Echt pionierswerk! (Toestel of techniek)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 12-11-2012, 13:43 (4200 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Ik heb ik het kader van mijn Philips Pionier 3 project een hele vracht draadklemmen (tonnetjes) gemaakt. Genoeg om Pionier 1, 2 en 3 tegelijk van te bouwen.
Ik heb hiervoor messing buisprofiel gebruikt van uitwendig 6- en inwendig 2 mm.
Daarna KL2N ingezaagd en op maat de juiste lengte (10 mm) gemaakt.
Opboren en draad van 3 mm tappen, vervolgens met een zaagmal de kop ingezaagd.
KL1N is als laatste gemaakt, waarna alle tonnetje op de kopse kant nog recht zijn geslepen.

Hier zien jullie het resultaat. Wellicht zijn niet alle insnijdingen even recht vanwege de slijtage van de zaagmal. Die heb ik hiervoor apart gemaakt.
Ik denk overigens dat Philips harder messing heeft gebruikt; misschien weet iemand welk materiaal?
Het was ”a hell of a job” (om met Oltmans) te spreken en dat wil ik graag laten zien.:-)

John, nog bedankt voor de maten.
Voorlopig Kan ik weer vooruit.

Groeten, Fons Vendrik

[image]

Echt pionierswerk!

door Paul van der Mast @, Ulvenhout, 12-11-2012, 17:29 (4200 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hallo Fons,

Knap gedaan! Ik wou dat ik het zelf ook kon. Alleen al het vinden van die buis lukte me niet: alleen massief. Vooral het taps boren op 3 mm kan ik niet. De rest zou me nog lukken, denk ik.
Mocht je er weer eens enkele gaan maken, dan hou ik me aanbevolen, want ik heb er te weinig.
Deze zien er in ieder geval professioneel uit.

Groeten,

Paul van der Mast
Ulvenhout

Echt pionierswerk!

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 12-11-2012, 22:59 (4200 dagen geleden) @ Paul van der Mast

Hallo Paul,

bedankt voor je reactie.

Kijk eens hier:

http://metaalwinkel-metalen.nl/index.php?item=5&aitem=294

Het artikelnummer is: MBRB 60200
prijs: ca. 20,- euro/m

Ik heb er inderdaad even flink naar moeten zoeken, maar dit is het buisprofiel dat ik gebruikt heb. Als je messing staf gebruikt (dat gaat natuurlijk ook) dan heb je een draaibank nodig en zo gaat het heel wat eenvoudiger.
Als het project is afgerond zal ik aan je denken; ik houd er ongetwijfeld wel een paar over.

Groeten, Fons

Echt pionierswerk!

door GottfriedJulius, 12-11-2012, 18:16 (4200 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Fons, in één woord geweldig. Je kunt er trots op zijn!

Juul

Echt pionierswerk!

door harry @, Oisterwijk, 12-11-2012, 20:05 (4200 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hoi Fons,

Knap werk geleverd:||:
Ik kan het niet :-(
Succes verder:)

Groet Harry

Echt pionierswerk!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-11-2012, 23:25 (4200 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Machtig stukje werk geleverd.

Bedenk dat inderdaad verschillende sterkte bestaan.
Eerde brons dan messing.
Messing is wat zachter.

Hoewel een en ander toch in diverse sterkte te krijgen is.
Metaalwinkel.nl.

Is van alles te krijgen op dat gebied.

Zoek ook even op internet over de verschillen (Wiki of zo)

Maar denk niet dat je zo vaak in en uit schroeven zal toepassen.
Begin was natuurlijk wel bedoeld om veelvuldig hergebruik bij experimenten.

Maurice

Echt pionierswerk!

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 13-11-2012, 11:04 (4199 dagen geleden) @ Maurice

Maar denk niet dat je zo vaak in en uit schroeven zal toepassen.
Begin was natuurlijk wel bedoeld om veelvuldig hergebruik bij experimenten.

Hallo Maurice,

Bedankt voor je reactie.

Je hebt gelijk, het materiaal heeft natuurlijk niet zo heel veel te houden en veelvuldig experimenteren deed ik in mijn jonge jaren. Vandaar dat ik het gevoel had dat ze toen veel degelijker waren.

De eerste (proef) KL2N had ik vrij snel naar de Filistijnen gedraaid nadat ik hem stevig op een afstemcondensator wilde schroeven.
Bij de latere versies heb ik dan ook de vertikale (kopse) gleuf niet helemaal tot aan de horizontale gleuf doorgezaagd, zoals bij de originele Philipsversies het geval was. De klem werd hierdoor aanzienlijk sterker.

Groeten, Fons

powered by my little forum