Revisie L4xo5T (Toestel of techniek)

door henk43 @, Bovensmilde, 28-01-2010, 18:57 (5201 dagen geleden)
Gewijzigd door henk43, 28-01-2010, 18:58

[image]

Daar deze radio uitgekomen is toen ik op de td. van Philips werkzaam was sprak een advertentie op een andere site mij aan en deed een bod.

Op de foto,s leek het heel wat maar bij binnenkomst bleek het een sloper,maar goed dat is het risico.

Er zat geen batterijbak meer in en het batterijzuur had hele delen van de kast weggevreten zo ook het metalen plaatje wat de onderste print op zijn plaats houdt .

Eerst het apparaat uitgekast en de radio aan de praat gemaakt.

Naast de gewone dingen in een oude radio (krakende schakelaars potmeters etc.was ook de print op 1 plaats aangetast. Nadat dit gerepareerd was speelde de radio weer,maar vertoonde een fout die ik nog nooit eerder heb meegemaakt.

Op de mg.kwam radio 5 normaal door 1007khz was zwak en over de hele band sterke kg zenders w.o. Radio Nederland w.o.3 keer

Ja hoe pak je dit aan.De neiging om aan de trimmers te gaan draaien moet je wel onderdrukken.

Zoeken in het hf deel van de radio leverde op dat als ik met de hand bij het oscillator deel van de afstemc.kwam het apparaar keurig verstemde maar bij het hf afstemdeel deed hij niets. Dus de hf.kringen werden niet goed afgestemd het aanraken van de mg.ferroceptorspoel had wel effect vooral voor de kg.zenders op mg.

Afkoppeling van het hf deel van de afstemcondensator had ook geen enkel effekt
Toen dit duidelijk was werd het plaatje een stuk duidelijker en doormeten van de ferroceptorspoel leverde een onderbreking op.(wat werden er voor het fm.tijdperk nog sublieme mg. radio,s gemaakt)

En toen de kast.
Heel voorzichtig de bekleding eraf gehaald, schoongemaakt.niewe onderkant gemaakt ingelijmd en bekleding weer bevestigd.Daarna een nieuw metalen plaatje gemaakt zodat de print ook weer vast zit.Op de foto is te zien dat het een oude radio is maar goed hij speelt weer zoals hij uit de fabriek kwam.

het enige wat ik nu nog mis is een originele battrijhouder maar dat komt hoop ik nog eens.

Henk

Revisie L4xo5T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-01-2010, 23:13 (5201 dagen geleden) @ henk43

Henk,

Mooi verhaal en zo zie je maar weer.

mis ik wel de foto's binnen zijde- techneut he.

Mijn L3X78T heeft toch ook lange tijd zonder batterijvak gedaan.
Zijn zeer vaak verdwenen.


Maar opeens een keer een doos met wrak van een radio er in ook een L3x nog wat.
Mét batt vak.
2,- hele doos, mazzeltje.


Mis ik wel nog het borg handeltje maar komt ook nog goed.


[image]

Hier een voorbeeld foto van hoe het zou moeten horen.
Hielp mij ook met zoeken daarnaar.
Dat klemmetje mis ik dus nog.
[image]

Revisie L4xo5T

door henk43 @, Bovensmilde, 29-01-2010, 10:06 (5200 dagen geleden) @ Maurice

[image]

Hallo Maurice,
Hier dan de foto.

Duidelijk is zichtbaar waarom hij voor mij het predicaat"sloop"kreeg
de verwoestende werking van het batterijzuur is nog duidelijk zichtbaar.
Hij is ook lang zo mooi niet als die van jou.Zo je ziet is het hf deel hier helemaal gescheiden gehouden.

Het mooie van deze radio is de band van 80meter tot 185 meter.Hier in het noorden zitten nog veel mg piraten die deze band gebruiken .Ik ben zelf zendamateur maar mag graag nog naar hen luisteren en bij hen zit ook heel veel deskundigheid .

Ik ben deze hobby weer begonnen met het repareren van 2 kg zenders op de eerste foto kun je er iets van zien.

Ik hoop nog eens tegen een kastje van de L4x aan te lopen maar heb geen haast

bedankt voor je reactie
gr. henk

Revisie L4xo5T

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-02-2010, 23:38 (5197 dagen geleden) @ henk43

door de vreemde plaatsing van het MF is er niet veel ruimte voor een batterijvak, of zat het in de rugwand?

Revisie L4xo5T

door henk43 @, Bovensmilde, 02-02-2010, 14:35 (5196 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris.

De batterijbak hoort links onder de afstemcondensator en is voor 3 keer 2 monocel batterijen .Vanaf het front steken nog 2 m3 boutjes in de kast vermoedelijk om de batterijhouder vast te zetten.Conrad heeft nog een batterijhouder voor 8 keer monocel maar die is net iets te groot.Eerst maar eens in Emmen kijken misschien ligt daar wel een sloper,en anders die van Conrad bestellen en er 1 compartiment van 2 cellen afhalen.

Het heeft toch wel wat een radio met oc torren en opgebouwd zo een "knutselaar "dat zou doen.

gr. henk

Revisie L4xo5T

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-02-2010, 23:26 (5196 dagen geleden) @ henk43

Ja, en het kan nog "erger". Ik heb een precisia draagbare radio met FM uit 1962, die is kompleet met de hand gebouwd, etsen van de printen, mechaniek, kast tot de FM tuner toe. Ik dacht eerst dat het over een preproduktie exemplaar ging, maar intussen ben ik er zo nog tegen gekomen op rommelmarkten.

Revisie L4xo5T

door henk43 @, Bovensmilde, 14-02-2010, 16:04 (5184 dagen geleden) @ henk43

Gisteren vond ik in Emmen deze radio een L4x90T . De kast was redelijk en er zat een batterijbak in die rammelde wel wat en zat stijf dichtgeschroefd[image].

Na enig onderhandelen nam ik hem mee voor 11 euro want de kast en de batterijbak waren geschikt voor de L4x05.

Maar ja hoe gaat zo iets .Eerst wil je weten wat er aan het apparaat mankeert en als hij dan speelt vind je het zonde vooral als het apparaat beter is dan de eerste.

De batterijbak was inwendig wel aangetast en miste 2 doorverbindingen maar dit heb ik opgelost door een batterijhouder voor penlights te slopen die geen verbinding meer maakte tussen de veren en de klinken. De klinken zijn verwijderden 2 veren met een boutje en een moertje aan elkaar gezet om ze passend te maken voor de grote cel .1 plaatje moet nog vervangen worden maar ik had niet meer veertjes[image].

Het toestel speelt nu weer meer dan voortreffelijk en ik heb nu dan 2 van deze apparaten[image]

Henk

powered by my little forum