Pionier 3 gereed (Toestel of techniek)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 31-01-2013, 14:52 (4126 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Met enige trots wil ik hier graag mijn Philips Pionier 3 presenteren.
Eindelijk is het mij gelukt het toestelletje dat mij in mijn jonge jaren zoveel plezier heeft gegeven weer terug te krijgen, al is het dan een replica. Het speelt thans in de werkplaats.
Hierbij ben ik er denk ik in goed geslaagd zoveel mogelijk bij het origineel te blijven. Daarvoor is het onderstaande ondernomen.

De draadklemmen KL1N en KL2N zijn met een speciale zaagmal vervaardigd uit messing buisprofiel in de juiste maten.
De transistoren zijn origineel OC13 en OC14.
De luidspreker Philips AD2300CZ afkomstig uit een Dialoque van Amroh (gevonden op het Forum)
De potentiometer gevonden op Marktplaats.
Stekerbusplaat, ferroxcubestaaf, knoppen en varco gevonden op de Beurs in Driebergen.

De zaken die afwijken zijn:

De metalen chassisdelen zijn van aluminium in plaats van ijzer.
De pertinax plaat is dikker dan het origineel, hetgeen wel wat meer stevigheid geeft.
De batterij aansluitingen zijn dikker uitgevoerd, vanwege de slappe veerkracht van de huidige batterijlippen.
De germanium diode OA79 is vervangen door een moderne uitvoering 1N60.
In de toekomst zal ik nog wel eens een Pionier 1 maken, omdat ik daar nog een kastje voor heb.
Ik zal er in het vervolg wel wat voorzichtiger mee omgaan.
Hiermee is dit project afgesloten.
Met dank aan voor geleverd materiaal en advies:

John Hupse (maatvoering draadklemmen)
Chris Dagelet (maatvoering chassis, luidsprekerplankje en behuizing)
Paul Brouwer (prespaan)
Hessel de Greeuw (luidspreker)
Gyula Kiss (OC14)
Johan Coremans (OC13)
En vele anderen die ik vergeten ben.

Groeten, Fons

[image]
[image]
[image]

Pionier 3 gereed

door snameroc @, Etten Leur, 31-01-2013, 17:31 (4126 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Mooi gemaakt hoor

Pionier 3 gereed

door Genra ⌂ @, Hoogeveen, 31-01-2013, 17:58 (4126 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Kijk, daar word ik vrolijk van. Gefeliciteerd Fons!

Pionier 3 gereed

door pe0ssb, 31-01-2013, 22:29 (4125 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Hallo Fons,

De radio ziet er voortreffelijk uit.
Ik twijfel of ik de "kast" van mijn Pionier-3 zal vervangen voor een replica, zo met een nieuwe is het wel erg mooi. Mijn kast is welliswaar kompleet maar ziet er eigenlijk niet meer fraai uit als ik dit vergelijk met jouw radio. Ik ben benieuwd of je nog uitbreidingen gaat aanbrengen zoals een extra HF trap met een PP-11 of zo zoals door Philips beschreven in de uitbreidings handleiding.
Hier de foto van mijn Pionier-3 die op mijn werk in de showroom staat.
[image]
Ik heb deze Pionier-3 niet zelf in elkaar gezet maar onlangs van iemand gekregen, dat gebeurt soms zomaar!
Ik heb deze opgeknapt zodat er weer geluid uit kwam en de kast weer heel gemaakt.
Mocht je nog andere foto's willen hebben, bijv. van het interieur, dan laat maar weten.
grtzz

Henk
PE0SSB

Pionier 3 gereed

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 31-01-2013, 23:21 (4125 dagen geleden) @ pe0ssb

Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie.
Tja, Het chassis, draadklemmen en kastje e.d. is natuurlijk allemaal gloednieuw, alhoewel ik het jammer vind dat ik mijn oude Pionier niet meer heb. Allemaal een keer weggedaan toen ik de elektronica even niet meer zag zitten (momentje van verstandsverbijstering blijkbaar).

Daarom vind ik jouw Pionier juist heel mooi, die is nog echt van vroeger.
Als ik jou was, zou ik hem zo laten.
Ik laat mijn Pionier verder zoals die is zonder uitbreidingen. Ik heb wel de antennespoel zo gewijzigd dat de selectiviteit behoorlijk is verbeterd. Radio Maria blies wel erg enthousiast door de afstemkring; is nu flink verminderd met alle respect.

Al met al is het toch nog een vrij prijzig radiootje geworden. Maar ja, dat is de hobby, niet? Leuk om al die onderdelen overal vandaan te halen.
Van de bouw heb ik wel flink wat foto's gemaakt die ik nog wel een keer in een presentatie zal zetten. Als er mensen zijn die daar belangstelling voor hebben moeten ze maar een mailtje sturen.

