schaalverlichting voor mijn fisher 122 tuner (Gezocht)

door okazzsam, 30-11-2012, 22:30 (4172 dagen geleden)

deze namiddag begonnen aan de restautartie van mijn am/fm stereo tuner " fisher 122 " het ding deed het nog maar de schaalverlichting niet , even snel wat lampjes vervangen , maar dat was buiten fisher gerekend , ze verlichten de schaal met zekeringen ??? nooit gezien ! er zitten 4 x 6.3 volt / 0.25 amp zekeringen achter de schaal geplaatst voor de oplichting ?
[image][image]
alle vier kapot natuurlijk .
dus wie kan me aan 4 van deze zekeringen helpen aub .

schaalverlichting voor mijn fisher 122 tuner

door soundman2 @, Wouw, 30-11-2012, 22:43 (4172 dagen geleden) @ okazzsam

deze namiddag begonnen aan de restautartie van mijn am/fm stereo tuner " fisher 122 " het ding deed het nog maar de schaalverlichting niet , even snel wat lampjes vervangen , maar dat was buiten fisher gerekend , ze verlichten de schaal met zekeringen ??? nooit gezien ! er zitten 4 x 6.3 volt / 0.25 amp zekeringen achter de schaal geplaatst voor de oplichting ?
alle vier kap[image][image]ot natuurlijk .
dus wie kan me aan 4 van deze zekeringen helpen aub .

Zekeringen kun je wel gebruiken voor verlichting, maar dan meer als flitslampjes. Wat jij voor zekeringen aanziet, zijn wel degelijk gewone buisgloeilampjes. Ze hebben soms alleen draaduiteinden, maar ook heel vaak eindcaps, waardoor ze op zekeringen lijken. De aanduiding 6,3 volt, o,25A geeft aan dat de lampjes branden op een spanning van 6,3 volt en daarbij een stroom opnemen van 0,25 A.
Overigens denk ik dat lampjes van 8 volt in deze categorie gemakkelijker verkrijgbaar zijn. De lichtopbrengst is dan wel wat minder, maar meestal voldoende.

Soundman2

schaalverlichting voor mijn fisher 122 tuner

door Dave @, Omg. Leiden, 30-11-2012, 22:52 (4172 dagen geleden) @ okazzsam

Rudy, dit zijn zg. "buislampjes", wanneer een zekering oplicht is het meteen over met de zekering...;-)
Je kunt de buislampjes hier kopen:

http://www.elektronicaonline.nl/lampjes.htm

Het is lampje nr. 202

Succes!

Groet,
Dave.

schaalverlichting voor mijn fisher 122 tuner

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-12-2012, 01:17 (4172 dagen geleden) @ okazzsam

Het grappige van deze lampjes, is dat het daadwerkelijk dezelfde buisjes en eindkapjes zijn als bij zekeringen. Er zit een los buislampje ingesoldeerd. Kun je dus deze maat lampjes niet vinden, dan kan je de oude openmaken en van een nieuw buislampje met aansluitdraadjes voorzien.

schaalverlichting voor mijn fisher 122 tuner

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-12-2012, 16:46 (4171 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het grappige van deze lampjes, is dat het daadwerkelijk dezelfde buisjes en eindkapjes zijn als bij zekeringen. Er zit een los buislampje ingesoldeerd. Kun je dus deze maat lampjes niet vinden, dan kan je de oude openmaken en van een nieuw buislampje met aansluitdraadjes voorzien.

Overigens begrijp ik dat de lampjes al in deze vorm gevonden zijn, maar als algemene tip en uitleg over de constructie heeft iemand anders er misschien wat aan.

schaalverlichting voor mijn fisher 122 tuner

door hans53126, 22-12-2012, 20:32 (4150 dagen geleden) @ okazzsam

[image]Hoi okazzsam,

Ik heb eventueel nog een versterker staan van Fisher.
Een echte dat wel van The Fisher New York.
Het type versterker is een TX55 transistor versterker.
Hij is optisch en electrisch in perfecte staat,
het enigste is dat het netsnoer is afgeknipt,
maar heb ik tijdelijk opgelost door een los snoer aan te sluiten.
Mail me maar met intresse hiervoor, ik doe er niets meer mee.

Vr Gr Hans[image]

powered by my little forum