Branson ultrasoonreiniger (Toestel of techniek)

door Piet Jansen, 27-12-2012, 16:48 (4148 dagen geleden)

Twee weken geleden plaatste ik een oproep om informatie, met tenslotte de toezegging dat ik het resultaat zou meedelen.

Na het vervangen van de transistoren (met de hoogst toegelaten stroomsterkte voor dit type) en het toestel nog open werkte het 30 seconden. Daarna zelf uitgezet omdat het onbelast werkte (zonder vloeistof in het reservoir). Vervolgens verder in elkaar gezet, en na het inschakelen sloeg de zekering (6A) onmiddellijk door. Eigenlijk de moed al opgegeven, maar de volgende ochtend toch verder gezocht: de zekering was doorgeslagen, en de transistoren waren nog goed. Weer opengemaakt, nieuwe zekering erin, alles verduisterd om vonken te kunnen zien en aangezet: één flits als bij een foto, de zekering. Nu bleek één diode in de voeding een doorverbinding te vormen waardoor er elke halve periode een volledige kortsluiting van de secundaire was. In de rommelbak een dikke dubbeldiode (siemens 2 E1110) gevonden en erin gezet. En het apparaat zonder bodemplaat werkte weer! Bodemplaat gemonteerd, en de zekering slaat weer door. Maar de transistoren én de diodes blijven heel.
Vervolgens de bodemplaat en alles eromheen uitgebreid onderzocht. Het bleek dat de aluminium bodemplaat stevig tegen een transformator drukte, zodanig dat de wikkelingen duidelijk door de isolatie zichtbaar waren. Foto
[image]
Ook op de bodemplaat was de afdruk zichtbaar (foto is niet goed gelukt)
[image]
Conclusie: Fout gelokaliseerd. Isolatiemateriaal op de bodemplaat geplakt, bodemplaat gemonteerd en weer aangezet: zekering wéér doorgeslagen.
Vervolgens de montageplaat met de transformatoren er nog eens uitgehaald en alles zorgvuldig nagelopen. Het enige wat opviel was een kleine donkere verkleuring van een condensator, foto:
[image]
Bij het doormeten was die iets in waarde teruggelopen, maar niet zodanig dat je dit als oorzaak zou aanwijzen. Eentje gevonden van 2200 pF, nu voor 1600 volt, en die erin geplaatst. Alles weer gemonteerd en het werkt! Heeft al anderhalf uur continue aangestaan.
Het blijft onbevredigend dat ik niet een duidelijke oorzaak heb kunnen vinden; ook mechanische druk op de condensator gaf geen defect aan.
Maar ik ben erg blij dat het gelukt is. Hartelijk dank aan Jan Dirk voor zijn inhoudelijke informatie en aan Henk voor het meedenken. Eveneens dank aan de forumbeheerders, want zonder al deze medewerkers was dit nooit gelukt!

Groet, en beste wensen,
Piet Jansen

Branson ultrasoonreiniger

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-12-2012, 20:04 (4148 dagen geleden) @ Piet Jansen

Piet,

dat is ouderwets doorzetten:-D

C zal wel doorslaan indien de werkspanning er opgezet wordt.

Ken dat, "kapot repareren"
Was hier ook zo'n gevalletje.
Een mechanisch speeltoestel, eindelijk eens dat tydelijke relais vervangen.
Zag al een draadje loszitten daarvan wat ivm ander model er aan gesoldeerd zat.
Gehele relais middels draadjes gemonteerd ivm afwijkende print voet.
Ondanks dat ding functioneerde, zal wel,
vervangen voor org model en een dikke fout er in.
Snapte er niets van, daar voorheen toestel naar behoren leek prima te spelen.

Na heel lang zoeken bleek op een enorm schakelbank 1 contact reeds contact te maken al voor dat moet.
Rechtbuigen - klaar.

Na lang denken, bij ontvangst jaar of 15 terug was inderdaad dat org relais vakkundig gesloopt (zat ergens in een zakje nog in toestel)
Kennelijk toen nieuw relais geplaatst maar werkte toen kennelijk ook al niet en verder laten zitten zo middels dat losse draadje (ook weer onklaar gemaakt).
Heb je er van als je geen aantekening in de kast legt.....
Dus al tijden zat dat kontakt dicht op die enorme schakelbank.

Hoezo merkte dan weinig van dat relais? Daar deze feitelijk alleen voor het geld teruggeven indien een combinatie was gevallen, telde dan wel de winst op maar keerde niet een winst bedrag tevens ook uit.
Wist ook niet dat de kast die mogelijkheid in zich had.

Dus na 15 jaar werkt die kast eindelijk helemaal zoals het moet.
2 weken zoeken geweest naar de fout.
Geheel mechanisch dus alles tijd gerelateerd, boel kontakten die in rust wel of niet in werking komen, dan wel op moment bepaalde startronde pas contact maken.
De "computer" is een motor met stuk of 30 nokken en zwik contacten.
Ga daar maar eens aan meten.....

Branson ultrasoonreiniger

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 28-12-2012, 15:30 (4147 dagen geleden) @ Piet Jansen

Hallo Piet,

Mooi en herkenbaar verhaal |-( en leuk dat het je gelukt is om apparaat weer aan het zingen te krijgen.:||:
Meestal zijn de transducers aan het einde van hun leven en die hebben er dan voor gezorgd dat de transistoren ook het lootje leggen.
Ben ik nog wel even nieuwsgierig welk type transistor je nu hebt gebruikt, en welke condensator je hebt gewisseld.

De beste groeten en wensen JD.:m:

Branson ultrasoonreiniger

door Piet Jansen, 28-12-2012, 18:20 (4147 dagen geleden) @ Jan Dirk

Dag Jan Dirk,
zoals in jouw schema heb ik de 2N3773 gebruikt die de hoogste stroomsterkte kon hebben, artikel nummer 163520 van Conrad.
De condensator is in jouw schema aangegevn als 2400pF, 2.5 kV.
Er waren wat afwijkingen, want er was al eerder in gerepareerd (niet door mij).
Groeten,
Piet

powered by my little forum