Grundig Lumophon (Gezocht)

door harry @, Oisterwijk, 31-01-2010, 14:14 (5193 dagen geleden)
Gewijzigd door harry, 31-01-2010, 14:16

Hallo medeforummers,

Ik heb een radio van Grundig uitgekast voorr reparatie.
Nu kan ik niks achterhalen wat voor type het is.
Misschien kunnen jullie mij helpen bij het zoeken naar een schema en meer.
Op de voorkant vind ik niks meer als de naam en logo van Lumophon.
Op het chassis aan de achterkant is Grundig ingeponst.
Verder op de printplaat wat "serienummers" o.i.d.
Googelen geeft een hoop info, maar kan niks vinden van dit toestel.
Help!!!!!


Groet Harry

[image][image][image]

Grundig Lumophon

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 31-01-2010, 16:28 (5193 dagen geleden) @ harry
Gewijzigd door Verdicom, 31-01-2010, 16:43

Hallo Harry,
Dit zou best eens het zelfde chassis kunnen zijn als dat van de Grundig Como de Luxe en Mandello de Luxe uit 1968.
In die tijd was Lumophon een sub-merk van Grundig
Een foto van die Mandello is te vinden op de site van het Nederlands Grammofoon Genootschap.
Han

Grundig Lumophon

door Paul Brouwer @, Haarlem, 31-01-2010, 16:46 (5193 dagen geleden) @ Verdicom

Het front ziet er inderdaad precies hetzelfde uit als dat van de Gründig Mandello 4 WE/FM
dat in een meubel geleverd werd.

Als je echter op RM.org op fabrikant Lumophon gaat zoeken kom je de sprekende gelijkenis in
het model Ballade 2 uit 1969/70 en Ballade 3 uit 1970/72 tegen.

Of Lumophon een sub- of B-merk van Gründig is/was, durf ik zo niet te beweren. Het merk
Lumophon schijnt toch een aardige geschiedenis te hebben die in 1923 begint.
Het zou wel zo kunnen zijn dat het indertijd door Gründig overgenomen is.

Grioet,
Paul

--
[image]

Grundig Lumophon

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 31-01-2010, 18:42 (5193 dagen geleden) @ Paul Brouwer

De Como, Mandello en Ballade hadden het zelfde chassis.

Net als Aristona op een gegeven moment werd opgekocht door Philips is dit ook gebeurd met Lumophon.
Ze waren gewoon kleiner. Maar Lumophon is nooit een B-merk van Grundig geweest.
Sterker nog. Het zelfde apparaat in een Lumophonkast was goedkoper dan een Grundig. Maar wat door detaillisten nog als eens werd gezegd dat de kwaliteit omgekeerd net wat beter was dan Grundig.
Dat zeiden ze in die tijd, omstreeks 1970, ook van Aristona ktv's. Die zouden minder snel kuren vertonen als het zelfde Philips toestel. Men verkocht liever een Aristona dan een Philips. En niet alleen omdat die wat goedkoper was of omdat ze een lagere inkoopprijs konden bedingen.

Dit is niet allemaal mijn wijsheid. Maar wel wat me herinner uit de tijd dat ik zelf bij Grundig werkte. Je betaalde voor het merk Grundig of Philips alleen wat meer.

Han

Grundig Lumophon

door Paul Brouwer @, Haarlem, 31-01-2010, 22:40 (5193 dagen geleden) @ Verdicom

Hallo Han,

Verhalen als deze met betrekking tot Philips en Aristona kan ik mij uit die tijd nog wel herinneren.
Ook Erres kwam wat dit aangaat nog wel eens in beeld.

Dat het Lumophon net zo vergaan is, wist ik niet maar daar zag het wel naar uit als je het uiterlijk
van die chassises en zelfs zenderschalen zo bekijkt.

Als ik mij niet vergis was begin 70-er jaren ook de tijd dat Philips een vinger in de Gründig-pap
kreeg.

Groet,
Paul

--
[image]

Grundig Lumophon

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-02-2010, 01:22 (5191 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Die vinger is nooit erg groot geweest (alleen maar een pakket aandelen), en was dacht ik pas in de jaren '80.

Er zijn wel door de jaren heen veel samenwerkingen geweest:
- Grundig sloot zich aan bij de VCR en VCC videosystemen en ontwikkelde daar zelf recorders voor (1 model, de VR2025, werd ook aan Philips geleverd).
- Grundig heeft vanaf ongeveer 1993 een aantal jaar lang een joint-venture gehad met Philips waarin high-end VHS-recorders gebouwd werden met technische inbreng van beide zijden. Op een gegeven moment is de betreffende fabriek (RJ) in Neurenberg weer gesloten en werd de volgende generatie in Oostenrijk (WD) en Hongarije (VN) gefabriceerd door Philips met hier en daar nog een Grundig-erfenis erin.
- Philips kocht bij Grundig Portugal (1A) audioapparatuur in om zelf op de markt te brengen.

Grundig Lumophon

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-02-2010, 00:47 (5190 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Voor zover ik het mij kan herinneren, speelde dit al in de 70-er jaren maar
dat kan net zo goed een joint venture geweest zijn.
Het fijne weet ik daar niet van en hield mij daar toen ook niet mee bezig.
Wel was het toen algemeen bekend dat er een samenwerkingsverband tussen
Gründig en Philips bestond die in mijn beleving iets verder ging dan het
aanhouden van een aandelenpakket.

