Win7 installeren op notebook. (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 18-12-2014, 19:36 (3445 dagen geleden)
Gewijzigd door doktordirk, 18-12-2014, 20:20

Ik probeer al enige tijd een notebook (Pacard Bell easynote r0900) aan de gang te krijgen onder Windows 7
Na diverse zoekacties op internet zijn alle gele driehoekjes met uitroepteken en foutmeldingen verdwenen en is er geluid, maar er is nog het nodige wat niet werkt.
Alles wat je aanklikt in apparaatbeheer is goed en werkt, maar de praktijk is anders.
Nu zijn er VERSCHRIKKELIJK veel sites die de juiste drivers zeggen te hebben, maar dat zijn dan systemen die dan al of niet tegen betaling de nieuwste drivers installeren.
Dit zou op zich niet zo'n probleem zijn als er dan ook een netverbinding zou zijn, en dat ontbreekt op dit toestel.
De usb ontbreekt (niet volgens apparaatbeheer) dus een usb wlan adapter werkt niet.
Als je het apparaat uitschakelen wil duurt het meestal heeeeeel erg lang voor er iets gebeurt(een blauw scherm met de melding over een probleem met een usb-adapter)
De wlan in het notebook weet ik niet (moet een antenne ergens in, en die heb ik niet)
Een vaste kabel wordt wel herkend, maar kan op geen enkele manier een verbinding maken met het net of een ander computer.
Ook een wlan van Belkin of Linksys op de aanwezige cardbus kunnen wel correct geinstalleerd worden, maar werken niet(soms brand het powerledje, maar meestal niet)
Al deze problemen bestonden niet toen het systeem nog op WinXP draaide.
Bij het opstarten is er de mogelijkheid om een oudere versie van windows te laden, maar dan komt de herstelversie voor XP tevoorschijn die dan vraagt om een wachtwoord.
Mocht er iemand zijn die weet wat je daar zou moeten invullen of weet hoe je de usb aan de gang krijgt dan hoor of lees ik dat graag.
Dat er geen netverbinding is geeft wel een probleem met het activeren van W7 (ik heb nog een paar weken!!)
Maar zo komen er ook geen virussen binnen!


Dirk.

Win7 installeren op notebook.

door Marotick ⌂ @, Huizen, 19-12-2014, 00:02 (3444 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Marotick, 19-12-2014, 00:07

Heb je de originele XP drivers nog?
Probeer dan de netwerk driver aan de praat te krijgen door die te installeren.
W7 kan zelf vele drivers vinden maar dan moet je dus wel een netwerk/ interrnet verbinding hebben.
Als je verbinding hebt dan moet je Windows 7 zo instellen dat hij ook updates binnenhaalt voor de apparaten.
Ga naar Linksonder (start) en kies dan, Apparaten en Printers. Er komt een schermpje op met alle apparaten die gevonden zijn en klik met rechts op je computer symbool. Er komt een submenu tevoorschijn en kies dan: Instellingen voor Installatie van een Apparaat. Weer komt er een menu op en kies dan: Ja Automatisch Pictogrammen en Stuurprogramma's Downloaden.

[image]

Maar dan ben je er nog niet want waar je wel stuurprogramma's hebt geinstalleerd van apparaten die niet werken, die moet je weer deïnstalleren. Windows denkt dat het wel werkt maar ergens staat een bitje niet goed of een nepdriver. Het wachten is op een update van Windows met de juiste stuurprogramma's.
Je kan ondertussen ook kijken bij de fabrikant of die nog iets voor je hebt.

