Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2012, 22:36 (4205 dagen geleden)

Maarten,

Dat is Ambiphonie, "Raumtongerät"
Heb dergelijke van Korting.
Past perfect bij mijn Transmare 600 set, welke exact weer idem is als de 600 van Korting.


je had Pseudo-quadrophonie met volgorde 2-2-4
stereo-pu ->stereo-amp->Quadro-toevoeg toestel -> 4x luidspreker

SQ-quadrophonie volgorde 4-2-4
SQ-stereo-pu->Decoder => 4Ch's => 4 chan versterker => 4x luidspreker

CD-4 Quadrophonie volgorde 4-4-4
CD-4 Platenspeler => Demodulator => 4 chan versterker => 4x luidspreker

De CD-4 heeft een speciaal pu-element nodig.
Decoder Panasonic SE-405 en element (4ch EPC_450C-II) heb ik in mijn bezit, de CD-4 detecteert de CD-4 LP, en decoder springt dan automatisch aan.
Uiteraard wat platen er bij.


De Körting "Ambiphonie" is een speciale versterker met uitgebreide mogelijkheden. Deze versterker kan als extra versterker worden ingezet om Quadrofonie mogelijk te maken. Tevens is door middel van de ingebouwde nagalmveer een pseudo ruimtelijk effect (ambiofonie) te crëeren.
Het uitgangsvermogen van de versterker is niet al te royaal (ongeveer 10 Watt per kanaal), maar voor gebruik als effectversterker voldoende.
Dit apparaat is een interessant overblijfsel uit het quodrofonie-tijdperk, waar de eerste pogingen werden ondernomen tot een nog ruimtelijkere weergave dan met stereo mogelijk was.

Foto's geleend, maar ik heb exact dezelfde.
[image]

[image]

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-11-2012, 23:06 (4205 dagen geleden) @ Maurice

Is verder weinig bekend van dit specifieke Korting model.

Mijn toestel

Zoals te zien diverse mogelijkheden.
AMBI - RAUM - DUPLO - QUADRO - MONO
[image]

STuk dieper de Ambiphonie versterker dan de beide Transmare Tuner-versterker
[image]

Heb de set gestapeld.
Jammer dat een paar jaar geleden in eens de Tunerschaal vergaan is.
Plotseling.
Immers ik heb het toestel nieuw zien binnen komen in 1972.
[image]

Kom niet met rokers verhaaltjes aan zetten,
want dan zou deze toch echt verschrompeld! moeten zijn en dat is die tot op héden
nog niet. dit is de Transmare 500.
Beide zijn in dezelfde periode aangekocht.
[image]

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-11-2012, 23:18 (4205 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-11-2012, 23:57

Interessant apparaat! Jammer dat Korting nooit zo groot is geweest.

De kreet ambio (mogelijk ambio4) herinner ik me van Philips en was niet zo geavanceerd, denk ik.

Snel zoeken levert een model op dat niet in Nederland geleverd zal zijn (maar wel erg lijkt op hier bekende types): http://www.youtube.com/watch?v=7VkvPrCP0F8

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 07-11-2012, 09:15 (4205 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Philips heef hier wel het element 22gp422 op de markt gehad. Maar decoders e d heb ik nooit gezien.

groeten, Hans PA0H

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Laurens @, Zaandam, 07-11-2012, 09:42 (4205 dagen geleden) @ Hans PA0H

Philips heeft met de 832 een universeel apparaat geprobeerd op de markt te brengen. De 832 was uitgerust met een GP422 element met Shibata naald, en een uitgang voor een CD-4 decoder.

Een SQ decoder zat ingebouwd. Een externe Philips SQ decoder bestaat volgens mij niet.
CD-4 decoders zijn nooit door Philips geleverd of in apparatuur verwerkt, voor zover ik weet.

SQ decoders doen 't erg leuk met oudere films waarbij de audio in Dolby Surround gecodeerd is :)

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Laurens @, Zaandam, 07-11-2012, 09:39 (4205 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Philips had Stereo-4. De achterspeakers zijn volgens mij via een paar weerstanden aangesloten zodat ze het verschil tussen links en rechts toegevoerd krijgen.

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door snameroc @, Etten Leur, 07-11-2012, 17:16 (4204 dagen geleden) @ Laurens

Ik heb hier nog zo een philips 832 met gp422 en dat werkt goed maar je moet er wel 4 mfb boxen bij hebben dat was nogal een kostbare aangelegenheid alleen de 832 koste in 1972 al 4100 gulden heb ik horen zeggen daar kon je toen een auto voor kopen. Ook nu zijn die apparaten nog best geliefd kijk maar eens op mfbfreaks.com

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-11-2012, 19:21 (4204 dagen geleden) @ snameroc

Jeb en daarbij de LP's vind je ook maar af en toe eens.

Is nooit echt aangeslagen,
Was weer te ingewikkeld, 4x LS, 4x snoeren door de hut.

Zo heb ik bv ooit nog eens een CX??? decoder gebouwd.
Dat was ook voor speciale platen?? dacht ik..
STond ooit in de elektuur ergens voor 1984.
Decoder IC zou ik ergens nog moeten hebben, weet wel dat kastje ooit is vergaan weer tot onderdelen.

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Laurens @, Zaandam, 07-11-2012, 21:38 (4204 dagen geleden) @ Maurice

CX ken ik niet. De bekendste systemen zijn SQ, QS (fase matrix) en CD4, UD4 (hoogfrequent draaggolf met bijzondere modulatie)
Kun je opzoeken welk IC het was?

Ik heb zelf +- 15 quadro platen, en een behoorlijk goeie decoder (half logic), maar het is simpelweg niet beter dan stereo. Het geluidsbeeld is heel vaak erg onnatuurlijk. Hoe veel geluid komt er nou van achteren, als naar een live concert gaat? Zelfs bij Dark Side of the Moon kan ik niet blij worden van de slaggitaar die om de een of andere manier van rechtsachter moet komen...
De geluidseffecten zijn dan wel weer geweldig natuurlijk, maar bij het gemiddelde album worden die nauwelijks gebruikt.


Het is geen goede manier om een mooi samenhangend geluidsbeeld te creëeren.
Ik kan het eigenlijk alleen maar waarderen bij het kijken van films.

Ik denk dat de meeste mensen dat best door hadden en dat het mede daarom niet is aangeslagen.

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-11-2012, 22:59 (4204 dagen geleden) @ Laurens

Volgens mij dus dit
http://en.wikipedia.org/wiki/CX_%28audio%29

CX was originally designed by CBS as a noise-reduction technology for vinyl LP records, similar to the earlier dbx system for dbx discs. CX required a special decoder connected to a stereo system, in order to fully reproduce the CX encoded sound on the LP. However, CX-encoded records could also be played without a decoder, with a resulting (claimed acceptable) amount of dynamic range compression.

Voortzetting Draad Quadro Ambiphonie-Fotos

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-11-2012, 00:45 (4204 dagen geleden) @ Laurens

Was even zoeken in de stapel, Maar mrt 1983 elektuur.
IC zelf zo snel niet gevonden in de bakjes, zal wel "goed opgeborgen zijn"
Ook de CX-LP nog eens zoeken welke dat was.

IC HA12044

Ik had in zelfde afmeting in eigen gevouwen alu-boxje gemaakt, verder identiek.
Print zelf geetst.
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

powered by my little forum