Regler TR11 slecht FM ontvangst. (Toestel of techniek)

door radiojan, 25-12-2012, 17:55 (4150 dagen geleden)

Ten eerste iedereen een hele goede kerst gewenst.

Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van een draagbare transistor-radio, waarvan de MG en LG ontvangst uitstekend functioneerd.
De FM ontvangst funtioneerd wel echter dat ontvangst gedeelte is erg ongevoelig. De zenders staan wel op de juiste frequentie.
Opnieuw afregelen gaf geen verbetering.
Bij FM hoor je normaal sterke ruis te horen bij geen ontvangst, deze ruis is afwezig.
Heeft iemand tips wat het probleem kan zijn.

Met vriendelijke groet,
"radio"Jan

Regler TR11 slecht FM ontvangst.

door ruudtx @, Utrecht, 25-12-2012, 23:43 (4150 dagen geleden) @ radiojan

Enige wat ik zo uit de losse pols kan verzinnen is de FM voorversterker defect.
Dus VHF torretje.
Als je er bij kan, hoe stuk draad als antenne tegen de collecter van de tor, dan moet je de sterke zenders goed kunnen horen. Je slaat dan als het ware de defecte voorversterker tor over.

Regler TR11 slecht FM ontvangst.

door radiojan, 26-12-2012, 21:19 (4149 dagen geleden) @ ruudtx

Hoi Ruudtx,

Eerste en ook de tweede transistor uit de FM "tuner" gehaald en vervangen.
Het waren de AF106 series. Vervangen door een AF 109 en een andere AF106. Ontvangst FM blijft exact hetzelfde dus veel te zacht en geen FM ruis.
Nu heb ik in het FM/MF gedeelte de SFT316 verwijderd. FM ontvangst blijft aanwezig en als ik die loze transistor aansluiting overbrug wordt het ontvangst al iets harder.Mogelijk een MF versterker trap defect.
Alle andere golfbereiken blijven functioneren.

Helaas heb ik géén schema voor deze REGLER TR11 op internet en via onze site kunnnen vinden.
Het gaat om een portable radio afkomstig uit Italie.De weerstanden zien er ook bijzonder uit het lijken net keramische buis C's

Morgen ga ik verder om een andere transistor op die plek te plaatsen , mogelijk is dan het het euvel verholpen.
Datasheet van de SFT316 bekeken. HFE is rond de 120 Freq. bereik max. maal 35MHZ.
Alvast bedankt voor de tip .

Ik hoop dat er iemand het schema heeft.

Regler TR11 slecht FM ontvangst.

door soundman2 @, Wouw, 27-12-2012, 08:34 (4148 dagen geleden) @ radiojan

Misschien helpt meten je sneller op weg als vervangen. Je zou om te beginnen kunnen meten of de DC-instellingen goed zijn. Met een eenvoudig meetzendertje kun je ook al uitvogelen welke trap niet of te weinig versterkt.....

Soundman2

Regler TR11 slecht FM ontvangst.

door radiojan, 27-12-2012, 14:31 (4148 dagen geleden) @ radiojan

Iedereen hartelijk dank voor de tips.
De SFT316 was inderdaad defect. Ik heb een andere hoogfrequent tor ingezet.

Radio speelt nu op de FM band weer prima.

powered by my little forum