LCD monitorstoring (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 15-10-2012, 17:47 (4218 dagen geleden)

Afgelopen jaar op de koninginnedagvrijmarkt heb ik een monitor aangeschaft,
een NEC multisinc 1810 voor slechts 15 Euro.
Afgelopen week eindelijk eens aangesloten op een te testen computer, en zie daar een mooi helder en scherp beeld, maar na zo'n 15 a 20 minuten was het beeld weg.
Ook op de bnc aansluitingen (waarom zitten deze er op eigenlijk??)kwam geen beeld meer door.
De backlight verlichting was wel aanwezig.
Na enige tijd uit te zijn geweest werkt alles weer normaal,maar de storing bleef terug komen, en dus openmaken maar.
Na voorzichtig drukken op de (voeding)print was er weer beeld, soldeerwerk dus.
Nu is de monitor uit september 2000 en ik dacht dat het plaatsen en solderen van smd-onderdelen toen al geen handwerk meer was, maar hier (Q718) is duidelijk iets overgeslagen.
Nog een wonder dat het vele jaren goed heeft gewerkt.
Na een drupje soldeer heb ik weer een prima beeldscherm voor een computer met DOS programma's welke niet zo goed met breedbeeldmonitoren overweg kunnen.
[image]

Groeten, Dirk.

LCD monitorstoring

door soundman2 @, Wouw, 15-10-2012, 18:42 (4217 dagen geleden) @ doktordirk

Afgelopen jaar op de koninginnedagvrijmarkt heb ik een monitor aangeschaft,
een NEC multisinc 1810 voor slechts 15 Euro.
Afgelopen week eindelijk eens aangesloten op een te testen computer, en zie daar een mooi helder en scherp beeld, maar na zo'n 15 a 20 minuten was het beeld weg.
Ook op de bnc aansluitingen (waarom zitten deze er op eigenlijk??)kwam geen beeld meer door.
De backlight verlichting was wel aanwezig.
Na enige tijd uit te zijn geweest werkt alles weer normaal,maar de storing bleef terug komen, en dus openmaken maar.
Na voorzichtig drukken op de (voeding)print was er weer beeld, soldeerwerk dus.
Nu is de monitor uit september 2000 en ik dacht dat het plaatsen en solderen van smd-onderdelen toen al geen handwerk meer was, maar hier (Q718) is duidelijk iets overgeslagen.
Nog een wonder dat het vele jaren goed heeft gewerkt.
Na een drupje soldeer heb ik weer een prima beeldscherm voor een computer met DOS programma's welke niet zo goed met breedbeeldmonitoren overweg kunnen.
[image]

Groeten, Dirk.

Toch wel een bijzonderheid, dat zoiets er door heen slipt.
Meestal worden printen in een automaat optisch vergeleken met een ideale print. Dergelijke foutjes geven een heel ander reflectiebeeld en wordt er doorgaans feilloos uitgehaald. Het corrigeren is danwel weer handwerk. Mogelijk zaten er meer fouten in en is deze vergeten. In handgemonteerde tv's en radio's met draadcomponenten kwamen vergeten verbindingen ook wel voor. Doordat de onderdelen meestal werden ingehaakt, kon dat jaren functioneren.

Soundman2

LCD monitorstoring

door Ed van der Weele † @, Zeist, 15-10-2012, 19:12 (4217 dagen geleden) @ soundman2

In handgemonteerde tv's en radio's met draadcomponenten kwamen vergeten verbindingen ook wel voor. Doordat de onderdelen meestal werden ingehaakt, kon dat jaren functioneren.

Dat klinkt heel bekend :-)
Ik heb me eens een ongeluk gezocht naar een storing in een zender. Kast open, zender goed. Kast dicht, zender werkt niet.
Na lang zoeken zag ik een donker hoekje dat de draden aan de voet van de oscillatorbuis niet waren gesoldeerd.
Die zender was pas 10 jaar zonder problemen aan het werk.

LCD monitorstoring

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-10-2012, 21:57 (4217 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beste Dirk,

het gaat hier toch om een niet handgesoldeerde print, maar ene die door het tinbad is gehaald (of een tinfontijn). Het kan dan wel eens gebeuren dat een eilandje (dat niet goed gefluxt was) ongesoldeerd achterblijft. Heb het meermaals geien, en het zijn venijnige problemen om te vinden.. Rond 2000 ging de prijs van buis-PC monitoren al stevig naar beneden, van controle van iedere print zal geen sprake meer geweest zijn.

BNC connectoren worden voor VGA gebruikt om hogeresolutiebeelden zonder echo (schaduwbeeld) over te brengen via coaxen van goede kwaliteit tov de rommel in een VGA snoer. Betere monitoren hadden buiten een klassieke VGA daarom ook 5 BNC in. Hele Dure LCD monitoren hebben die VGA over BNC nog steeds, naast de DVI en de HDMI aansluiting.

groeten

Kris

LCD monitorstoring

door doktordirk @, Noordbeemster, 16-10-2012, 18:24 (4216 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Als ik het goed begrijp moeten er dan ook computers zijn met BNC aansluitingen.
Ik gebruik hier nu een kabel met een 15 pen sub D en aan het andere eind BNC.
Dan is het voordeel toch niet meer aanwezig van een beter signaaloverdracht?

Groeten, Dirk.

LCD monitorstoring

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-10-2012, 15:22 (4210 dagen geleden) @ doktordirk

Beste Dirk,

aan de computerzijde heb je meestal een gewone VGA (zelfs bij hele dure kaarten) wegens plaatsgebrek. De VGA gaat wel direkt over in 5 BNC, zodat de impedantieaanpasfout niet storend is. (en de echo en vegen uitblijven)

groeten

Kris

LCD monitorstoring

door doktordirk @, Noordbeemster, 16-10-2012, 18:16 (4216 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Zelf heb ik me daar ook eens schuldig aan gemaakt.
Na veel proberen met spoeltjes ed. had ik een zelfgebouwde PM5508 werkend gekregen.
Toen ik het toestel bij een kennis demonstreerde verschenen er wel alle patronen MAAR GEEN KLEUREN!! en idd na een controle ergens een pootje van een transistor zonder soldeer.

Groeten, Dirk.

LCD monitorstoring

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 16-10-2012, 09:09 (4217 dagen geleden) @ doktordirk

Deze print is beslist niet met de hand gesoldeerd maar over een golfsoldeerbad gejaagd. De print is echter niet vooraf vertint zodat de golf met de flux het werk moesten doen. Goedkoper natuurlijk maar het gaat ook sneller mis. Een plekje met geen flux of een beetje oxide op het koper en je hebt een heiligendag zoals schilders dat noemen. Als je het met de hand soldeert, merk je dat nauwelijks maar die golf moet snel en in één keer werken.

petrus bitbyter

powered by my little forum