Beeldratel hoorbaar in T.V (Toestel of techniek)

door vanderwaal @, Ridderkerk, 22-09-2012, 09:20 (4235 dagen geleden)

Goedenmorgen,ik heb een vraag.Ik bezit een Aristona kleurentelevisie,type 37KT2042 uit 1985.Als ik het toestel aanzet dan is het geluid goed.Echter na ongeveer 5 minuten is er een ratel in het geluid hoorbaar.Deze ratel is afhankelijk van de donkere en lichte beelden.Bij donkere beedpartijen is de ratel het meest.Is dit een verlopen elco in de ratiodetector van het geluidsdeel of een ander component ? Onderaan het principe schema staat schema CTX-B. 28 803 F12/450.Als de ratel er is ,dan is ook vervorming in het geluid hoorbaar.
Wie onder u heeft ervaring en/of weet er een oplossing?
Ik wacht af.
Met vriendelijke groeten van Jan.v.d.waal uit Ridderkerk.

Beeldratel hoorbaar in T.V

door soundman2 @, Wouw, 22-09-2012, 12:40 (4235 dagen geleden) @ vanderwaal

Is dit een verlopen elco in de ratiodetector van het geluidsdeel of een ander component ?

Volgens mij zit in dit toestel allang geen discrete FM detector meer in, maar wordt dat afgehandeld door een TBA 120 S. Deze heeft maar een detectorspoeltje en dat wil el eens wat verstemmen. Verdraai het kerntje met een kunststof schroevendraaiertje, zodat d geluidsweergave het beste is. meestal is het probleem dan opgelost. Soms gaat het om niet meer dan een halve slag links of rechtsom.

Soundman2

Beeldratel hoorbaar in T.V

door vanderwaal @, Ridderkerk, 22-09-2012, 12:56 (4235 dagen geleden) @ soundman2

Goedenmiddag,bedankt voor het advies,ik ga het de komende week proberen.
Ik hou je op de hoogte.
Groet van Jan.v.d.Waal.

Beeldratel hoorbaar in T.V

door ruudtx @, Utrecht, 22-09-2012, 14:31 (4235 dagen geleden) @ soundman2

Inderdaad, dit doet wonderen.
Ratel is vooral bij lichte beelden omdat de video carrier dan zwak is en er dus ook een zwak 5,5 Mhz signaal wordt aangeboden na detector.
Afregelen doet de clipper weer goed werken.

powered by my little forum