(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 27-05-2015, 18:57 (3285 dagen geleden)

Na de nodige zeg maar frustatie's gelezen te hebben over printers die niet meer werken heb ik nog zo'n probleem.
Enige tijd geleden een digitizertablet van Wacom overgenomen met alleen Dos en win31 drivers.
Bij Wacom een driver gevonden voor win xp, werkt prima, ook met Autocad(2000).
Maar je raad het al,xp mocht niet meer, vista overgeslagen en nu W7 (voor zo lang als dat nog duurt).
Aan de vele hits op internet te zien ben ik zeker niet de enige met een probleem om een seriele tablet type UD aan de gang te krijgen.
De versie waar XP op draaide is de enige waar de zaak een beetje op werkt met na het opstarten de melding "de tabletversies komen niet overeen" met als advies om de software opnieuw te installeren.
Nu kan je dit eindeloos proberen met verschillende compatabiliteitsopties , maar de foutmelding blijft, en Acad wil er niet mee werken.
Een van de gevonden opties van iemand met Vista, en later ook iemand met W7 is het register aanpassen.
Dat heb ik geprobeerd, maar ik doe iets fout of het heeft geen invloed op de tablet.
Wat er dan bij moet is: maak in Hkey_Local_Machine\Software\ een nieuwe sleutel genaamd Tablet met als string "PnPTablets"=",Com1".
Na enig proberen was het gelukt dit in te voeren, alleen vraag ik me af: wat moet ik met het = teken doen, en vanwaar de komma voor Com1??
Ik hoop dat er iemand is die hier raad voor heeft of een andere oplossing waarmee de zaak weer werkt zoals bedoeld.
Ben ook al iemand tegen gekomen die met de soldeerbout aan de gang was geweest, en er een usb-tablet van had gemaakt met een speciaal programma'tje.
Dat gaat me vooralsnog wat te ver, maar om de tablet dan maar weg te gooien is wat mij betreft ook niet aan de orde.

Groeten, Dirk.

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door Ed van der Weele † @, Zeist, 27-05-2015, 19:14 (3285 dagen geleden) @ doktordirk

Maar je raad het al,xp mocht niet meer, vista overgeslagen en nu W7 (voor zo lang als dat nog duurt).

Windows 7 wordt door Microsoft tot 2020 ondersteund.

Ik gebruik, zoals zovelen, ook nog steeds verouderde soft- en hardware.
Problemen met drivers voor Windows 7 heb ik niet omdat ik een dual boot systeem heb met zowel Windows 7 als XP op een en dezelfde machine.
Als ik wil werken met een oude scanner of printer schakel ik het besturingssysteem even om naar Windows XP en kan de bestanden die gemaakt zijn in Windows 7 gewoon afdrukken, of de oude scanner gebruiken.

Andere combinaties van besturingssystemen zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld een Linux distributie als Ubuntu erbij.
En als in plaats van een traditionele harddisk een solid state disk wordt gebruikt waar de besturingssystemen op staan kost het omschakelen hooguit 1 minuut.

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door E.Eliveld, 29-05-2015, 14:10 (3283 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door E.Eliveld, 29-05-2015, 14:20

Maak New String

ValueName: PnPTablets

Value data: ,Com1

Opgelet: als de tablet op com2 staat wijzig dan ,Com1 naar ,Com2

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door doktordirk @, Noordbeemster, 29-05-2015, 15:22 (3283 dagen geleden) @ E.Eliveld

Als ik het dan goed heb komt dan dit er te staan:
__ NAAM____ _TYPE_ _GEGEVENS
ab PnPTablets REG_SZ ,COM1

Als dit de juiste schrijfwijze is dan denk ik dat het programma van Windows (W7 Professional 32bit) hier niet op reageert.
De foutmelding blijft zowel in Nederlands als Engels.
De pen (cursor) werkt wel direct en klikken of dubbelklikken, maar heeft het gehele A3-veld nodig en een kleiner werkgebied instellen gaat dan niet.
Het voordeel is wel dat je arm voldoende beweging heeft:-D
Het lullige is ook dat met een heel oud DOS-programma van Wacom de tablet wel te vinden is incl. cursorpositie en de uitgeoefende pendruk.
Als er geen oplossing voor is denk ik dan toch maar aan een verbouwing tot usb-tablet wat met de juiste middelen mogelijk moet zijn.
De truuk met een standaard omzetter van com naar usb werkt niet, deze maakt alleen een virtuele com-poort, en daar trapt het installatieprogramma voor de tablet niet in.


Grt
Dirk.

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-05-2015, 16:09 (3283 dagen geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maurice, 29-05-2015, 16:17

"De truuk met een standaard omzetter van com naar usb werkt niet..

Inderdaad de meeste omzetters zijn niet volledig en alleen
RX/TX bedraad. pen 2-3- en 5
Daar zit hem de truuk denk ik.

Zoek even door op die omzetters en vind je misschien wat meer info daarover
om een uitgebreidere omzetter te zoeken.
Voorkomt inbouw ellende.

Gebruik zelf de laatste tijd de USB-RS232 omzetters FTDI.
Stuk beter en ook de WIn8 driver is beschikbaar.

Datasheet FTDI

Belangrijk heeft ook:
Fully assisted hardware (RTS#/CTS#) or X-On/ X-Off software handshaking.


