Problemen eindtrap Beomaster 901 (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 13-02-2010, 15:14 (5157 dagen geleden)

Hallo,

Van een Beomaster 901 was 1 eindtrap letterlijk opgesmoord:
- uitgangselco kapot : 3000 µF
- weerstand 0,39 Ohm kapot
- weerstand 47 Ohm kapot
- Darlingtontransistors(eindtorren)kapot : BD697 en BD698

Ik heb deze onderdelen vervangen en ook de overige componenten nagemeten.
Voedingspanning OK.Ruststroominstelling OK en even geluid.
Normaal zou je verwachten dat het probleem opgelost is ... maar neen terug eindtorren in de mist.Zekeringen 1A moeten vervangen.Het zijn wel geen originele (origineel = Motorola)maar wel het juiste typenummer.
Fout zit niet in het gedeelte voor de ingang /nagezien en omgewisseld.Beide kanalen werken feilloos langs de goede eindtrap.
Ik heb een scan gemaakt van de beide eindtrappen en voeding.Scan is niet zo duidelijk maar het schema staat ook in de schematheek.
Is er iemand die me wat tips kan geven want ik heb ondertussen een 2de paar "opgeblazen".Nog eens alles nagemeten en de metingen aan beide eindtrappen komen overeen.Ook de printbanen nagekeken op eventuele kortsluitingen.Alleen als de spanning van 48 Volt wordt aangelegd,gaan de 2 eindtorren kapot.Alleen een luide brom te horen in het defecte kanaal.


Mvgr,
Armand[image]

Problemen eindtrap Beomaster 901

door snameroc @, Etten Leur, 13-02-2010, 17:27 (5157 dagen geleden) @ Armand

Er zijn tegenwoordig vele neptransistors in de handel dus ik zou het eens met een echt merk transistor proberen zeker omdat je zij dat de ruststroom goed in te stellen was.
Je kunt ook kijken of het onbekende merk heel blijft in het andere kanaal.

Problemen eindtrap Beomaster 901

door Armand @, België, 13-02-2010, 17:53 (5157 dagen geleden) @ snameroc

Ja,daar had ik ook al aan gedacht.
Ik ga zoeken naar een BD697 BD698 van een gekend merk.
Ik zal die onbekende eens proberen in de andere eindtrap en zien wat het wordt.

Mvgr,;-)
Armand

Problemen eindtrap Beomaster 901

door ruud, 14-02-2010, 17:34 (5156 dagen geleden) @ Armand

Als je geld en tijd teveel hebt ga je zo te werk.

De werkelijkheid is dat als de eindtorren er uitvliegen er iets mis is met de instelling. AAngezien het geheel gelijkstroom gekoppeld is hoeft er maar 1 slechte elco in de schkeling te zitten, en een eindtrap trekt te veel stroom.

Slechte torren zulen er niet sneller uitvliegen dan goede, tenzij je de versterker contsant op maximum vermogen laat draaien.
(Vergeet de oordopjes voor de buren niet)

Problemen eindtrap Beomaster 901

door Armand @, België, 14-02-2010, 10:41 (5156 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Armand, 14-02-2010, 10:49

Hallo Johan,

Toch eens de gok gewaagd en die BD697 en BD698 (van het "onbekende" merk,ik had hier nog een "paartje" liggen) in de andere (goede) eindtrap gesoldeerd en ja,hoor ... ze doen het.
Dus moet de fout toch ergens in de andere eindtrap schuilen zoals ik reeds vermoedde.
Ik ga alle componenten nog eens nameten en vooral ook de solderingen op de printbanen nasolderen.

Mvgr,;-) ;-) ;-)

Armand

Problemen eindtrap Beomaster 901

door snameroc @, Etten Leur, 14-02-2010, 16:57 (5156 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door snameroc, 14-02-2010, 16:58

In dat geval zou ik alle halfgeleiders in het kanaal vanaf de volume regelaar preventief vervangen en alle weerstanden doormeten en bij het testen een weerstand in serie met de 48volt van het bewuste kanaal of 2 autolampen 24v in serie.
Heb je wat meer tijd om te meten.

Problemen eindtrap Beomaster 901

door ruud, 14-02-2010, 17:36 (5156 dagen geleden) @ snameroc

Nou, ik zou beginnenmet de elcoos.
Als dei ook maar een beetje lekken is de versterker niet goed ingesteld.