Groeten,
Paul

--
[image]

Grundig Lumophon

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-02-2010, 14:57 (5189 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hoe ver het samenwerkingsverband ging behalve het aandelenpakket en de puntjes die ik al noemde, weet ik niet op het detail nauwkeurig. In elk geval was de wederzijdse invloed op de gebruikte techniek en onderdelen erg beperkt; je zag in Grundig-ontwerpen weinig Philips terug. Althans niet meer dan gebruikelijk bij andere Europese fabrikanten die ook niet om Philips als leverancier heen konden.

Grundig Lumophon

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 04-02-2010, 17:14 (5189 dagen geleden) @ Maarten Bakker

In 1983 raakte Grundig in ernstige problemen, met name door de grote verliezen op de V-2000 videorecorders. Deze werden door hen geproduceerd in licentie van Philips.
Hierdoor nam Philips een belang van 32% in Grundig en bedong hiermee het feitelijke zeggenschap.
Ze wilden nl niet dat Grundig naar een concurrent zou gaan. Ze wilden wel dat er een sterke Europese electronische industrie bleef bestaan tegenover de sterke Aziatische en Amerikaanse concurrentieslag.
Bovendien was Grundig een grote afnemer van Philips onderdelen, zo'n 300 millioen gulden per jaar. En dat wilde Philips ook niet kwijt.
Daar had Van de Klugt voor gezorgd, en daar kwam bij dat Grundig binnen de kortste keren weer winstgevend werd.

Grundig Lumophon

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-02-2010, 18:15 (5189 dagen geleden) @ Verdicom

Dat is inderdaad het verhaal zoals ik het eerder gelezen had. Ik kende de details niet weer, maar meen wel dat het aandelenpakket reeds in de jaren '90 alweer afgestoten is.

Hoe het Grundig verder vergaan is na 2003 is helaas bekend. Nu niet alleen financieel maar ook technisch einde verhaal.

Grundig Lumophon

door soundman2 @, Wouw, 31-01-2010, 16:49 (5193 dagen geleden) @ harry

Hallo medeforummers,

Ik heb een radio van Grundig uitgekast voorr reparatie.
Nu kan ik niks achterhalen wat voor type het is.
Misschien kunnen jullie mij helpen bij het zoeken naar een schema en meer.
Op de voorkant vind ik niks meer als de naam en logo van Lumophon.
Op het chassis aan de achterkant is Grundig ingeponst.
Verder op de printplaat wat "serienummers" o.i.d.
Googelen geeft een hoop info, maar kan niks vinden van dit toestel.
Help!!!!!


Groet Harry

[image][image][image]

Wat ik wel op de foto zie is een klein doorverbindingsprintje midden achter op het chassis. Dat houdt in, dat er geen stereodecoder in zit en het stereolampje uit blijft bij ontvangst van een stereozender.
Chassis lijkt veel op het Grundig chassis, wat in de getransistoriseerde Mandello zat.
We zijn jarenlang dealer geweest van Grundig, maar de docu is destijds weggedaan.

Henk Roovers

Grundig Lumophon

door Armand @, België, 31-01-2010, 16:50 (5193 dagen geleden) @ harry
Gewijzigd door Armand, 31-01-2010, 17:23

Dag Harry,

Het is waarschijnlijk een Lumophon Violetta 501 van '69-'72.
Er bevinden zich hoofdzakelijk Grundig onderdelen in dit toestel.
Lumophon was een radiofabriek gevestigd te Nürnberg (Duitsland) en maakte radio's van 1923 tot 1950.Dan nam Grundig de fabriek over.Lumophon bleef nog een hele tijd tweede handelsnaam voor Grundig (tot ongeveer 1972).
Een schema kan je hier per mail vragen mits een kleine bijdrage : http://home.arcor.de/walter.groer

Mvgr,
Armand

Hier 2 afbeeldingen van Lumophon Violetta 501

[image]
[image]

Grundig Lumophon

door Ouwe Schipper, 31-01-2010, 19:58 (5193 dagen geleden) @ harry

Welk probleem heb je met dat toestel Harry?
Ik heb twee maanden geleden precies hetzelfde toestel onder handen gehad, zat in een grotere kast met 'n grammofoon erbij. Daarvan was de zenerdiode in de voeding ter ziele; die vond ik nogal klein voor dat werk. Ik had geen 12 volt zener en heb dus twee van 6 in serie gezet. Werkt naar volle tevredenheid van de eigenares
Ik hoor 't wel van je
Nico

Grundig Lumophon

door harry @, Oisterwijk, 01-02-2010, 19:22 (5192 dagen geleden) @ harry

Hallo medeforummers,

Ik heb veel info van jullie gekregen, bedankt.
Dit apparaat zat in een zelf gemaakte kast met
klok en een hoop meer gefreubel, geen achterwand dus.
Een kanaal werkt nu nog niet en inderdaad was de zener stuk.
Vervangen als gemeld door ouwe schipper.
Ga eens e.e.a. opzoeken op internet en dan
gaat het wel lukken denk ik.
Anders meld ik me wel weer.:-)


Bedankt.

Grundig Lumophon

door odette, 03-04-2010, 16:26 (5131 dagen geleden) @ harry

Hallo,

Ik ben volledig nieuw hier. Ik heb net hetzelfde toestel zoals Harry, maar dan wel met platenspeler in meubeul op 4 poten ingebouwd. Beiden werken nog perfect. Heeft iemand een idee van wat de waarde zou kunnen zijn van dit toestel ? Mijn ouders kochten het ergens in de jaren 60 en ik vindt niets over Lumophon op het net.

Met dank bij voorbaat aan iedereen.

Odette

powered by my little forum