De volgende keer moet je het anders doen.
Je had dat, bij Windows XP, alles wel werkte. Nu wil je een andere Windows dus wat handig is is de oude installatie even bewaren en niet te laten overschrijven.
Daarvoor heb je of een andere HD nodig of een andere computer. Je bouwt de HD uit je computer en je sluit hem aan op een andere. Gevaar bestaat dat die andere computer wil opstarten van de tijdelijke schijf dus moet je in de BIOS kijken of het booten wel goed gaat. (Je kan ook opstarten en als je ziet dat het fout gaat de computer opnieuw starten en dan in de BIOS kijken)
Als het goed gaat dan zie je in "Deze Computer" dat er een schijf is bijgekomen namelijk de schijf waarop je Windows opnieuw wil gaan installeren.
Zorg dat je in het ConfiguratieScherm instelt dat je verborgen bestanden wilt zien.
Open die schijf en maak daarop een nieuwe map aan die je bijvoorbeeld Windows oudeinstall noemt. Sleep daarin de map Windows, Program Files Documents and settings (XP) Dat zijn de belangrijkste maar je kan ook zoveel mogelijk andere mappen en files hierin zetten. Sommige files laten zich niet verplaatsen maar dat is niet erg.
Zet de schijf weer terug en installeer de nieuwe Windows maar formateer niet.
Als Windows erop staat dan zet je ook hier dat je alle bestanden wilt zien en dan ga je naar het Configuratiescherm.
Ga naar Netwerkadapter en kies dat je zelf de drivers wilt aanwijzen. Blader naar de map Windows Oudeinstall en laat Windows daarin de driver zoeken.
Je kan een melding krijgen dat er een driver is gevonden zonder handtekening of andere flauwekul ga gewoon door.
Als de netwerkdriver er is dan kan je verbinden met internet en laat je Windows zoen naar ondersteunende drivers. Wordt niet alles gevonden dan kan je het apparaat alsnog proberen zoals je de netwerkdriver hebt geïnstalleerd.
Als alles werkt kan je de map Windows Oudeinstall weggooien.

Succes

Jack

Win7 installeren op notebook.

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19-12-2014, 02:06 (3444 dagen geleden) @ doktordirk

Om de juiste drivers voor Win7 te vinden heb ik laatst de gratis versie van "Speccy" van Piriform geïnstalleerd.
Speccy geeft informatie over het merk en de typenummers van de verschillende hardware.
Aan de hand daarvan vond ik bij de fabrikanten van de hardware de juiste drivers.
http://www.piriform.com/speccy

Win7 installeren op notebook.

door doktordirk @, Noordbeemster, 19-12-2014, 19:56 (3444 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik heb dit programma ook even geprobeerd, maar bij de installatie wordt er gelijk gezocht naar nieuwe updates, en dat lukt dus niet daar er geen internetverbinding is.
Ook deels de tweede methode van Jack geprobeerd.
De oude versie (XP) was vernoemd naar windows.old, en heb dit weer veranderd in gewoon windows, en de nieuwe(W7) omgedoopt als windows.nieuw.
Na het opstarten werd automatisch een herstelprogramma gestart waarna de oude situatie weer terug was met dit verschil dat de oude versie (XP) nu het aanhangsel .nieuw heeft.
Maar we geven de moed niet op, desnoods formatteer ik de schijf, er staat toch weinig interressants op, en dan ben ik meteen de naam en enkele bestanden van de vorige eigenaar kwijt.
Xp wordt dan wel niet meer ondersteund, maar bij een nieuwe installatie wordt het wel geactiveerd bij Microsoft.

Alvast bedankt voor het medenken.

Dirk.

Win7 installeren op notebook.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-12-2014, 20:38 (3444 dagen geleden) @ doktordirk

'De wlan in het notebook weet ik niet (moet een antenne ergens in, en die heb ik niet)' Dat probleem is te herkennen en dat was met een Acer laptop, uiteindelijk bleek dat de antenne met een knop bij of op het toetenbord aangezet moest worden. Mogelijk kun je hier iets mee. Groet, Ben

Win7 installeren op notebook.

door doktordirk @, Noordbeemster, 21-12-2014, 19:49 (3442 dagen geleden) @ Ben

Dat fenomeen ben ik hier nog niet tegen gekomen.
Een bijbehorende antenne ben ik inmiddels wel tegen gekomen op Ebay, en die moet achter ingeplugd worden.
Inmiddels is de schijf uitgebouwd en via usb op een andere computer aangesloten en zijn enkel van belang zijnde files gecopieerd, en is de schijf opgedeeld in twee virtuele schijven.
Op 1 van deze delen staat weer XP, en is weer geactiveerd, waarna er nog enkele drivers nodig waren om alles weer te laten werken zoals het behoort.
Er is nu weer usb, vast netwerk,en wlan via de pcmcia-bus welke nu ook weer werkt zonder dat er een driver gezocht moest worden.
Ik heb nu van alle onderdelen het typenummer opgezocht zo dat drivers zoeken iets makkelijker wordt.
Het automatisch laten zoeken door Windows naar drivers is ook niet zaligmakend daar er vaak niets gevonden wordt, en als je dit handmatig doet met de installatiegegevens het wel goed gaat.
De volgende stap wordt nu W7 op het andere deel van de schijf te zetten en eens kijken of het nu wel gaat lukken.

Dirk.

powered by my little forum