Vraag meten batterijen. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 09-12-2012, 15:20 (4163 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Bij het meten van batterijen vraag ik me wel eens of of je de conditie wel goed meet in onbelaste toestand. bij een AA cel geeft mijn digitale meter aan 1.539 vol dus zou je zeggen maar kan je niet beter meten met een belastinsweerstandje er over een (vraag wat voor een ? ? ?)

Ik heb een AA cel die 1.419 meet, zou je die dan weggooien of mee laten draaien totdat het apparaat waar ie inzit er de brui aan geeft (voorkeur)

Maar het gaat even over het e.v.t. weerstandje over de klemmen bij het meten.

Bedankt alvast,
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vraag meten batterijen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 09-12-2012, 15:28 (4163 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dag Hans, bij mij gaat dat heel eenvoudig ik zet mijn oude multimeter (met wijzer) op 50mA en als de wijzer in de hoek gaat dan is de batterij nog goed. Zo niet dan gaat hij in de container. Groet, Ben

Vraag meten batterijen.

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 09-12-2012, 22:17 (4163 dagen geleden) @ Ben

Ja, Prima!

Zo doe ik het ook, alleen zet ik mijn ouwe unimeter een standje hoger.
Als de wijzer de hoek in dreigt te vliegen is de batterij goed.

Groeten, Fons

Vraag meten batterijen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-12-2012, 16:10 (4163 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Ken dat
24 stuks 1,5V penlights nieuw in de verpakking,
allen dik 1,5V maaree cameraatje niets
Lampje hooguit.
AB gaat net

Dus ja bij twijfel belasten

Vraag meten batterijen.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 09-12-2012, 16:23 (4163 dagen geleden) @ Maurice

Batterijen moeten belast gemeten worden.
Vroeger gebruikte ik een Heathkit battery tester.
Is ergens in de afgelopen 50 jaar verdwenen.
ga hem nog wel weer eens nabouwen.
Heel eenvoudig en wekt prima. zie
http://www.kevinchant.com/uploads/7/1/0/8/7108231/bt-1.pdf
groet, ruud

Vraag meten batterijen.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-12-2012, 16:36 (4163 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Maar het gaat even over het e.v.t. weerstandje over de klemmen bij het meten.

Bedankt alvast,
;-)
Hans

Hallo Hans .... zo een batterijtje moet toch op zijn gemak 100 mA kunnen leven, dus even een weerstandje van 15 Ω erover zetten en dan de spanning meten.

Groeten .... Hugo Sneyers

Vraag meten batterijen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-12-2012, 17:07 (4163 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Onbelast meten is zinloos. Heb hier nog batterijen uit de jaren 60 die nog steeds op spanning zijn, maar vraag er niet een mA aan...

Voor AA cellen zet je een 10 Ohm parrallel. Als de spanning dan onder 1,1 Volt duikt is ze als leeg te beschouwen.

Als je het heel veel moet doen, Er zijn nog steeds multimeters met een batterijstand te koop.

groeten

Kris

Vraag meten batterijen.

door Bert @, Zeist, 09-12-2012, 19:41 (4163 dagen geleden) @ kris

Mijn ervaring met het testen van batterijen:
Bij Conrad kan je een batterijtester kopen geschikt voor alle soorten. Echter bij het testen van een knoopcel of van het type AA geeft de Conrad-tester volle bak aan. Na het meten van de spanning met de AVO-8 zie ik duidelijk dat de spanning bij de knoopcel geen 3 maar 2,7 volt bedraagt en bij het type AA geen 1,5 maar 1,1 volt aangeeft. Dat is voor mij dan voldoende om de batterijen te vervangen.

met vriendelijke groeten,

Bert Zeist

Vraag meten batterijen.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-12-2012, 23:57 (4163 dagen geleden) @ kris

Kris,

Kan ook mee zitten
Ik heb Philips batterijen uit 1978 en in 2010 werkte ze nog prima in de
N2228 ook uit 1978

filmpje staat er bij.
http://84.86.9.180/Collectie/cassetterecorder/n2228.htm

Bedankt jongens voor de info, ik......

door Hans van Kampen @, Voorhout, 10-12-2012, 20:50 (4162 dagen geleden) @ Hans van Kampen

ben er nog niet aan toegekomen maar ik ga op die manier met weerstand toch eens meten.

Mijn meter heeft helaas geen batterijstand.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum