L3F50T Waarom dit spoeltje ? (Toestel of techniek)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-01-2009, 14:23 (5582 dagen geleden)

Daarstraks was ik bezig met het nemen van foto's van mijn Philips L3F50T en toen bemerkte ik dat er in de min-leiding van de batterijen een spoeltje opgenomen is, ik kan er geen functie bij verzinnen en het staat ook niet in het schema, is er iemand die er een uitleg voor heeft?

[image]

Groeten ... Hugo Sneyers

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-01-2009, 14:34 (5582 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Kan jij het schema eens uploaden?

Groet,
Paul

--
[image]

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-01-2009, 15:25 (5582 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul ... het schema staat bij RM.org maar zoals gezegd staat het spoeltje niet in het schema. In werkelijkheid zit het spoeltje vlak bij de veer die op de min-kant van de batterijen drukt.

Groeten ... Hugo Sneyers

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-01-2009, 16:14 (5582 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Ik heb eens op RM.org gekeken, maar daar staat het schema (nog) niet.

Net wat Maurice al aangaf, zou ik er niet gek van opkijken als dit een modificatie op dat schema is.

Philips was nogal zuinig ingesteld en die zouden een extra spoeltje niet zomaar monteren/toevoegen. ;-)

Groet,
Paul

--
[image]

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-01-2009, 16:38 (5582 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul .... ja, je hebt gelijk! ik was in de war, ik heb het schema van de L3F45T gedownload omdat het ongeveer dezelfde radio is. Ik heb de Siera-variant van deze, namelijk de SA7281T maar daar staat dit spoeltje niet in.

Groeten ... Hugo Sneyers

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-01-2009, 15:02 (5582 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

HF.

een spoel is voor hoogfrequent een weerstand.
een voeding is voor HF laagohmig.

door nu spoel in serie met de batterij te zetten voorkom je HF sluiting via de voeding.

Dat het niet in schema staat kan zo maar.
Schema is niets heiligs aan,

vele aanpassingen kunnen er nog daarna zijn uitgevoerd ter verbetering.

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 04-01-2009, 15:22 (5582 dagen geleden) @ Maurice

HF.

een spoel is voor hoogfrequent een weerstand.
een voeding is voor HF laagohmig.

door nu spoel in serie met de batterij te zetten voorkom je HF sluiting via de voeding.


Hallo Maurice .... ik zie niet in waarom de batterij het HF niet zou mogen kortsluiten, dat is nu toch net wat je WEL wil, een batterij zou ideaal zijn als ze een hele lage weerstand had, daarom staan er toch in een radio verschillende ontkoppelcondensatoren over de voeding?

Groeten ... Hugo Sneyers

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-01-2009, 17:18 (5582 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hugo

spoeltje in serie is voor HF te vervelen;-)

Ik zie vaker spoeltjes in serie met die batterijen.
Laat dat schema links liggen.

Er is zo onnoemelijk veel wijzigingen in schema's.
Heb hier enkele dozen schema's die dat bewijzen.

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door ruud, 04-01-2009, 18:05 (5582 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Helemaal juist Hugo.

Spoeltje is waarschijnlijk om te voorkomen dat de batterijen en draden als antenne gaan werken. De HF signalen kunne de ontvanger niet verder in.
Ook ter voorkoming van handeffect, door handen aan de ontvanger bij de batterijen en draden introduceer je ook een antenne.

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door gerardbinkhorst, 07-01-2009, 12:45 (5580 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Dit spoeltje in om te voorkomen dat HF door de batt gaan waardoor deze gaat stralen en oscillaties veroorzaakt. Door de spoel gaat de HF door een ontkoppel condensator ergens in de radio.

MvG

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door gerardbinkhorst, 07-01-2009, 16:36 (5579 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Vraagje, waarom staat er een F in het type nummer. Ik dacht dat het altijd een X is of is het F van France.

MvG

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-01-2009, 19:46 (5578 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

X-luxemburg
F-france
D duits
N Noors
etc

even op oude radioforum bij tips kijken.
Moet een lijstje van te vinden zijn.

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-01-2009, 09:27 (5578 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Gerard, Ruud en Maurice ..... bedankt voor je reactie, echter de oplossing van :"de batterijen op hf-gebied te ontkoppelen van de radio" om een of andere reden kan volgens mij niet opgaan want dan zou er aan de + kant van de batterijen ook een spoeltje moeten opgenomen zijn en dat is dus niet het geval.

