afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210 (Toestel of techniek)

door fred250, 29-12-2012, 21:11 (4146 dagen geleden)

Hallo mensen op het forum.

Ik ben in het bezit van een Concertboy radio van Grundig uit 1966,
[image]
en zoek afstem-koord van 0,5 mm dik en iemand die mij wil helpen deze te vervangen.
Ook het veertje op de afstem trommel moet vervangen worden.
Hier heb ik ook een foto van indien gewenst.[image]
Het schema heb ik reeds in bezit van de radio en ook hoe het afstem-koord loopt.

Ik ben woonachtig in het gooi,en zou het bijzonder waarderen als ik geholpen zou kunnen worden met dit klusje.

Tevens hoorde ik van iemand dat de elco's problemen kunnen geven na heel veel jaren.
Moeten deze ook vervangen worden?
De radio speelt verder wel goed.

Alvast dank voor de reacties en alle lezers van dit bericht een goede jaarwisseling toegewenst en een voorspoedig 2013.

Groeten

Fred

afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210

door verbeek @, Zutphen, 30-12-2012, 11:45 (4146 dagen geleden) @ fred250
Gewijzigd door verbeek, 30-12-2012, 11:48

Hallo mensen op het forum.

Ik ben in het bezit van een Concertboy radio van Grundig uit 1966,
[image]
en zoek afstem-koord van 0,5 mm dik en iemand die mij wil helpen deze te vervangen.
Ook het veertje op de afstem trommel moet vervangen worden.
Hier heb ik ook een foto van indien gewenst.[image]
Het schema heb ik reeds in bezit van de radio en ook hoe het afstem-koord loopt.

Ik ben woonachtig in het gooi,en zou het bijzonder waarderen als ik geholpen zou kunnen worden met dit klusje.

Tevens hoorde ik van iemand dat de elco's problemen kunnen geven na heel veel jaren.
Moeten deze ook vervangen worden?
De radio speelt verder wel goed.

Alvast dank voor de reacties en alle lezers van dit bericht een goede jaarwisseling toegewenst en een voorspoedig 2013.

Groeten

Fred

Fred,

Hier thuis staat de Concert Boy 209 met een gebroken schaalsnaar. Zo te zien heeft deze dezelfde elektrotechniek/mechaniek.

Wat me opvalt is dat de oorspronkelijke snaar bij mij dunner is; het is iets dikker dan het ijzergaren waarmee vroeger de knopen op de legerbroeken en jassen genaaid werden.
Maar wat eerste opgelost moet worden is de reden van de schaaldraadbreuk. En dat is het hard geworden vet van de as van de afstemcondensator. Dat is dat ding waar je het wieltje van af gehaald hebt. Je kan dat hard geworden vet oplossen met wasbenzine en/of met een warme soldeerbout tegen de as gangbaar maken. Daarna opnieuw smeren met naaimachine olie.

Wat is er mis met het veertje?

Bij deze radio hoort een NT12a voedingsadapter. Bij de mijne zijn de (primaire)zekeringen geoxydeerd en moeten vervangen worden.
Als jouw radio niet bromt op netspanning, en verder goed werkt, zie ik geen reden om de elco's te vervangen.

Het opnieuw leggen van de schaalsnaar is een mooi karweitje op een regenachtige Nieuwsjaarsdag. Het is niet moeilijk; met geduld lukt het wel, ook als gaat dit niet een eerste keer. Schilderstape o.i.d. om het wieltje waar de snaar op zit is een goed hulpmiddel om de snaar op zijn plek te houden.

Succes!

Gr. Paul

afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210

door fred250, 30-12-2012, 14:11 (4145 dagen geleden) @ verbeek

Goedemiddag Paul,

Ik heb net afstemkoord bestelt via een website en ook een nieuw veertje,
mits dit natuurlijk voorradig is.
Zoals je al schreef,gaat de afstemcondensator erg zwaar,draait moeilijk rond en ga ik het met de soldeerbout proberen te verwarmen en naaimachine olie heb ik ook in huis,om daarna te smeren.
De radio bromt in het geheel niet en geluid is warm en vol van sound.
De schaalverlichting doet het ook weer na vervanging van het steeklampje.

Ik laat nog wel weten als ik het afstemkoord heb en veertje of het allemaal gelukt is.

Tips en trucs zijn natuurlijk altijd welkom.

Groet,

Fred

afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210

door verbeek @, Zutphen, 31-12-2012, 08:53 (4145 dagen geleden) @ fred250
Gewijzigd door verbeek, 31-12-2012, 09:06

HAllo Fred,

Gisteren ben ik aan de slag gegaan met de 209. Als eerste de as gangbaar gemaakt door met wasbenzine en een penseeltje het oude vet op te lossen. Daarna met WD40 het asje licht ingeolied totdat het afstemasje zeer licht draaibaar gaat. Daarna met naaimachineolie gesmeerd.
Ook de katrolletje die in het plastic rusten licht gesmeerd met siliconenolie uit een spuitbusje. De overtolle olie met een wattenstaafje weggehaald.

