Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz (Toestel of techniek)

door Stephan, 30-03-2010, 18:59 (5159 dagen geleden)

Hallo,

De laatste tijd ben ik meer bezig met jukeboxen dan met radio's en dat bevalt me erg goed.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Omdat deze Jukes uit de USA komen spelen ze natuurlijk niet zomaar op een omvormer van 230 Volt naar 110 Volt omdat ze gemaakt zijn voor 60 Hertz. Hierdoor krijg je dat de platen die je draait iets langzamer draaien dan gewenst.

Nu weet ik dat er omvormers bestaan die 50 Hertz omzetten naar 60 Hertz maar die zijn zo ontzettend duur dat ik me afvraag of die kastjes niet gewoon zelf te maken zijn.

Weet iemand hoe dit te realiseren is als zelfbouw pakketje?

Voor de 45 toeren jukeboxen zijn gemakkelijke setjes te koop waarmee je de poelie vervangt maar de oudere 78 toeren jukeboxen is wat ingewikkelder om te ombouwen vandaar dat een omvormer mijn voorkeur heeft.

Groetjes Stephan

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 30-03-2010, 19:23 (5159 dagen geleden) @ Stephan

Mooi hoor. En zit veel werk aan lijkt mij.

Na even Google raadplegen vond ik dit.

http://haltronics.nl/webshop/product_info.php?cPath=1_272&products_id=655

Voor de volledige jukebox wellicht wat te licht (hoeveel gebruiken die dingen eigenlijk?), maar je zou er alleen de platenspeler op kunnen laten draaien.

Een andere optie zou een UPS kunnen zijn en daar een slimme truuk mee uithalen.
Ik heb hier zo'n apparaat staan, en alhoewel hij op dit moment netjes 50Hz uit geeft (opgestart zonder dat het ding aan het net gehangen heeft voor maanden), staat er ook op het typeplaatje dat hij voor 60Hz zou kunnen dienen.

Misschien dat zo'n UPS uit de USA wel 60Hz geeft?

Groeten,

Matthias

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Stephan, 30-03-2010, 19:31 (5159 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Zo een omvormer die je gevonden hebt bij Haltronics bedoel ik maar deze is 100 Watt en in standby stand gebruiken ze al 135 Watt. In "Full-Operation" gebruiken ze 300 Watt.

Dus ik zoek eigenlijk zo een printje om zelf in mekaar te zetten maar iets wat dan 300 watt aankan. Ik heb er gevonden omvormers in Volt en Hertz tegelijk maar dan zit je met 300 Watt al vlug op 1500 Euro en dat is een beetje te gortig :-D

Bedankt voor het meedenken, TOP!!


Stephan

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Laurens @, Zaandam, 30-03-2010, 19:50 (5159 dagen geleden) @ Stephan

Je kan een 60hz sinus genereren. Vervolgens deze naar een goedkope versterkermodule voeren, een flinke klasse D met schakelende voeding bijvoorbeeld. Daar sluit je een trafo op aan.
Op ebay staan soms leuke versterkermodules. Die klasse D dingen kosten relatief weinig en produceren erg weinig warmte in vergelijking met klasse AB dingen.

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-03-2010, 21:40 (5158 dagen geleden) @ Stephan

Een stevige 24V voeding, en dan in de VS een 110V omvormer (true of modified sinus) voor gebruik in vrachtwagens bestellen. Kans is dat je dan ook wel aan 300 euro komt.

De omvormer die Matthias aangeeft is misschien toch wel een optie als je zoals gezegd alleen de pickup motor ermee voed.

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door soundman2 @, Wouw, 31-03-2010, 08:11 (5158 dagen geleden) @ Stephan

Hallo,

De laatste tijd ben ik meer bezig met jukeboxen dan met radio's en dat bevalt me erg goed.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Omdat deze Jukes uit de USA komen spelen ze natuurlijk niet zomaar op een omvormer van 230 Volt naar 110 Volt omdat ze gemaakt zijn voor 60 Hertz. Hierdoor krijg je dat de platen die je draait iets langzamer draaien dan gewenst.

Nu weet ik dat er omvormers bestaan die 50 Hertz omzetten naar 60 Hertz maar die zijn zo ontzettend duur dat ik me afvraag of die kastjes niet gewoon zelf te maken zijn.

Weet iemand hoe dit te realiseren is als zelfbouw pakketje?

Voor de 45 toeren jukeboxen zijn gemakkelijke setjes te koop waarmee je de poelie vervangt maar de oudere 78 toeren jukeboxen is wat ingewikkelder om te ombouwen vandaar dat een omvormer mijn voorkeur heeft.

Groetjes Stephan

Bij Conrad zag ik frequentieregelaars staan tot ca 1,5KW. prijs ca 350 euro.
Het zijn eigenlijk regelaars voor motoren en de freq. kan geregeld worden van een paar Hz tot een paar 100Hz. Misschien zit daar wat voor je doel bij. Overigens , kan de motor van de pickup op een lichtere omvormer draaien, zoals dat in de thread al is aangegeven. Het is wel raadzaam om de Jukebox op 240 volt of 127 volt in te stellen, bij een voeding van 220 of 110 volt. De trafo's zijn berekend op 60Hz en kunnen door de geringere zelfinductie bij 50 Hz te warm worden.

