miniboy autoradio (Toestel of techniek)

door 4keer4, 09-02-2010, 11:33 (5183 dagen geleden)
Gewijzigd door 4keer4, 09-02-2010, 11:39

Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een kleine autoradio die op het dashboard wordt geplaatst met een zelfklevende voet.
Het merk is Miniboy met MW en LW.
Ik weet niet hoe ik deze moet aansluiten omdat ik vermoed dat de polariteit omschakelbaar is, op de achterkant zit n.l. een schakelaartje met 2 standen, rood en zwart.
Er zijn drie aansluitdraden, rood, blauw, kleurloos en een blanke massadraad, waarvan ik aanneem dat rood de voeding is en de blauwe en kleurloze draden voor de luidspreker zijn.
Is er iemand onder jullie die de radio kent en weet hoe hij aangesloten moet worden?
Cheers,
Kees

[image]

miniboy autoradio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-02-2010, 21:02 (5183 dagen geleden) @ 4keer4

Henk,

Denk toch verstandig eerst het radiootje open te maken en te controleren of ook echt de rode en massa draad naar de voeding gaan.
Ik denk dat indien de schakelaar op Rood staat inderdaad de rode draad de + is.
Toch eerst dat radiootje open.

Dan de draden volgen en zien of je op een elko uit komt, zal ook eerst via de aan/uit schakelaar gaan.
Op die voedingselko staat vast een + op.

Door met multimeter, de radio schakelaar op aan, de schakelaar op Rood, bekijken of ook de rode draad op de + van de elko uitkomt en welke dan vervolgens de min wordt.

Zeer geregeld is de min van de luidspreker OOk de min van de voeding, dus heb je maar 1 luidspreker + aansluiting, de 2e luidspreker draad sluit je bij de min van de voeding aan.


Zit niets anders op dan de radio open te maken.

Maak anders daar foto's van.

miniboy autoradio

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-02-2010, 21:32 (5183 dagen geleden) @ Maurice

Vergeet ook niet je ervan te vergewissen dat het wel degelijk om een 12 volt versie gaat. (of een omschakelbare versie)

miniboy autoradio

door 4keer4, 09-02-2010, 21:38 (5183 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,
Ik begrijp je verhaal en ik zou de radio graag openmaken, maar tot nu toe zie ik daar merkwaardig genoeg nog geen enkele mogelijkheid toe. Ik ben iemand die altijd iets uit elkaar haalt en inspecteert als ik iets gekocht heb, maar dit keer ben ik verslagen. Geweld gebruiken is geen optie want ik wil de boel uiteraard niet beschadigen. Het is een gegoten aluminium huis en de voorkant is verchroomd kunststof. De radio is denk ik te oud om in elkaar gezet te zijn met "weerhaakjes".
Aan de onderzijde heeft een schroefje gezeten waar een inwendig onderdeel (deel van het chassis?) mee vast heeft gezeten, verder helemaal niets. Het lijkt erop alsof de gehele radio nu naar voren toe eruit zou moeten schuiven, maar er zit geen enkele beweging in.
Kees
Heerjansdam

miniboy autoradio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-02-2010, 22:17 (5183 dagen geleden) @ 4keer4

Zou nog kunnen aan de achterzijde de een of ander type folie waar een schroef achter zit , of de boven zijde onder dat chromen afdekplaatje.

Dan als de een van de knoppen er af kan misschien via die zijde proberen of je bij de massa kunt om te testen.


Lastig zo iets.
Begin inderdaad met 6V.

miniboy autoradio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-02-2010, 22:03 (5182 dagen geleden) @ 4keer4

Gegoten aluminium zou ook een zalmacachtige legering kunnen zijn. Dat spul zet uit als het oxideert en kan dus zorgen voor klemmen.

miniboy autoradio

door TransistorTube, 14-02-2010, 22:14 (5178 dagen geleden) @ 4keer4

Hallo Kees,

Ik bezit dit radiootje onder Franse REELA naam. Verder geheel hetzelfde, ik vermoed dat het toestel gewoon bij Grundig vandaan komt....:-D
De mijne speelt op 12 volt, de witte en blauwe draad zijn die naar de luidspreker gaan
Ik heb geen omschakelmogelijkheid in het zicht kunnen ontdekken voor 6 volt, maar heb het toestel niet open gehad.
De rode draad is de plus. Bij de mijne is die draad ommanteld met gevlochten draad, en dat is de - aansluiting.
Indien die verdwenen is mag de massa ook op het huis van de radio(de voet)
Die schroef achterop herbergt de zekering.
Het knopje bovenop de radio is het golfkeuze schakelaartje.....(MW&LW)
Zo werkt ie!:th
Zo, ik hoop je hiermee geholpen te hebben.:m:

Vriendelijke groeten, Oane.

powered by my little forum