gezocht: service manual van B&K 2215 (Gezocht)

door Jac Janssen @, Eindhoven, 06-09-2012, 18:00 (4251 dagen geleden)
Gewijzigd door Jac Janssen, 06-09-2012, 18:03

Wie kan me helpen aan de service manual of het schema van de Bruel en Kjær Sound Level Meter type 2215.

Hij heeft de geest gegeven, en ik zou hem erg graag weer in orde hebben.
ongeveer meteen na aanzetten gaat de meter de (volle schaal-) hoek in, onafhankelijk van bereik. Ook op batterijcontrole of calibratiestand.

Een manual van een andere meter uit deze reeks of van B&K zou natuurlijk ook al helpen.

Alvast dank!

[image]

Jac Janssen

enkele foto's van de binnenkant

door Jac Janssen @, Eindhoven, 07-09-2012, 19:41 (4250 dagen geleden) @ Jac Janssen

voor wie er in geinteresseerd is, zo ziet het apparaat er van binnen uit:

[image]

De grote printplaat kan gekanteld worden en ziet er als volgt uit (vol enge tantaaltjes en ic's waar ik geen gegevens van heb gevonden (AD3529 en ITS6626)):

[image]

Bij de microfoon-aansluiting zit ook nog een printje:

[image]

En er zit nog een grote print onder een metalen deel onder de "omklapbare" pcb....

Kortom, een schema of service manual zou toch wel handig zijn...

De 200V voor de condensatormicrofoon werkt overigens gewoon.

Jac

B&K 2215 is gerepareerd

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-10-2012, 09:17 (4201 dagen geleden) @ Jac Janssen

Na lang zoeken heb ik zo'n beetje uit kunnen pluizen hoe het apparaat opgebouwd is.
Er zitten iets van 13 i.c.'s en 37 transistors in.

De fout bleek te zitten in een slechte tantaal-elko in de uitgang van een versterkerschakeling.

Werkt nu gelukkig weer als vanouds.

Jac

B&K 2215 is gerepareerd

door FRED59_NL, 20-09-2014, 15:58 (3507 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dag Jac,

Ik heb ook een B&K 2215 Soundlevel meter.
Het draadje naar de external output is afgebroken en de knop van de verzwakker zit wat los.
Heb jij ooit de documentatie van deze meter kunnen vinden?

Vr. groet,
Fred Marinus

B&K 2215 is gerepareerd

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-09-2014, 16:09 (3507 dagen geleden) @ FRED59_NL

Dag Fred,

Nee, het lijkt erg moeilijk om iets van B&K te pakken te krijgen.
Heel soms heb ik eens een service doc op Ebay gezien, maar dan natuurlijk niet van het type dat ik zocht...

De fouten die je noemt lijken gelukkig ook zonder documentatie op te lossen.
Ik ben lang aan het zoeken geweest in mijn exemplaar.
Alles zit erg dicht op elkaar gebouwd. De fout bleek een defect tantaal-elkootje te zijn.
Ik heb het idee dat er al eens iemand voor mij in bezig is geweest, want een aantal IC's met afgeknipte (ingekorte) pootjes zit in voetjes. Dat is waarschijnlijk niet origineel.
Zie de foto's in mijn posting.

Mooi apparaat als hij werkt!

Jac

Tantaalelco van B&K 2215

door Gijs @, 26-02-2023, 18:50 (426 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac,
Ik ben Gijs Verlaan en was op internet op zoek naar problemen met de 2215. Hierbij stuitte ik op jouw vraag op ned. trans.forum. Ik heb precies hetzelfde probleem. Als dit probleem ook dezelfde oplossing heeft zou dat prachtig zijn. Mijn vraag is; kun je me op de foto aanwijzen waar deze tantaalelco zich bevindt. Ik bezit ook geen service Manuel, dus wordt het lastig zoeken waar de eindversterker zich bevindt. Ik hoop dat je het nog weet want het is alweer een tijdje geleden. Alvast bedankt voor de moeite.
Mvg, Gijs Verlaan.

Tantaalelco van B&K 2215

door Jac Janssen @, Eindhoven, 26-02-2023, 19:06 (426 dagen geleden) @ Gijs

Hallo Gijs,

Ik ben eens in mijn aantekeningen gaan zoeken en volgens mij was het deze tantaal-condensator:

[image]

Hij was al eens ooit vervangen, en ik heb hem door dezelfde waarde vervangen als er in zat: 10 µF - 35 V.

Hopelijk helpt je dit.

Groetjes,
Jac Janssen

Tantaalelco van B&K 2215

door Gijs @, 10-03-2023, 09:33 (414 dagen geleden) @ Jac Janssen

Hallo Jac, hiep, hiep hoera het is na enig priegelwerk dan toch gelukt. Hij doet het weer. Dit had ik nooit kunnen vinden. Nogmaals bedankt voor je uitstekende uitleg en hulp.
Mvg, Gijs Verlaan.

Tantaalelco van B&K 2215

door Jac Janssen @, Eindhoven, 10-03-2023, 09:46 (414 dagen geleden) @ Gijs

Graag gedaan Gijs.

Tantaalelco van B&K 2215

door soundman2 @, Wouw, 10-03-2023, 11:25 (414 dagen geleden) @ Jac Janssen

Als je het schema wil backengineeren, zakt je de moed wel in de schoenen:-(

powered by my little forum