Problemen eindtrap Beomaster 901

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-02-2010, 17:51 (5157 dagen geleden) @ Armand

Behalve in neptransistoren zou je het probleem ook in elco's kunnen zoeken. Vooral die rode potjes zijn na al die jaren wellicht niet goed meer.

Problemen eindtrap Beomaster 901

door Armand @, België, 13-02-2010, 17:58 (5157 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Die rode potjes(elco's)in de eindtrap had ik voor alle zekerheid al vervangen.
Ik dacht ook al aan geselecteerde transistors B&O (Motorola)???

Mvgr,
Armand

Problemen eindtrap Beomaster 901

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 13-02-2010, 23:31 (5157 dagen geleden) @ Armand

Natuurlijk zijn er "counterfeit" transistors in omloop. Maar er zijn toch nog wel een paar andere mogelijkheden. Je zegt al dat het mis gaat als je de volle spanning er op zet. Als de eindtransistors geen nep zijn, betekent zulks dat de eindtorren te ver opengestuurd worden. Vooral als ze allebei tegelijk open gaan, is het snel gebeurd. Je kunt heel goed te maken hebben met onderdelen die bij een gewone meting goed lijken maar die onder de bedrijfsspanning doorslaan. Dat komt vooral bij condensatoren en transistors voor maar bij weerstanden kan het ook gebeuren. Dus geen risico nemen en alle onderdelen van de eindtrap vervangen. Even met de goede transistors proberen is in dit verband levensgevaarlijk voor die transistors.

Uiteraard bestaat de mogelijkheid dat B&O geselecteerde transistors heeft gebruikt. Om daar achter te komen moet je de karakteristieken van de goede transistors opmeten. Vervolgens moet je dan transistors uitzoeken met dezelfde karakteristieken. Daar ben je wel even zoet mee. Toch, als ik zo naar het schema kijk, zie ik eigenlijk geen reden om aan speciale transistors te denken. Ik kan me nog voorstellen dat uitgezochte transistors verschil in de weergave zouden kunnen maken. Maar opblazen lijkt me niet waarschijnljk.

petrus bitbyter

Problemen eindtrap Beomaster 901

door Armand @, België, 14-02-2010, 19:47 (5156 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hallo Petrus,

Bedankt voor je duidelijke informatie.;-) ;-) ;-)
Het was inderdaad nog een weerstand die waarschijnlijk ook een serieuze "tik" had gekregen bij het "opsmoren" van de eindtrap.

Mvgr,
Armand

Problemen eindtrap Beomaster 901

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-02-2010, 13:03 (5156 dagen geleden) @ Armand

tr21 en d19 tot 21 bepalen de rustroom in bedrijf. Daar mag niks mee mis zijn. Als je denkt dat je nieuwe transistoren anders reageren kan je eventueel één van de vier dioden verwijderen (kortsluiten)om te testen . De eindtrap zou dan zeker niet meer zelfdestructief mogen reageren. (hij zal dan wel een beetje crossoververvorming tonen)

Groeten

Kris

Problemen eindtrap Beomaster 901

door ruud, 14-02-2010, 17:38 (5156 dagen geleden) @ Armand

Nognmmaals, niet alen de elcoos in de eindtrap zijn verantwoordelijk, ook die in de trappen ervoor.
Een kleine lekstroom in een voortrap kan een grote verandering van instelstroom betelkeken in de eindtrap omdat de hele zooi gelijkstroom gekoppeld is.

Problemen eindtrap Beomaster 901

door Armand @, België, 14-02-2010, 19:35 (5156 dagen geleden) @ ruud

Hallo Ruud,

Ik ga die oranje/rode "potjes" elco's vervangen daar deze na zovele jaren onbetrouwbaar zijn geworden. Toestel is van '73-'74, dus ook al zo'n dikke 36 jaar oud.

Mvgr,;-) ;-) ;-)

Armand

Problemen eindtrap Beomaster 901: fout gevonden!!!

door Armand @, België, 14-02-2010, 19:03 (5156 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Armand, 14-02-2010, 19:10

Hallo,

Eerst en vooral aan iedereen dank voor de tips en het meedenken.;-) ;-)

Ik heb alles nog eens nagemeten en nagekeken (met vergrootglas) en zag een "gebrekkige" soldeerverbinding aan de weerstand R140 (820 Ohm) naast de eerder genoemde opgebrande R van 47 Ohm.Met het blote oog niet te zien.Zo'n oud type koolstof composietweerstand / op zich al niet zo erg betrouwbaar na al die jaren,maar hij zal ook wel een "tik" gekregen hebben toen de eindtrap "opgesmoord" was.Eruit gesoldeerd en hij brak in twee.Heb deze vervangen door een metaalfilmweerstand en de soldeerverbindingen hersteld.Aangezien die ook deel uitmaakt van de ruststroomregeling, is deze nu ook beter te regelen en potmetertje staat nu om en bij de middenstand en ... De Beomaster doet het weer op beide kanalen.:-P :-P Pfff!


