Philips L3X72T (Toestel of techniek)

door Jos Schmitz, 19-12-2012, 23:15 (4156 dagen geleden)

Ik ben met een Philips L3X72T "sharpie" bezig. De radio speelt maar hij geeft een aanzienlijke ruis bij dicht gedraaid volume. Als ik de basis van TR5 los koppel is de ruis weg. Als ik de basis van TR4 los koppel is de ruis er nog. Ik heb de koppel en ontkoppel condensators van deze trap tijdelijk vervangen en de ruis blijft. Ik denk dat het de OC71 is die de ruis veroorzaakt. Is deze gedachte gang goed of zie ik wat over het hoofd? Is er een modern equivalent voor deze OC71 of kan ik deze nog ergens origineel kopen?

Philips L3X72T

door ruudtx @, Utrecht, 20-12-2012, 18:57 (4155 dagen geleden) @ Jos Schmitz

Van mijn Pioniertje herinner ik me dat die OC 71 aardig van zichzelf ruist.

Philips L3X72T

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 21-12-2012, 02:57 (4155 dagen geleden) @ Jos Schmitz
Gewijzigd door petrus bitbyter, 21-12-2012, 02:59

De OC71 was in zijn tijd een "general purpose" PNP germanium transistor. Een beetje vergelijkbaar met bijvoorbeeld de BC547 van vandaag al is deze laatste een NPN silicium transistor. Dus eigenlijk is de BC557 een betere vergelijking want die is ook PNP. Het zal niet meevallen om nog aan een goede OC71 te komen. Als je er al één vindt, kon die wel ens net zo erg ruisen als de huidige. Een vervanger was/is de AC125, ook germanium PNP. Louter (Dordrecht) en Jukebox Revival (Etten Leur) verkopen hem nog. Even Googelen levert allicht nog meer mogelijkheden. Over de ruiseigenschappen van deze transistors heb ik geen gegevens.

In veel gevallen is het in eenvoudige schakelingen goed mogelijk een PNP-germanium door een PNP-silicium te vervangen. In dit geval zou je aan de BC547 of de BC549 kunnen denken. (De laatste heeft betere ruiseigenschappen.) Of het in deze schakeling ook mogelijk is, durf ik na een blik op het schema niet direct te zeggen. Proberen zal geen kwaad doen. Het zou ook wel eens kunnen dat je beide OC71 moet vervangen voor een goed resultaat.

petrus bitbyter

powered by my little forum