Trafobrom. (Toestel of techniek)

door Laurens48711, 08-12-2012, 01:25 (4165 dagen geleden)
Gewijzigd door Laurens48711, 08-12-2012, 01:26

Ik heb hier een probleem waar ik niet uit kom.

Laatst heb ik de 2 x 100 W. eindversterker uit een Ohio Sound mengversterker gehaald om los te gaan gebruiken. Nu viel me op dat de bloktrafo die erbij zat een beetje bromde, maar die wilde ik toch niet gaan gebruiken dus heb ik er een grotere ringkerntrafo voor gekocht.

Nu bromt die ook :-( Dus echt de trafo zelf... Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar heb ik een defect exemplaar te pakken of kan er iets anders mis zijn. Een ringkern hoort toch niet mechanisch te trillen?
Het is ook niet constant. Soms is het heel erg, soms is het ook helemaal weg, maar meestal zit het er een beetje tussenin met variaties.

Ik ben benieuwd of we een oplossing kunnen vinden.

Groeten,

Laurens.

Trafobrom.

door Huub, 08-12-2012, 03:59 (4165 dagen geleden) @ Laurens48711
Gewijzigd door Huub, 08-12-2012, 04:02

duidelijk geval van te groene stroom ? ;-) , dat werkt slecht in dit jaargetijde .

maar geef wat meer info Laurens ,
-bromt dat indien gemonteerd in de versterker
-of vanzichzelf zonder belasting


ter overdenking :
andere gebruikers die vreemd het net belasten ter plekke ,
enof via een te kleine scheidingstransfo ? (dan zwak dan sterk)
Waarom zou een ringkern niet kunnen brommen ?
Hoe is de voeding opgebouwd van versterker zelf ?(schakel of lineair).
Er zijn trafo's die hebben een grote C nodig (en dus gemonteerd)
voor de juiste werking aan een primaire (hulp)wikkeling.


m vr gr Huub

Trafobrom.

door Laurens48711, 08-12-2012, 09:54 (4165 dagen geleden) @ Huub

Hoi Huub,

Bedankt voor je antwoord en hier is wat meer informatie :-)

Dit is het schema van de voeding:

[image]

Maar wat ik intussen heb gedaan is het speaker relais en de bijbehorende inschakelvertraging voeden uit de 7824 die eigenlijk voor de voorversterker was bedoeld.
Dat scheelt al iets maar toch blijft hij brommen.

Als voedingselco's heb ik twee DNM 10.000 µF bekers gepakt en die overbrugd met een 0,33 µF foliecondensator.

Dan je vraag waarom een ringkern niet zou brommen: ik dacht dat dat juist een van de eigenschappen van een ringkern was, maar blijkbaar niet dus? En dan nog is een klein brommetje niet erg, maar dit is echt zo hard dat je het op normaal luisterniveau gewoon hoort.
Even voor de duidelijkheid: ik gebruik de eindversterker niet als PA versterker maar ik heb er twee B&O Beovox 3000 speakers op aangesloten als huiskamer systeem. Die combi klinkt met de rest van mijn apparatuur echt fenomenaal maar de versterker hoeft dus eigenlijk geen arbeid te verrichten.

Dan heb je het over een C aan de primaire kant? Dat zegt me niks, zou je daar wat meer over kunnen vertellen?

Voor meer of gerichtere info: graag vragen, ik beantwoord het graag, en dit is niet mijn expertise gebied dus please be gentle with me :-D

Trafobrom.

door Huub, 09-12-2012, 07:35 (4164 dagen geleden) @ Laurens48711

Dag Laurens ,

laat het verhaal trafo met primair C maar weg ,
het is hier niet aan de orde blijkbaar en ik hoef mij dan ook niet op glad ijs te begeven .(gelukkig)
"gentle "" ja I hope so and will trie , maar ik weet weer niet wat een BenO , 3000 of een PA is :-) .

Een trafo zal uit hoofde van wat het is , altijd kunnen bormmen ,
behalve die exemplaren die kunnen piepen ;-) , daar de spanning een andere frequentie heeft , zoals een lijntrafo in TV .
Het steeds van sterkte enof in polariteit wisselende (magneet)veld is daar debet aan , of werkt op de omgeving in .

De éne trafo zal sneller enof sterker kunnen brommen dan een andere .
Hangt van de uitvoering af .

Dat beiden zo sterk brommen leek mij een aanwijzing dat er iets in de omgeving mis is , P of Sec ,
al kan je ook 2 minder goede exemplaren treffen .
Omgeving , dus hoe de trafo belast wordt , of hoe de insturing is .

Een losse trafo in de hand bromt ook ,stel je ,
maar hoe is die dan aangesloten ? de volgende theoretische mogelijkheden
- alleen primair
- primair en secundair
- alleen secundair
- niet

De laatste 2 dus voor de volledigheid erbij ;-) ,
al zou je uit hoofde van in die situatie ook brom , daar in moeten zoeken :-D (excuus , maar dat komt ook voor !)
Op deze manier systematisch tekeer gaan , moet je toch de oorzaak kunnen achterhalen .
Uit alle info destilleer ik (soms wel soms niet brom) dat het dus ook aan het net ter plekke kan liggen .
Een flinke belasting op een dimmer hier ,
veroorzaakt een brom in een onbelaste Variac (is ook een losse trafo regelbaar) om maar iets te noemen .

m vr gr en weer succes , achteraf is het altijd simpel verklaarbaar , dat is het mooie :-D ,

Huub

Trafobrom.

door Laurens48711, 09-12-2012, 11:57 (4163 dagen geleden) @ Huub

Oh ik ben de laatste om te zeggen dat het niet aan mijn hoofd ligt :-P :-D

Daarom zei ik ook al dat het niet mijn expertise gebied is. Wat ik er van weet heb ik toegepast maar dat biedt dus geen oplossing.
Ik heb geprobeerd om de twee secundaire windingen op alle mogelijke manier aan elkaar te knopen want ik dacht er zelf aan dat dat misschien nog uit zou maken, maar ook dat verandert niks.

En daarom ook mijn vraag. Het kan heel goed zijn dat ik iets basaals over het hoofd zie hoor, dus alle input is welkom.

Ik zal straks Soundman zijn tip eens proberen en gaan meten en als ik het ding dan toch op de werktafel heb liggen zal ik alles nog eens een keer goed nalopen.

Maar om de verwarring in termen alvast weg te nemen:

B&O = Bang & Olufsen;
3000 zijn hun HT-3000 type 6220 speakers
en een PA is een geluidssysteem voor versterking van spraak en muziek in grotere ruimten op normaal tot hoog volume.

Trafobrom.

door Huub, 11-12-2012, 05:48 (4162 dagen geleden) @ Laurens48711

Dag Laurens ,

dank voor de toelichting , PA etc , het gaat om de vertaling wat dat voor de trafo betekent,
zo ongeveer hier begrepen nu .
Gezien de latere posting laat ik suggestie over (veranderen) aansluiten relais etc weg .
je betrekt er nu de omgeving in , waarover ik (ook) suggestief was .

Een Föhn , vermits uit het net , geen variatie op de Mistral ofzo, is een flinke belasting ervan
(alhoewel dat voor sommigen niet nodig hoeft te zijn (moi) :-D )
een vloerverwarming misschien ook ?
Mede door het intermitterende karakter van het euvel (dan wel dan niet brom) ,
zou je nu een fout-analyse oorzaak /gevolg kunnen beredeneren .

Alleen even verifieren :-) .
Hoe ?
Netspanning meten ingang transfo /steker-blok , flinke verbuiker erbij (straalkachel)
als je geen meter hebt , met een gloeilamp als indikatie ?

succes , wederom achteraf , zei ik al , is het ozo logisch altijd , maar voordien ??

m vr gr Huub
PS geen schrik aanjagen , maar als je langdurig experimenteert
kijk dan even de brandverzekeringspolis na en of die betaald is :-( .