Mvgr,
Armand

En nu maar afwachten of die "neppers" het lang gaan volhouden.
Alhoewel ... tegenwoordig komen veel van die spullen uit het "Oosten", zelfs van bekende merken.

Problemen eindtrap Beomaster 901: fout gevonden!!!

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-02-2010, 19:42 (5156 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door kris, 14-02-2010, 19:43

tja, als die weerstand onderbreekt wordt de (on)ruststroom véél te groot. Kortsluiten van een diode spaart eindtransistors tijdens het zoeken naar de fout.

groeten

Kris

Problemen eindtrap Beomaster 901: fout gevonden!!!

door Armand @, België, 14-02-2010, 19:58 (5156 dagen geleden) @ kris

Bedankt Kris voor die goede tip i.v.m. het kortsluiten van een diode.

Mvgr,
Armand;-) ;-) ;-)

Problemen eindtrap Beomaster 901: fout gevonden!!!

door ruud, 14-02-2010, 20:04 (5156 dagen geleden) @ Armand

Precies wat ik dacht, instelling, maar dan kennelijk een weerstand.

Die torren houden het lang vol, tenzij je continu op max vermogen draait.

Toch nog een vraag over de Beomaster 901.

door Armand @, België, 21-02-2010, 10:31 (5149 dagen geleden) @ Armand

Hallo,

De Beomaster heeft hier al een dagje gespeeld op normaal huiskamerniveau zonder verdere problemen.


In de service manual (ook hier te zien in de schematheek/blad 28) staat te lezen:

- "Adjust left-channel no-signal current to 10 mV across 0,39 Ohm.Volume control
at minimum."

- "With 0,39 Ohm unsoldered and ammeter inserted,no-signal current should be adjusted to 25 mA."

Beide regelingen gebeuren met hetzelfde potmetertje.
Wat geniet de voorkeur?
Ik heb het eerste toegepast,is het tweede dan ook beslist nodig? (R van 0,39 Ohm moet dan even verwijderd worden en mA meter in de plaats)

Mvgr,:-) :-)
Armand

Toch nog een vraag over de Beomaster 901.

door franc @, Loosbroek, 21-02-2010, 13:35 (5149 dagen geleden) @ Armand

Dag Armand,

Allebei de werkwijzen hebben betrekking op één handeling nl de ruststroom instellen op 25mA met dat instelpotmetertje. Dit zijn 2 manieren waarop je dit kunt doen.
Het gemakkelijkst is toch wel even de spanning meten over de 0,39 ohm weerstand.

Succes met het leuke receivertje.

gr Frank

Toch nog een vraag over de Beomaster 901.

door Armand @, België, 21-02-2010, 14:12 (5149 dagen geleden) @ franc

Dag Frank,

Bedankt hoor! Ik vond het niet zo duidelijk beschreven in de service manual,vandaar de vraag.
Ruststroom staat netjes ingesteld op 10mV op beide kanalen. (gemeten over 0,39 Ohm)

Mvgr,;-) ;-) ;-)

Armand

Toch nog een vraag over de Beomaster 901.

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 22-02-2010, 06:51 (5148 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,


- "Adjust left-channel no-signal current to 10 mV across 0,39 Ohm.Volume control
at minimum."

- "With 0,39 Ohm unsoldered and ammeter inserted,no-signal current should be adjusted to 25 mA."

Beide regelingen geven hetzelfde resultaat als je de wet van Ohm er op los laat, hoewel je bij de eerste methode 25,64 mA krijgt.
Bij huidige transistor versterkers meet ik ook over de emitterweerstand.

groetjes,
-=Kees=-

Toch nog een vraag over de Beomaster 901.

door Armand @, België, 22-02-2010, 08:14 (5148 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Hallo Kees,

Bedankt voor je antwoord.;-)
9,8 mV geeft me dan 0,0098 / 0,39 = 0,02512 of 25,12 mA wat dichter bij de opgegeven waarde ligt.

Vriendelijke groeten,:-)

Armand

powered by my little forum