er ten gerieve van mijn Scanjet4C van HP. Die is aangesloten via een scsi kaart en de nieuwere pc's hebben daarvoor geen slots meer. Ook zit er nog een labelprintertje aan. De PC hangt aan het netwerk, dus geen gesjouw met floppies.
De gesneuvelde PC A-Open is die van mijn eega en die draait daar ondermeer een boekhoudprogramma op. Dat is een DOS toepassing, maar omdat er weinig verandert, wordt het programma, dat destijds bijna 2000 gulden gekost heeft, nog steeds gebruikt. Fraaie schermen zijn helemaal niet nodig voor het invoeren van getallen. Oude dos programma's willen niet altijd meer draaien op snelle pc's. Zo heeft het boekhoudprogramma wel een last met afdrukken (op de xp computer), maar een programma van Motorola voor het programmeren van mobilofoons wil alleen maar goed werken op een 486 PC, anders werkt het wel, maar loopt het voortdurend vast.
Ik heb dus nu even de Compaq wat aangepast, we kunnen weer boekhouden etc.
Ik wil met "snameroc" een afspraak maken. Hij heeft nog een pc over (P4), maar ook diverse AMD processors. Wellicht is er dan een mogelijkheid om te testen of het moederboard, of de cpu stuk is. Vele tientallen AMD processors kunnen erop.
Wellicht klopt de software dan niet meer, maar als de zaak weer opstart, dan kan ik verder kijken voor een CPU. Zoniet, dan is het denk ik einde verhaal.
De harddisk is nog heel, die kan ik overzetten om eventuele data eraf te halen (als slave), maar sinds een aantal jaren heb ik ook ergens een back-up disk draaien, die dag en nacht alles bijhoudt. Zodoende was het ophalen van de boekhouding niet zo ingewikkeld.
Overigens ben ik niet iemand die steeds het nieuwste van het nieuwste moet hebben. Ik heb ook nog maar een gewone GSM telefoon, al lijkt het erop dat je nergens meer bij hoort als je niet een compleet computercentrum op zak hebt.
Vandaar dat mijn PC's netwerk ook niet meer de nieuwste zijn. Ik gebruik zelfs geen WiFi, maar een bedraad netwerk. De PC's staan toch op een vaste plaats en de laptop is na twee uur ook klaar met spitten, omdat de accu dan leeg is. Omdat hij voortdurend aan het lichtnet hangt met de adapter, is een netwerkkabeltje ook geen hindernis meer.

Wat me wel hindert, is dat ik iets "gemold" heb en absoluut niet weet hoe dat komt. Maar goed, wordt ook wel weer opgelost.

Soundman2

PC start niet neer-nwe cpu

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-08-2012, 23:06 (4264 dagen geleden) @ soundman2

Herken ik helemaal,
Hoewel leuk dat mijn Motorola 1000 nog immer op een KPN Prepaid werkt (3 weken gelden nog geprobeerd):) :)
Is hier toch de Galaxy SII begin dit jaar geïntroduceerd.

Ken dat met progs, mijn scope voor de pc - toen een bouw kit K7103 en heeft spectrum analyse mogelijkheden moet echt W98 hebben en nog wel de goede code anders werkt die software echt niet.

Komt gewoon eigenwijs op met PTT:-D
[image]

PC start niet neer-nwe cpu

door ruudtx @, Utrecht, 01-09-2012, 16:03 (4263 dagen geleden) @ soundman2

Ik denk dat ik net ook een computer met ADM processor heb gemold.
Sloeg steeds af na ca 1 minuut, na rammelen aan de processor (eigenlijk koelblok) geen opstart (posting meer) maar slaat ook niet meer af.
Dit bericht komt van weer een andere comp met AMD procesoor, die deed ook niets meer.
Na de processor een kant op te hebben bewogen, met behoorlijke kracht, met een pen vastgezet tussen processor en CD writer (professioneel he) doet hij het wel.