Trafobrom.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-12-2012, 11:48 (4164 dagen geleden) @ Laurens48711

Heb ik ook wel eens gehad met een trafo op mijn werktafel, nu is deze tafel een oude lab tafel en daar zit een metalen plaat onder het zeil. Deze metalen plaat zorgde voor de brom uit de trafo. Dus kijk eens hoe jouw trafo gemonteerd zit en of er metaaldelen (chassis?) in de buurt zijn dan kan anders monteren van de trafo een oplossing zijn. Groet, Ben

Trafobrom.

door Piet42, 08-12-2012, 11:53 (4164 dagen geleden) @ Ben

Aansluitend de vraag of het een mechanische brom is? Dus losse trillende delen? Dan kan het helpen om eens een paar tubes 10sec lijm ertussen te gieten. Zg dopen in de lijm. Kan geen kwaad en wie weet. Heb ik ook al paar keer gedaan.

En dan géén paar euro per tube gaan betalen maar naar Wibra of Action gaan. Dan heb je 5 of 6 tubetjes voor nog geen euro. Succes!

Trafobrom.

door Laurens48711, 08-12-2012, 12:06 (4164 dagen geleden) @ Piet42

De trafo zit helemaal in het plastic zoals bijna iedere andere ringkern dus secondelijm ertussen gieten gaat niet werken, maar bij een bloktrafo zou ik het zeker eens proberen ja :-)

De brom is namelijk puur mechanisch, ik zal eens kijken of ik er een keer een filmpje van kan maken al blijft het dan ook lastig om de luidheid aan te geven natuurlijk.

Ook toen ik de trafo los had liggen bij het testen bromde het ding van zichzelf al. Toen dacht ik nog aan een scheve belasting van de secundaire windingen, maar die blijkt toch gelijk te zijn.

Trafobrom.

door Laurens48711, 08-12-2012, 12:03 (4164 dagen geleden) @ Ben

De trafo zit gemonteerd tegen een metalen achterplaat, maar ik heb ze zo wel vaker toegepast gezien dus zag er geen kwaad in.

Ook vraag ik me dan af waarom het af en toe helemaal weg valt, want soms is de trafo muisstil.

Trafobrom.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-12-2012, 12:30 (4164 dagen geleden) @ Laurens48711

Hoe heb je de trafo gemonteerd? Je mag geen kortsluiting maken. Als hij behalve bromt ook warm wordt zou dat aan de hand kunnen zijn. Anders misschien mechanische resonantie al dan niet onder invloed van een extern magneetveld.

Verder zie ik in je schema dat hij asymmetrische wordt belast. Denk dat dat wel meevalt in de praktijk en zou eerst naar de bevestiging kijken.

Trafobrom.

door Laurens48711, 08-12-2012, 12:37 (4164 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb hem met de bijgeleverde spullen vastgezet en ook de rubber plaatjes er tussen gedaan, dus ik neem aan dat dat goed is, maar ook als hij niet bevestigd zit en je hem gewoon in je hand hebt bromt hij.

Hij wordt verder niet warm dus ik denk niet dat er sprake is van kortsluiting inderdaad.

Trafobrom.

door Piet42, 08-12-2012, 15:07 (4164 dagen geleden) @ Laurens48711

Hele gekke suggestie.
Gooi het ding eens in de diepvries bij bij max. koeling. (-30) Laat hem daar dag liggen.

Andere gekke suggestie. In de oven opstoken tot ???100gr??, wat hij max. mag hebben.
Of wisselbaden:-)
Soms lukt het dan om net dat kleine beetje speling ergens weg te krijgen.

Doe dat ook wel eens met ""protesterende"" electronica.