De volgende stap was het snaartje. Beide delen opgemeten en kwam ik op 63,1 cm uit, incl de lussen. Op een plankje met een spijker en een naald op 63,1 cm afstand is met het ijzergaren een nieuw afstemkoordje gemaakt.

Maar dan. De radio is met de voorkant naar beneden gelegd op het koord met daaronder een zacht stuk schuimplastic. De knoppen zitten nu links.
Aan de linkerzijde is het koord door de opening over het katrolletje gestoken.
Aan de rechterzijde idem.
De truc is nu, en dat is belangrijk, dat het koord op de juiste manier om de as van de draaiknop gelegd wordt en wel zo dat deze in lijn ligt met de katrollen aan weerzijde van de draaiknopas. Het koord mag niet over elkaar kruisen!
Er zitten drie slagen om de as, kwam ik later achter.
Het hoeft nog niet strak te zitten.
Het gereedschap wat ik gebruik is een gebogen pincet en een haaknaald uit de breidoos van de vrouw des huizes, plus wat kleine klemmetjes van meetsnoertjes.

De as van de afstemcondensator wordt met de klok mee tot het einde gedraaid, en dan een halve slag terug. Als het goed is, ligt nu de sleuf in de trommel boven. Als je goed kijkt, zie je drie inkepingen in de sleuf.
Je pakt het linker uiteinde van het koordje. Aan het lusje doe je het veertje en het geheel leg je in de trommel, en zorg ervoor, dat het koord bij de achterste inkeping van de sleuf uit de trommel komt, en draai er een volle slag van het koord om de trommel. Dit zet je vast met een klemmetje.
Nu pak je het andere lusje en bevestig dit aan de andere eind van de veer.
De truc met de haaknaald is nu het koord zó te spannen dat deze over de trommel komt, en wel zodanig dat deze in de buitenste inkeping van de trommel valt.

Peace of cake. Bij mij duurde het ruim een uur, omdat ik een slag te weinig had om de draaias. Alles weer los en overnieuw beginnen....
Controleer of het koord over alle katrolletjes loopt.

De wijzer kan je klemmend bevestingen aan het koord. Het eenvoudigst gaat dat als de afstem C op een van zijn uiteinden staat. Voor de definitieve plaatsing van de wijzer zoek je hilversum 1 op 747kHz en schuif je de wijzer op de juiste plek.
Als laatste schuif je de trommel op de juiste plek op de afstemas, zodat het koord in één lijn ligt.

Gisteravond zag ik dat de sevicemanual geplaatst was. Super! Bedankt, en ook Paul B. natuurlijk.

Gr. Paul

afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210

door verbeek @, Zutphen, 01-01-2013, 16:36 (4143 dagen geleden) @ fred250
Gewijzigd door verbeek, 01-01-2013, 16:39

Fred, hier nog wat foto's

[image]
De zekering zijn vervangen door de (bijna) juiste exemplaren, die op de foto zijn 200mA traag, nu zitten er 63mAT in. Op de behuizing van de voeding staat 2 x 50mA.

[image]

De trommel met de veer op de varco.

[image]
De juiste manier van het wikkelen van het koord om de afstemas

[image]
het nieuwe koord, iets dunner dan het origineel

[image]

Doet het weer zoals het hoort. Lampje is vervangen door een 12V uit de auto bij gebrek aan wat beters.
De radio geeft inderdaad een mooie klank, en goed te regelen. Bij teveel bas en wat hoger volume gaat de luidspreker resoneren, maar het gebeurt zelden dat deze op hoog volume speelt.

Gr. Paul

afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210

door fred250, 02-01-2013, 20:34 (4142 dagen geleden) @ verbeek

Hallo Paul,

Ik heb vanavond afstemkoord en veertjes bestelt,dus deze week denk ik,komt het binnen en ga ik het proberen.
Ik hou je op de hoogte en probber het gewoon.
De foto's zijn wel duidelijk en mocht het me niet lukken,
kan ik dan een beroep op je doen?

Dank voor je reactie en nog de beste wensen voor 2013.

Groeten,

Fred

afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210

door verbeek @, Zutphen, 03-01-2013, 17:34 (4141 dagen geleden) @ fred250

Dat is geen probleem, Fred.
Ook een goed jaar toegewenst!

Gr. Paul

afstemkoord omleggen Grundig Concertboy 210

door fred250, 03-11-2013, 11:41 (3838 dagen geleden) @ verbeek

Beste mensen,

Hierbij een zeer verlate mededeling.

De Grundig concertboy radio kreeg kortsluiting en speelde daarna niet meer en vertoonde brand plekken op de hoofd print.

Bedankt zover alle mensen die op dit berichtje gereageerd hebben.

Fred

powered by my little forum