Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701) (Gezocht)

door shellshock68, 21-12-2012, 12:39 (4154 dagen geleden)

Dit spoeltje uit mijn 22rh701 is afgebroken , heeft iemand er nog een liggen of weet iemand er een vervanger (liefst wat steviger) voor ?
Ik ben niet erg bekend met dit soort componenten en heb de informatie van iemand anders.
Philipsnummer : 4822 156 30244
[image]
[image]

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-12-2012, 13:42 (4154 dagen geleden) @ shellshock68

Op de foto is het niet te zien, maar als alleen het huisje met het draaibare deel van de kern eraf ligt is er misschien niet zoveel aan de hand. Als het ferriet of de draadjes gebroken zijn, is vervangen je enige optie. Vaak is het vrij specifiek spul, dus zou je een sloopapparaat of een NOS-exemplaar moeten vinden.

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-12-2012, 12:46 (4153 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-12-2012, 12:47

Ah nu snap ik waarom het me allemaal zo bekend voorkwam; het stond op een ander forum en daar kwam kennelijk geen antwoord meer.

Ik denk dat ik gewoon domme opmerkingen maak en je er daarom niet op ingaat, maar als ik alle foto's bijelkaar leg kan ik nog steeds niet zien of het spoeltje nou stuk is. De foto van het deel dat nog op de print zit, is recht van boven genomen (mexicaan met hoed-effect ;)) vandaar dus dat ik twijfelde. Zou inderdaad heel goed kunnen dat daar wat weg is.

Als je een doc van de RH720 weet te vinden dan heb je een spoeltje te pakken lees ik. Goeie kans dat het inderdaad om dezelfde spoeltjes gaat.

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-12-2012, 18:07 (4154 dagen geleden) @ shellshock68

Er was je toch al een sloper aangeboden waar spoeltje inzat. Ik heb daar nog op geantwoord dat dit spoeltje daar op zit.

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door shellshock68, 21-12-2012, 18:22 (4154 dagen geleden) @ Maurice

Klopt maar die was helaas losgesoldeerd en daardoor beschadigd bij transport , er was een pootje afgebroken welke ook wel erg fragiel was.

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-12-2012, 22:23 (4154 dagen geleden) @ shellshock68

Getver,
allebei?
dacht er 2 identieke op te zien die print 2e toestel.
Ook echt losnemen met Soldeer Litze.
Niet te lang verhitten met de soldeerbout.
Oefen met de andere spoelbusjes hoe je ze er netjes uit krijgt.

Nogmaals
Soldeer Litze gebruiken,

Even gekeken in spoelen bakje, helaas.

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door shellshock68, 22-12-2012, 07:39 (4153 dagen geleden) @ Maurice

Ja zonde he ,
Er zaten er inderdaad 2 op , de ene was kapot getrokken o.i.d. en de andere was nog goed maar toen ik hem had ontvangen was hij helaas dermate beschadigd dat ik hem niet meer kon gebruiken. Hier kon de man die mij wou helpen niets aan doen verder hoor. Vond het allang tof dat hij me kon helpen.
Tom

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-12-2012, 09:57 (4153 dagen geleden) @ shellshock68

Hoi,

Als jij mij kan vertellen of en waar deze in een 22RH720 zit dan kan ik er jou wel eentje leveren.
Ik heb een sloop 22RH720 staan.
Laat maar even wat weten.

Groeten,
René

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-12-2012, 14:34 (4153 dagen geleden) @ shellshock68

Hallo Tom,

Ik heb even in de doc gekeken van de RH720 en daar zitten er meerdere in.
Stuur maar even jou adres gegevens via PM dan komen ze jou kant op.

Groeten,
René

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 22-12-2012, 15:20 (4153 dagen geleden) @ pe1dpf

Zeer zorgvuldig demonteren. Het is al kapot als je er naar kijkt. Goede tinzuiger geruiken. Geen enkele kracht op het spoeltje uitoefenen.

groeten Hans PA0H

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-12-2012, 15:41 (4153 dagen geleden) @ Hans PA0H

Hallo Hans,

Het zijn inderdaad erg fragiele spoeltjes, maar met een goede soldeerbout en litze samen met ruim 30 jaar soldeerervaring is het prima gelukt.

Groeten,
René

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door soundman2 @, Wouw, 22-12-2012, 19:01 (4153 dagen geleden) @ pe1dpf

Hallo Hans,

Het zijn inderdaad erg fragiele spoeltjes, maar met een goede soldeerbout en litze samen met ruim 30 jaar soldeerervaring is het prima gelukt.

Groeten,
René

Het helpt, als je na het verwijderen van het tinsoldeer met litze of zuigpompje, het spoeltje niet met het lichaampje uit de print trekt, maar bijv met de achterkant van een scroevendraaier, de pootjes allemaal gelijk terugdrukt.
Als de rest van de sloopprint niet belangrijk is, kun je het ook langs de soldeerzijde met een fohn verwarmen (niet te lang) en dan het onderdeeltje eruit pakken.

Soundman2

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door pe1dpf ⌂ @, Oosterhout NB, 22-12-2012, 21:42 (4153 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Hans,

Het zijn inderdaad erg fragiele spoeltjes, maar met een goede soldeerbout en litze samen met ruim 30 jaar soldeerervaring is het prima gelukt.

Groeten,
René


Het helpt, als je na het verwijderen van het tinsoldeer met litze of zuigpompje, het spoeltje niet met het lichaampje uit de print trekt, maar bijv met de achterkant van een scroevendraaier, de pootjes allemaal gelijk terugdrukt.
Als de rest van de sloopprint niet belangrijk is, kun je het ook langs de soldeerzijde met een fohn verwarmen (niet te lang) en dan het onderdeeltje eruit pakken.

Soundman2

Ik heb het als volgt gedaan:
Eerst met litze schoongemaakt, vervolgens met een loep goed kijken of alle pootjes goed schoon zijn, daarna met een pincet voorzichtig met de pootjes wiebelen om te kijken of er beweging in zit, tenslotte met de achterkant van een schroevendraaier tegen de pootjes het onderdeel terugduwen.
Het spoeltje valt dan vanzelf uit de print.
Zo niet dan met een pincet het spoeltje uit de print nemen.

Groeten,
René

Een 452kHz MF trafo uit het MF-bandfilter (Philips 22rh701)

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2012, 07:59 (4151 dagen geleden) @ pe1dpf

Het helpt, als je na het verwijderen van het tinsoldeer met litze of zuigpompje, het spoeltje niet met het lichaampje uit de print trekt, maar bijv met de achterkant van een schroevendraaier, de pootjes allemaal gelijk terugdrukt.

Ik heb het als volgt gedaan:
Eerst met litze schoongemaakt, vervolgens met een loep goed kijken of alle pootjes goed schoon zijn, daarna met een pincet voorzichtig met de pootjes wiebelen om te kijken of er beweging in zit, tenslotte met de achterkant van een schroevendraaier tegen de pootjes het onderdeel terugduwen.
Het spoeltje valt dan vanzelf uit de print.
Zo niet dan met een pincet het spoeltje uit de print nemen.

Groeten,
René

Inderdaad een van de weinige goede methodes! En dan werkt het!

Soundman2

powered by my little forum