Nakamichi 480 doc (Gezocht)

door JAC, 06-03-2010, 13:07 (5136 dagen geleden)

Hallo,

Wie kan mij helpen, ik zoek een (kopie) schema of servicedoc
van een Nakamichi 480 cassettedeck.

vrg, Jacques

Nakamichi 480 doc

door Armand @, België, 06-03-2010, 15:05 (5136 dagen geleden) @ JAC
Gewijzigd door Armand, 06-03-2010, 15:42

Hallo Jacques,

Ik heb de service manual doorgemaild.
Ik zal deze ook naar Paul mailen voor de schematheek.

Mvgr,;-)
Armand

Laat me weten of je de owners manual ook kan gebruiken.
Of de service manual van Nakamichi 481 / ik weet niet of er veel verschil is tussen beide types.

Servicedoc Nakamichi 480 is aan de schematheek toegevoegd.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-03-2010, 16:45 (5136 dagen geleden) @ Armand

Met dank aan Armand Verboven.

Paul
Forumbeheer

Nakamichi 480 doc

door JAC, 06-03-2010, 20:17 (5136 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Mijn dank voor de ontvangen documentatie, ben er blij mee.
Nakamichi is toch zeer bijzonder, een week geleden van iemand overgenomen. Werkt perfect.
Het schema is uit voorzorg.
Schaalkoort is vrijdag op de bus gegaan.

Groeten Jacques.

Nakamichi 480 doc

door Pieter Vos @, 06-03-2010, 20:29 (5136 dagen geleden) @ JAC

Nakamichi maakte destijds heel fijne en degelijke cassettedeck´s. Maar inmiddels is de analoge audio cassette helemaal verdrongen door de CDR.

In 2003 heb ik twee Nakamichi cassette decks tweedehands van kunnen aanschaffen: een CR-1E en een RX-202E. Beide (naar ik vermoed) jonger dan de 480 want ze hebben LED VU meters.

Groet, Pieter.

Nakamichi 480 doc

door JAC, 06-03-2010, 20:55 (5136 dagen geleden) @ Pieter Vos

Dag Pieter,

Ik wist dat dit merk goed was, maar zo goed? Een prachtig stuk techniek en goed geluid. Past goed bij mijn, ook oud, Quad 33 voorversterker. De nak 480 heb kort geleden overgenomen van iemand bij mij in de buurt. Het ding werkt als nieuw. Is vroeger veel in het blad luister over geschreven maar om nou zelf een te kopen, dat was toch een rib uit mijn lijf.
Nu dan, eindelijk. En ach, al dat nieuwe, ik heb die dingen ook wel maar een dergelijk mooi stukje herkenbaar techniek is toch ook niet mis.

Jacques

Nakamichi 480 doc

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-03-2010, 00:41 (5136 dagen geleden) @ JAC

Ik wist dat dit merk goed was, maar zo goed? Een prachtig stuk techniek en goed geluid.

Omdat Nakamichi in de jaren '70 heel veel goede recensies kreeg, besloot ik na lang sparen ook zo'n deck te kopen. Als ik me goed herinner was de prijs meer dan 1000 gulden.
Thuisgekomen pakte ik het apparaat uit en sloot het aan. Er gebeurde niets. Dead On Arrival. Omgeruild in de winkel voor een andere. Aangesloten, en..... een grote rookwolk.
Het derde apparaat bleek thuis, net als de eerste, DOA.
Misschien was Nakamichi slachtoffer geworden van haar eigen succes?

Daarna kocht ik een Technics M215 voor 149 gulden. Speelde perfect en werkt, nu bijna 40 jaar later, nog steeds.

Nakamichi 480 doc

door JAC, 07-03-2010, 10:29 (5135 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Inderdaad het komt voor. Ik ken die verhalen en het betreft steeds de 'duurdere' merken. Men is vaak minder kritisch als het gaat om het goedkopere segment. Zo kocht ik een aantal jaren geleden een muziekinstrument van een bekend Amerikaans top merk. Ik betaalden er veel euro's voor. Na veel ergernis en frustraties ontving ik pas een jaar later een goed exemplaar. De vier voorgangers waren zo onacceptabel slecht gebouwd dat ze alleen nog als brandhout konden dienen. De muzikanten waar ik dit voorval aan verteld heb schudden nu nog vol ongeloof hun hoofd alsof ze een vreselijke ziekte onder de leden hebben.

Ik ben zeer tevreden over beide zowel de nakamichi als het muziekinstrument.

Groet

Nakamichi 480 doc

door Pieter Vos @, 07-03-2010, 12:28 (5135 dagen geleden) @ JAC
Gewijzigd door Pieter Vos, 07-03-2010, 12:30

Merkwaardig is dat, 3 splinternieuwe Nakamichi's en toch alle drie kapot.

Mijn twee Nakamichi cassette decks werken prima (nog steeds). Juist omdat ik ze tweedehands gekocht heb, hebben ze daarvoor tenminste enige tijd goed gefunctioneerd (bij de vorige eigenaars).

Groet, Pieter.

Nakamichi 480 doc

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-03-2010, 12:35 (5135 dagen geleden) @ Pieter Vos

Merkwaardig is dat, 3 splinternieuwe Nakamichi's en toch alle drie kapot.

Dat vond ik toen ook en ik was er ook bijzonder boos over. Mijn vertrouwen in Nakamichi is toen tot ver onder het vriespunt gedaald.

Nakamichi 480 doc

door JAC, 07-03-2010, 16:38 (5135 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Mijn vertrouwen in Nakamichi is toen tot ver onder het vriespunt gedaald.

Ik kan me je teleurstelling wel voorstellen.
Misschien had je beter het vertrouwen in de handelaar kunnen opzeggen. Als techneut moet je toch weten dat dit soort voorvallen niets zegt over technische kwaliteiten.

vgr

Nakamichi 480 doc

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-03-2010, 17:22 (5135 dagen geleden) @ JAC

Mijn vertrouwen in Nakamichi is toen tot ver onder het vriespunt gedaald.


Ik kan me je teleurstelling wel voorstellen.
Misschien had je beter het vertrouwen in de handelaar kunnen opzeggen. Als techneut moet je toch weten dat dit soort voorvallen niets zegt over technische kwaliteiten.

Dat ben ik niet met je eens.
Als in 1 partij, hoe klein ook, het uitvalpercentage 100% is zegt dat wel degelijk iets over de technische kwaliteit. Een fabriek behoort een zorgvuldige eindcontrole op de producten uit te voeren. Dat was niet of niet zorgvuldig genoeg gebeurd.

Het is ongebruikelijk dat een bruingoedhandelaar vooraf een controle uitvoert op de goederen die in zijn magazijn belanden. De meeste klanten zien graag een nog gesloten doos als zij iets nieuws aanschaffen om te voorkomen dat accessoires missen of dat zij een al gebruikt exemplaar krijgen voorgeschoteld. Dat is althans mijn eis als ik iets nieuws koop.
De handelaar heeft meestal een demonstratiemodel in de winkel staan en de artikelen voor de verkoop staan in een gesloten doos in het magazijn. Hij hoeft alleen maar de verpakte spullen aan de klant te overhandigen. Tenzij de klant staat op een demonstratie van het aangekochte artikel.

Wat ik de handelaar in kwestie destijds wel zeer kwalijk kwam was dat hij na het derde debacle weigerde het geld terug te geven en slechts aanbood het apparaat ter reparatie naar de importeur te sturen. Daar nam ik geen genoegen mee en na enig protest in een volle winkel ging de verkoper overstag.

Nakamichi 480 doc

door JAC, 07-03-2010, 17:53 (5135 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Misschien zijn die apparaten verpakt en wel op de grond gevallen. Of was het de laatste dag van een nl nak medewerker. Niets is onmogelijk. Mijn recorder 480 ziet er degelijk en betrouwbaar uit, is voorzien van goede componenten, is service vriendelijk gebouwd en de servicedoc oogt serieus. Na jaren werkt alles nog zonder mankeren.

Nakamichi 480 doc

door Pieter Vos @, 07-03-2010, 18:04 (5135 dagen geleden) @ JAC

Misschien zijn die apparaten verpakt en wel op de grond gevallen. Of was het de laatste dag van een nl nak medewerker. Niets is onmogelijk. Mijn recorder 480 ziet er degelijk en betrouwbaar uit, is voorzien van goede componenten, is service vriendelijk gebouwd en de servicedoc oogt serieus. Na jaren werkt alles nog zonder mankeren.

Inderdaad, alles is mogelijk dat zelfs drie apparaten kapot zijn. (dozen, c.q. een hele pallet van een heftruck gevallen?) Maar het blijft sneu, dit voorval.

mvg, Pieter.

Nakamichi 480 doc

door Ed van der Weele † @, Zeist, 07-03-2010, 18:23 (5135 dagen geleden) @ Pieter Vos

Misschien zijn die apparaten verpakt en wel op de grond gevallen. Of was het de laatste dag van een nl nak medewerker. Niets is onmogelijk.

Inderdaad, alles is mogelijk dat zelfs drie apparaten kapot zijn. (dozen, c.q. een hele pallet van een heftruck gevallen?)

Aan de verpakkingen was niet te zien dat er ruw mee was omgesprongen, noch aan de apparaten zelf. Ik hou het op een slechte kwaliteitscontrole in de fabriek.

Maar het blijft sneu, dit voorval.

Achteraf was ik blij dat het zo is verlopen. Ik heb heel veel geld uitgespaard door een andere recorder te kopen die volgens mij net zo goed klonk, maar een minder hoog opgehemeld imago bezat.

Nakamichi 480 doc

door JAC, 08-03-2010, 12:36 (5134 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik heb mijn keuze nooit laten afhangen van hoog opgehemelde rececies of beinvloeden door voorvallen. Ze kunnen wel de trigger zijn voor extra aandacht. Ik ga liever uit van wat ik zelf vind.
Het is natuurlijk vervelend als je zoiets overkomt, drie keer niks, maar zonder de oorzaak hiervan te kennen een apparaat te degraderen? Misschien was de oorzaak en gevolg heel aannemelijk geweest en lag de schuld niet bij nakamichi zelf maar te zoeken in het magazijn van de betreffende bruingoedhandelaar. Of stel dat je verzuimd hebt om te kijken of het apparaat wel op 220 volt geschakeld was.

powered by my little forum