Kijk even hier
Op RS-Components en lees de Datasheet er bij.
Is direct ook stuk duurder als de standaard 10,- kabeltjes.
Maar heb je wel wat.
Gebruik zakelijk niet anders meer.

USB to RS232 Serial Converter Cable 5m

RS-stocknr. 730-0152
Fabrikant FTDI Chip
Fabrikantnummer USB-RS232-WE-5000-BT_3.3

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door doktordirk @, Noordbeemster, 30-05-2015, 18:15 (3282 dagen geleden) @ Maurice

Ben bang dat dit hem ook niet gaat worden.
RS verstuurt niet particulier, maar daar zou ik misschien mijn buurman voor kunnen inschakelen.
De omzetter usb_rs232 heb ik op proef op een laptop met winXP aangesloten, en dan werkt alles zoals het behoort ook met Acad.
De tablet.dat geeft ook hier een type 39 op, net als met W7.
Heb ook al geprobeerd dit nummer te veranderen met als resultaat een niet werkende tablet, of een deels werkende met een foutmelding.
Ik voel nu toch wel wat voor de optie voor het inbouwen van een teensy module
waarmee een ander type tablet wordt gesimuleerd.
Dit project komt van bongofish, een Engelse site met een uitgebreid forum en duidelijke foto's
Weet nog niet of dit gaat lukken daar ergens staat vermeld dat een deel alleen getest is op een 64bit versie van W7, maar dat was alweer zes jaar geleden.
Eea. is als het goed is voor de inbouw met de losse module te testen.

Dirk.

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-05-2015, 23:10 (3281 dagen geleden) @ doktordirk

Als je nu even die datasheet leest is het volgens mij precies
idem als dat inbouw gebeuren.

Feit is dat er verschil is in USB-omzetters.
Die FTDI is gezien de datasheet uitgebreider dan een standaard 10,- omzettertje.

Tevens had ik bv Problemen met die Sweeks USB-RS232 omzetters.
Werkte bv niet in samen spraak met andere USB omzetters.
Blokte vaak een poort zodat pas werkte indien een andere USB poort werd gekozen.
enz.

Maar ja als de Windhoos verder niet met de drivers van je tablet om kan gaan houd het allemaal op natuurlijk.

Maak dan zoals gezegd een dubbele boot aan.
Of koop voor 10,- een oud Pc'tje.
Draai hier ook nog DOS 3.3 Win95, Win98 Win 2000 en geloof me
er ontploft echt helemaal niets.

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door doktordirk @, Noordbeemster, 01-06-2015, 18:58 (3280 dagen geleden) @ Maurice

Oude computers met dito software is hier ook niet het probleem.
Er draait er hier af en toe een met WIN98 die opstart in DOS om een freesplotter aan te sturen oa gebruikt om printjes te boren.
Ook een penplotter werkt op deze computer met Win98 om deze via een netwerkje te gebruiken.
Onlangs weer eens getest op een W7-computer, misschien had ik iets verkeerd ingesteld??, maar een knappe tekening kwam er niet echt meer uitrollen.
Het is toch echt een PENplotter werkend met HPGL2, maar zelfs de testpagina (de installatie is gelukt) werd volledig met puntjes afgedrukt terwijl het toch de bedoeling is dat er lijntjes worden gezet.
Misschien dat ik hiervoor nog wel een gelijksoortige kabel of anderszins aanschaf.
De tablet waar het om ging gaat na een kleine verbouwing met een teensy met bijpassend programma als het goed is door voor een ander model waar nog wel drivers voor zijn.
Dit programma'tje zet diverse types met rs232 aansluiting om naar een type intuos2 van Wacom.
Of dit ook gaat werken met de (tijdelijk gratis) upgrade voor W10 waar nu reclame voor wordt gemaakt heb ik nog geen idee van.

Iets heel anders heb ik enkele jaren geleden meegemaakt toen ik een nieuwe laserjet type 1010 kocht, ondertussen ook alweer gedateerd, maar doet het nog prima ook na maanden van stilstand. (probeer dat maar eens met een inktjet!!!)
Afdrukken van een printontwerp zagen er niet uit, alle lijnen (printsporen)
eindigden en begonnen ook met haakse hoeken.
Niemand wist hier een oplossing voor, tot ik voor de printer een driver installeerde van een laserjet2.
Gevolg: alle lijnen netjes afgerond zo dat de isolatieafstand tussen de sporen weer normaal was.
Wordt vervolgd.

Dirk.

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-06-2015, 21:24 (3279 dagen geleden) @ doktordirk

Kende dat fenomeen Wacom digitizer tablet niet,
wel natuurlijk een pen tablet.

Zo even paar zaken om te begrijpen waarom het niet zou werken.

PC moet die pixels van tablet omzetten naar tekens op het scherm.
Tablet heeft een raster, de pen activeert de locatie.
Gewoon x/y coordinaat.
Kleurtje aan toevoegen , snelheid interpreteren en ook de druk enz.

Nu de software voor die tablet welke wat ouder is, is denk ik geen 64Bit software.
Daar gaat nr 1 alvast fout.
Win7 dan installeren in 32Bit.

Ik heb meer oudere software die wel draaien onder Win7 32Bit en echt weigeren in 64Bit.

Dan tekenen.
Mogelijk scherm instellingen (grafisch) wat niet correspondeert met de tablet.
Of wel de omzetting van wat getekend wordt op de tablet kan niet omgezet worden in plaatje op scherm.

Enfin in die richting ook je problemen zoeken denk ik.

powered by my little forum