Groeten, Fons

Pionier 3 gereed

door vanderwaal @, Ridderkerk, 02-02-2013, 13:02 (4124 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Goedenmiddag Fons,ik heb het ontvangst gedeelte van de Pionier gemaakt met de spoel 3 keer 16 windingen vlgs.het bouwboekje van de serie.Nu hier in Ridderkerk komt Radio 10 Gold sterk door. De zender staat hier op een afstand van ongeveer 15 Kilometer in Heinenoord.Wat voor aanpassingen heb jij op de spoel uitgevoerd? Mogelijk kan je mij informeren om de selectivietijd te verbeteren.
Met vriendelijke groeten van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk.

Pionier 3 gereed

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02-02-2013, 17:03 (4124 dagen geleden) @ vanderwaal

Hallo Jan,

In de handleiding van de pionier 3 staat een experimenteerbijlage o.a. voor de antennespoel. (Als je die niet hebt, stuur mij dan even een mail dan kan ik die opsturen.) Je moet gaan naar blz. 29 en bekijk figuur E3 spoel c.

Bij deze spoel wordt de antenne direct op de aansluiting van de diode verbonden.
(dus één van de middenaftakkingen los laten hangen).
Deze heb ik gebruikt omdat ik dan niets aan de originele spoel hoefde te wijzigen.
De kunt dan gewoon 16 + 16 + 16 windingen laten zoals die zijn.

Voor mij (midden van Het Groene Hart) was het resultaat met deze spoel zeer bevredigend.

Veel succes.

Groeten, Fons

Pionier 3 gereed

door GottfriedJulius, 01-02-2013, 12:22 (4125 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Dag Fons,

Ik ben niet gauw jaloers, maar nu wel !

Ook ik heb er in m'n jeugd één gebouwd en ik weet nog goed dat ie boven het hoofdeind van m'n bed stond op een boekenplakje. kon ik er makkelijk bij als ik stiekem lag te luisteren.
Geweldige ontvangst, maar ja, ik woonde toen nog thuis in Hilversum dus vlakbij Lopik.
Maar het gekke is dat ik geen idee heb wat ik er later mee gedaan heb.

"Naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen", dat zal het zijn.


Het ziet er prachtig uit.

Juul - PE0GJG

Pionier 3 gereed

door GottfriedJulius, 07-02-2013, 20:28 (4119 dagen geleden) @ GottfriedJulius
Gewijzigd door GottfriedJulius, 07-02-2013, 20:33

Ik heb nog even in m'n archief gekeken en ja hoor dit is een leuke advertentie van december 1958.

En nog één uit april 1965

"terug in de tijd"......


Juul-PE0GJG

[image]

[image]

Pionier 3 gereed

door Pieter Vos @, 08-02-2013, 18:03 (4118 dagen geleden) @ GottfriedJulius

Ik heb nog even in m'n archief gekeken en ja hoor dit is een leuke advertentie van december 1958.

En nog één uit april 1965

"terug in de tijd"......


Juul-PE0GJG

[image]

[image]

Bedankt, aardig te weten wat mijn ouders destijds hebben uitgegeven om mij de Pionier Junior bouwdozen cadeau te doen.:-)

mvg, Pieter.

Pionier 3 gereed

door tangelder, 09-05-2013, 21:38 (4028 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Beste Heer Vendrik
ik heb een paar vragen aan u. op welke mannier kom ik aan een nieuwe behuizing
kastje of kartonnen kastje voor pionier3 van philips
wie kan mij helpen aan een transistor OC14 EN AAN PRESPAAN PAPIER VOOR DE FERROCUBESTAAF.IK HEB OOK EEN PIONIER3 VAN PHILIPS.MAAR DEZE IS NOG NIET HELEMAAL
COMPLEET.IK KAN GEEN BEHUIZING VINDEN.IK WAS AL BLIJ MET ALLEEN DE VOORZIJDE ERVAN
EEN KOPIE VAN DE VOORKANT VAN DE PIONIER3.DAN BEN IK AL TEVREDEN.
GRAAG INFORMATIE A.U.B. ALVAST HARTELIJKE DANK
MET VRIENDELIJKE GROETEN PAUL TANGELDER UIT SITTARD pfgm.tangelder@home.nl

Pionier 3 gereed

door Willem.H.N. @, Enschede, 10-05-2013, 06:55 (4027 dagen geleden) @ tangelder
Gewijzigd door Willem.H.N., 10-05-2013, 06:57

http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=11616
Als je dit op schaal in kleur kunt uit printen op foto papier
dan heb je een mooi kastje.
Eventueel aan binnenzijde verstevigen met ander dik papier.
Voorfront Breed 16,5cm.hoog 19cm.
Voorfront gemeten zonder de plakrand.
grt. willem.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

powered by my little forum