Processor heeft weinig te maken met software.
Wel eens ee CPU vervangen, niets veranderd, alles is nog ingesteld als vroeger.

Harde schijf van oude computer overzetten in andere (op master positie) en met wat geluk start ie op en is tie precies hetzelfde geinstalleerd als oude, alle bestanden nog op plek, kortom scheelt bakken werk.

PC start niet neer-nwe cpu

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-09-2012, 16:30 (4263 dagen geleden) @ ruudtx

Je hebt niet alleen geluk nodig om hem na overzetten op te laten starten, maar een moederbord met hezelfde merk en liefst ook hetzelfde type chipset. Vandaar dus dat het merk processor ook kan uitmaken, want er is een losse correlatie tussen processor en gebruikte chipsets.

Mocht het overigens aan de CPU blijken te liggen: bij het opruimen van kantoor heb ik nog wat AMD's apart gelegd.

PC start niet neer-nwe cpu

door ruudtx @, Utrecht, 01-09-2012, 16:46 (4263 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
Ik heb de CPU er uitgehaald.

Wat is het nummer? 1788: CPU AMD Duron 900
020242
27016

Op het kleine opgeplakte schijfje staat ook een hoop getallen.

PC start niet neer-nwe cpu

door ruudtx @, Utrecht, 01-09-2012, 17:19 (4263 dagen geleden) @ Maarten Bakker

PS Het is een Solvek KAV75 moederbord

PC start niet neer

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-08-2012, 23:18 (4266 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-08-2012, 23:26

Net als bij andere apparatuur... Altijd met de voeding beginnen. Hij gaat aan, maar er kunnen spanningen ontbreken, te laag zijn of van meters hoog gras voorzien zijn.

In de afgebrokkelde core geloof ik in dit geval niet. Ik lever al 12 jaar vrijwel uitsluitend AMD en maar 2 keer een proc stuk gehad waarbij in 1 geval de core veel duidelijker beschadigd was en in het andere geval een andere fout aanwezig was.

Als het niet de voeding is, dan denk ik zeer sterk aan het moederbord. Ik heb Asus al een hele tijd geleden vaarwel gezegd omdat er teveel DOA's optraden en storingen onder garantie (dat bleek achteraf in enkele gevallen aan de beruchte nvidiasolderingen te liggen). Van de paar borden die ik incidenteel toch nog van Asus geleverd heb, zijn er 2 uitgevallen met storingen die zeer vergelijkbaar zijn met de jouwe en vermoedelijk aan de spanningsregelaars voor cpu en/of geheugen liggen.

Edit: Ik lees juist in de reacties dat de voeding uitgewisseld is geworden, dus daar ligt het niet aan. Moederbord is de 2e verdachte, maar lastig te controleren zonder exemplaar om uit te wisselen. Wil je hem uitwisselen en Windows niet opnieuw installeren, dan zit je eigenlijk aan een VIA-chipset vast. Een tweedehandsbord van hetzelfde type is dan je beste kans.

PC start weer

door soundman2 @, Wouw, 04-09-2012, 17:01 (4260 dagen geleden) @ soundman2

Hoera, het MB doet het nog. Er zit thans een (veel) tragere AMD 1200 cpu op en de zaak draait weer.
Volgende vraag, wie heeft een AMD ATHLON AXDA2400DKV3C voor mij?
De adverteerders op MP reageren niet bijster. Een AMD ATHLON AXDA2700DKV3C past ook op het MB

Soundman2

PC start weer

door Roland Huisman @, Zwolle, 07-09-2012, 08:07 (4257 dagen geleden) @ soundman2

Dus toch CPU zoals ik al zei.

Pas wel op met kopen van 2e hands AMD's. Werkend uit
een systeem gehaald, en vervolgens zijn ze stuk.
Die cores kunnen niets hebben.

Groeten, Roland

powered by my little forum