Digitaal fototoestel (Toestel of techniek)

door Frans @, Bredene, België, 08-09-2012, 07:58 (4250 dagen geleden)

[image]

Hallo,

De laatste foto's dat ik maak met mijn Panasonic Lumix hebben allemaal een soort zwarte vlek onderaan het best zichtbaar op een hemelsblauwe achtergrond.
Volgens de handelaar waar ik het toetel gekocht heb zou het een stofje zijn die
achter de lens zit.
Kan opgestuurd worden voor herstelling maar zal bijna zoveel kosten als een
nieuwe.
Nu de vraag is:
Is het wel een stofje en in geval van wel heeft iemand ervaring met het verwijderen ervan.

Vriendelijke groeten
Frans,

Digitaal fototoestel

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-09-2012, 08:37 (4250 dagen geleden) @ Frans

Ik zie ook een rode kring om de zwarte stip. Is dat onderdeel van het probleem of heb je die er zelf bijgetekend?

[image]

Bij een camera met verwisselbare lenzen kan de sensor met een functie in het menu worden schoongemaakt. Hoewel dat schoonmaken eigenlijk het verplaatsen van het stofje is, het wordt niet uit de camera verwijderd.

Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de camera een keer naar de zon is gericht waardoor de sensor is beschadigd. Dan is het het einde van de sensor.

Digitaal fototoestel

door françois, 08-09-2012, 12:05 (4249 dagen geleden) @ Frans

Je kan je vraag altijd op dit forum stellen na registratie.Kan de lens van het toestel afgehaald worden om eventueel te zien of het stof is?
françois
http://forum.belgiumdigital.com/forum.php

Digitaal fototoestel

door Walter vd Eijken @, België, 08-09-2012, 13:50 (4249 dagen geleden) @ Frans

[image]

Hallo,

De laatste foto's dat ik maak met mijn Panasonic Lumix hebben allemaal een soort zwarte vlek onderaan het best zichtbaar op een hemelsblauwe achtergrond.
Volgens de handelaar waar ik het toetel gekocht heb zou het een stofje zijn die
achter de lens zit.
Kan opgestuurd worden voor herstelling maar zal bijna zoveel kosten als een
nieuwe.
Nu de vraag is:
Is het wel een stofje en in geval van wel heeft iemand ervaring met het verwijderen ervan.

Vriendelijke groeten
Frans,

Dag Frans,
Een jaartje of twee geleden heb ik met een panasonic lumix een soortgelijk probleem gehad en inderdaad, het vlekje was alleen duidelijk zichtbaar op een lichtblauwe achtergrond, in mijn geval de hemel.
Hier sprak de verkoper over een stofje op de ccd. Gelukkig viel het bij mij nog net in de waarborgperiode.

Mijn ervaringen met dergelijke minuscule stofdeeltjes, in een ander soort apparatuur dan, zijn niet erg hoopgevend. Ik probeerde het reeds met aangepaste kledij en haarkapje in een stille "tochtvrije" kamer en toch, een drama was het niet maar een succes al evenmin. Een camera openen probeerde ik nog nooit.

m.vr.gr.
Walter

Digitaal fototoestel

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 08-09-2012, 20:43 (4249 dagen geleden) @ Frans

Dit is zo te zien een stofje op de ccd.
Als je er niet bij kan kun je nog een laatste redmiddel proberen.
Als je de kamera een tik verkoopt heb je kans dat het stofje zich verplaatst en zo buiten het gezichtveld komt, vaak zit er langs de zijkant een kleverig randje om dit soort stofjes te vangen en vast te houden.

Groeten,
René

Digitaal fototoestel

door Frans @, Bredene, België, 09-09-2012, 08:15 (4249 dagen geleden) @ Frans

Hallo,

Om eerst op de vraag van Ed te antwoorden , de rode cirkel is er van mij
bij getekend als plaats aanduiding en het is een fototoestel met niet
verwisselbare lenzen.

Zoals ik jullie reactie's lees is het probleem niet veel hoopgevend en leid
het demonteren van het toestel toch maar naar het einde van het toestel.

Ik vind het nu toch eindelijk erg dat een stofje het einde van het toestel
betekend , als je toch geen vlek op je foto's wil.

Groeten
Frans,

Digitaal fototoestel

door Ed van der Weele † @, Zeist, 09-09-2012, 08:43 (4249 dagen geleden) @ Frans

Dan toch maar proberen er een klap op te geven zoals René voorstelt.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=11191

Je hebt er nu niets aan en repareren is te duur. Je hebt dus niets te verliezen.

Digitaal fototoestel

door Frans @, Bredene, België, 09-09-2012, 09:02 (4249 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo,

Je hebt gelijk Ed de vlek is weg met het toestel een tik te geven.
Het was niet met de eerste maal gelukt maar je mag zeker niet bang zijn
om toch een redelijk zware tik op tafel te geven.

Allen bedankt voor de reactie's en de tips

Vriendelijke groeten
Frans,

powered by my little forum