Beste groeten ... Hugo Sneyers

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door jim, 09-01-2009, 11:38 (5578 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Gerard, Ruud en Maurice ..... bedankt voor je reactie, echter de oplossing van :"de batterijen op hf-gebied te ontkoppelen van de radio" om een of andere reden kan volgens mij niet opgaan want dan zou er aan de + kant van de batterijen ook een spoeltje moeten opgenomen zijn en dat is dus niet het geval.

Waarom Hugo?
Blokkeren is toch blokkeren?
De HF kan geen kring vormen door de batterijen heen.
Een extra spoeltje is dus niet niet nodig imo.

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-01-2009, 13:12 (5578 dagen geleden) @ jim

Waarom Hugo?
Blokkeren is toch blokkeren?
De HF kan geen kring vormen door de batterijen heen.
Een extra spoeltje is dus niet niet nodig imo.

Hallo Jim .... er zal zowiezo geen HF door de kring batterijen heen gaan want er staan toch genoeg ontkoppelcondensatoren over de voedingsspanning op de print en die worden daar dus kortgesloten. Wat men probeerde te zeggen in vorige reacties (dat begreep ik er tenminste uit) was dat de batterijen op HF-gebied "gescheiden waren" van de print van de radio maar dat is echter niet het geval want met de + leiding liggen ze nog vast aan de print. Ik heb even een kleine tekening gemaakt voor alle duidelijkheid.

Wat ik me nog afvraag: stel dat er toch nog een klein beetje HF op de klemmen van de voedinsspanning op de print zouden staan, waarom zou dat niet naar de batterijen mogen gaan?

[image]

Groeten ... Hugo Sneyers

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door gerardbinkhorst, 09-01-2009, 13:30 (5578 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Je hebt helemaal gelijk.

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door gerardbinkhorst, 09-01-2009, 16:37 (5577 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Er was in die tijd getracht om de batt een beetje bij te laden omdat batt in die tijd relatief duur waren. De spoel vangt radiosignalen op, het wordt gelijkgericht door de oxide overgangen van de batt contacten en wordt zo de batt een beetje opgeladen. Alle beetje helpen...
MvG

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-01-2009, 19:39 (5577 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Er was in die tijd getracht om de batt een beetje bij te laden omdat batt in die tijd relatief duur waren. De spoel vangt radiosignalen op, het wordt gelijkgericht door de oxide overgangen van de batt contacten en wordt zo de batt een beetje opgeladen. Alle beetje helpen...
MvG

Hallo Gerard .... dit is toch een vroege 1 april grap mag ik hopen?:-) :-)

Groeten ... Hugo Sneyers

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door jim, 10-01-2009, 10:23 (5577 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Waarom Hugo?
Blokkeren is toch blokkeren?
De HF kan geen kring vormen door de batterijen heen.
Een extra spoeltje is dus niet niet nodig imo.


Hallo Jim .... er zal zowiezo geen HF door de kring batterijen heen gaan want er staan toch genoeg ontkoppelcondensatoren over de voedingsspanning op de print en die worden daar dus kortgesloten. Wat men probeerde te zeggen in vorige reacties (dat begreep ik er tenminste uit) was dat de batterijen op HF-gebied "gescheiden waren" van de print van de radio maar dat is echter niet het geval want met de + leiding liggen ze nog vast aan de print. Ik heb even een kleine tekening gemaakt voor alle duidelijkheid.

Wat ik me nog afvraag: stel dat er toch nog een klein beetje HF op de klemmen van de voedinsspanning op de print zouden staan, waarom zou dat niet naar de batterijen mogen gaan?

[image]

Ik heb ook geen idee Hugo.
Persoonlijk is dat ene spoeltje ook al overbodig.
We zouden eens zo een radio kunnen nabouwen en met het spoeltje experimenteren.
Dan weten we wat.
Iets voor JongensRadio?

L3F50T Waarom dit spoeltje ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 10-01-2009, 13:04 (5577 dagen geleden) @ jim

Ik heb ook geen idee Hugo.
Persoonlijk is dat ene spoeltje ook al overbodig.
We zouden eens zo een radio kunnen nabouwen en met het spoeltje experimenteren.
Dan weten we wat.
Iets voor JongensRadio?

Hallo Jim .... nabouwen van de radio hoeft niet, ik heb de radio in mijn bezit.

Ja, ik ga de vraag eens stellen bij jongensradio, goed idee!

Groeten ... Hugo Sneyers

powered by my little forum