Trafobrom.

door ARCHIMEDES, 08-12-2012, 17:01 (4164 dagen geleden) @ Piet42

Niet dat het verband er is maar...
heb zelf ooit met "brom" te maken gehad op de intensiteit van de straal van een zelfbouwoscilloscoop op basis van een radarset uit WO II. EEn vergelijkingspunt de brom kwam en ging zonder nawijsbare oorzaak, niet hielp tot ik op het idee kwam het stoorsignaal op en andere scoop te bekijken.... bleek brom te zin die piggyback op een HFstoorsignaal zat.... stap vor stap gaan navlooien op het electriciteitsnet.... kwam uitendelijk terecht op een stel buislampen op een andere verdieping die nu en dan eigenzinnig begonnen te resoneren een HFfiltet op de ingang van de scoop bracht verbetering, helemaal weg sas het effect toen de buislampem armatuur op de vuilnis belande

Marcel

Trafobrom.

door Laurens48711, 08-12-2012, 18:14 (4164 dagen geleden) @ ARCHIMEDES

Aha bedankt, ik ga het eens onderzoeken, maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt dus ik had de mogelijkheid eigenlijk al uitgesloten.

Trafobrom.

door Laurens48711, 08-12-2012, 18:13 (4164 dagen geleden) @ Piet42

Bedankt Piet, maar als je het niet erg vind ga ik eerst even de twee andere suggesties proberen :-D Dan zal ik hem wel eens buiten leggen...

Trafobrom.

door soundman2 @, Wouw, 08-12-2012, 17:02 (4164 dagen geleden) @ Laurens48711

Ik heb hier een probleem waar ik niet uit kom.

Laatst heb ik de 2 x 100 W. eindversterker uit een Ohio Sound mengversterker gehaald om los te gaan gebruiken. Nu viel me op dat de bloktrafo die erbij zat een beetje bromde, maar die wilde ik toch niet gaan gebruiken dus heb ik er een grotere ringkerntrafo voor gekocht.

Nu bromt die ook :-( Dus echt de trafo zelf... Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar heb ik een defect exemplaar te pakken of kan er iets anders mis zijn. Een ringkern hoort toch niet mechanisch te trillen?
Het is ook niet constant. Soms is het heel erg, soms is het ook helemaal weg, maar meestal zit het er een beetje tussenin met variaties.

Ik ben benieuwd of we een oplossing kunnen vinden.

Groeten,

Laurens.

Als de trafo pas na een tijdje gaat brommen, dan kan het zijn dat er gelijkstroom doorheen loopt. De kern wordt dan blijvend gemagnetiseerd en dat kan aanleiding geven tot brommen.
Je moet met de scope onderzoeken of je na de gelijkrichters 100Hz rimpel hebt, of de voedingsdiodes testen op onderbreking. Brugcellen willen nog wel eens een diode defect hebben.
Soundman2

Trafobrom.

door Laurens48711, 08-12-2012, 18:15 (4164 dagen geleden) @ soundman2

Ga ik eens even bekijken straks! Ondanks dat ik de brugcel vervangen heb zal ik het toch een keer nameten.

Trafobrom.

door Laurens48711, 10-12-2012, 12:22 (4162 dagen geleden) @ Laurens48711

Hmm, ik heb nog niet gemeten want ik was nog even druk met wat andere dingen, maar ik schrok me vanochtend te pletter!

Ineens begon de versterker te brommen alsof hij zou exploderen. Dus meteen de boel uitgezet, bleek de vrouw de föhn in de badkamer te gebruiken. Aangezien ze dit niet vaak doet kom ik er nu pas achter :-D :-D
Maar blijkbaar zit er daar dus ook een connectie. Dan zou het het een en ander wel eens kunnen verklaren want op die groep zit ook de elektrische vloerverwarming, de oplader van de elektrische tandenborstel, drie halogeen spotjes aan een trafo...

Eerst dus maar eens kijken welke groep makkelijk uitschakelbare belastingen heeft en dan eens meten maar ik vraag me nu wel af hoe de installateur hier de boel heeft aangeloten :-)

Trafobrom.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-12-2012, 12:47 (4162 dagen geleden) @ Laurens48711

Gebruikte zijn de foehn toevallig op half vermogen? Iets simpeler modellen schakelen dan een diode in serie met het element, waardoor je eventueel al aanwezige asymmetrie op het net nog eens fors versterkt.

Ik zou overigens ook die groep eens nalopen op slechte lasverbindingen in de centraaldozen.

powered by my little forum