(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem deel2 (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 14-06-2015, 17:27 (3261 dagen geleden)
Gewijzigd door doktordirk, 14-06-2015, 18:20

Enige tijd geleden al eens de vraag gesteld of een serieel (rs232) grafisch tablet type UD1218RE met Windows7 kon samenwerken.
Dit was toch niet echt meer mogelijk wegens het ontbreken van de juiste drivers.
Na het nodige zoekwerk kwam ik terecht op het WAXBEE-project waar een heel aardige oplossing voor dit probleem wordt aangedragen.
Na het nodige op het forum te hebben nagelezen de tablet open geschroefd, en gezien dat het toch niet zo ingewikkeld was als het leek.
Dit is de hoofdprint waar het om gaat.
[image]
Mijn ombouw is iets subtieler dan voorgesteld, ik heb geen gebruik gemaakt van een dremel of kniptang (wel van een verfstripper!!).
Deze warmtebron was nodig om de RS232-connector los te halen, een ic (smd achter de connector) is met een zelfgemaakt hulpstukje met een smd-desoldeerbout losgehaald.
Zo nodig kunnen ze weer worden teruggeplaatst.
Op de plaats van de connector is een hulpprintje geplaatst met een usb en een voedingsaansluiting.
De originele beschrijving gaat uit van de 5 volt vanaf de usb, maar deze tablet heeft nog 12volt nodig voor hoogspanning (electrostatisch).
[image]
Twee verbindingen naar aarde (rst cts) en twee (rx tx) naat het TEENSY2 printje plus een stukje aansluitkabel voor de usb, en de tablet kan weer dicht.
De teensy is het kleine printje met mini-usb wat met een beetje kit is vastgekleefd.
[image]
[image]
Na het bijbehorende programma met de teensy-loader geinstalleerd te hebben is de tablet veranderd van een seriele UD1218 in een INTUOS2 met usb-aansluiting.
Voorlopig werkt alles weer geheel naar behoren tot we weer min of meer verplicht op een ander besturingssysteem moeten overstappen.
Maar de hobbyisten zitten ook niet stil, dus dat zien we tegen die tijd wel weer.

Dirk.

(Verouderde)apparatuur op nieuwer besturingssysteem deel2

door hkruis ⌂ @, Amsterdam, 14-06-2015, 18:47 (3261 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk Top

--
Groeten

Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl

powered by my little forum