Henk Roovers

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Arjan Havelaar @, 31-03-2010, 22:38 (5157 dagen geleden) @ Stephan
Gewijzigd door Arjan Havelaar, 31-03-2010, 22:42

Hallo stephan,

Is dit wat je zoekt? http://cgi.ebay.nl/CONVERTITORE-CONVERTER-50-60-Hz-HAMMOND-B3-C3-A100-M3_W0QQitemZ170465314546QQc...

Of zie hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=60353 de afbeelding in de reactie van MaxDestruction.
Ik kon hem niet vinden, maar misschien kun je je aanmelden en aan hem vragen waar je deze kunt kopen.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Stephan, 31-03-2010, 23:32 (5157 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hallo Arjan, Henk, Maarten, Laurens en Matthias, allen hartelijk bedankt voor de tips en hulp.

Ik kan heel wat met deze informatie. De tip om alleen de motor aan te sturen met 60Hz geeft ineens wat meer mogelijkheden.

Zo kan ik voldoen met 135 Watt !! (110 Volt - 1,2 Ampere)

Ik heb me aangemeld bij het Wetenschapsforum om contact op te kunnen nemen met Maxdestruction en ik heb ondertussen de Italiaanse meneer van Ebay een mail gestuurd.

Super :)

Stephan

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Hans Steenman @, 02-04-2010, 19:36 (5156 dagen geleden) @ Stephan

Ik heb in de tachtiger jaren Hammond toonwielorgels uit de US geimporteerd en had dezelfde problematiek. In die tijd waren er nog geen efficiente FET omvormers en ik gebruikte een motoromvormer (dus motor-dynamo combi met poeliverhouding 60/50). Ik zou zoeken naar een goede FET omvormer van voldoende vermogen om de hele jukebox te voeden.
Sinusvormige spanning, grote frequentiestabiliteit.
Een kleine omvormer alleen voor de grammofoonmotor kan, maar hou er rekening mee dat alles met een ijzerkern (trafo's, servo's,etc) wat gemaakt is voor 60Hz bij 50Hz te heet wordt.
Bij de Hammond bv. voedden we de Lesley motoren met 50Hz omdat het toerental daar niet zo kritisch is, maar ze werden gloeiend heet.

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-04-2010, 16:52 (5155 dagen geleden) @ Stephan

is het niet eenvoudiger de polie aan te passen?

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door peter1952, 07-04-2010, 11:05 (5151 dagen geleden) @ kris

Beste meedenkers,

Ik merk aan deze discussie dat er kennelijk weinig mensen zijn die ervaring hebben met het ombouwen van een jukebox naar 50Hz.

Inderdaad lopen de geimporteerde jukeboxen hier te langzaam.
Er zijn twee manieren om dit op te lossen:
1) Andere poelie of wormwielset,
2) Herz omvormer.

Met optie 1) zijn veel Wurlitzers zoals de 1700, 1800, 1900 enz. makkelijk om te bouwen. Hou er wel rekening mee dat de motor op 50 Hz. behoorlijk warm wordt, op zich is dat geen probleem, maar Wurlitzer zelf zet bij 50 Hz. een weerstand van 75 Ohm in serie met de motor. De trafo's geven geen probleem, die zijn zo ruim bemeten dat ze nauwelijks warm(er) worden.

Jukeboxen zoals 78-t machines, Seeburgs enzovoorts hebben een worm/tandwiel overbrenging. Er zijn setjes te koop maar dat is veel werk en het loopt niet altijd "lekker". Ook hier geen problemen met de trafo's.

Bij Rock-Ola moet de motor poelie dikker worden gemaakt. daartoe zijn veertjes te koop. Nadeel is dat doordat het motorasje niet volmaakt glad is er een lichte vibratie in het geluid waar te nemen is.

Tweede mogelijkheid is de Hertz-omvormer. Het is natuurlijk onzin de hele jukebox te willen voeden, het is voldoende alleen de motor met 50 Hz. te voeden.

De meeste hertz omvormers geven een blokspanning af. Daardoor kan in het geluid enige last ondervonden worden van 60 Hz. harmonischen doordat de draden naar de motor deze uitstralen naar de versterker.
Soms maakt ook de motor meer geluid.

Hertz-omvormers zijn ook te koop bij Original Jukebox Company in de Cruquius.

Met vriendelijke groet,
Peter

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door ruud, 07-04-2010, 18:08 (5151 dagen geleden) @ Stephan

Gewetensvraagje, vooral voor de Forumbeheerder
Hoort dit nu op het torren of buizen forum thuis.

Die oude jeukdozen hebben toch buizenversterkers?

(het onderscheid tussen buizen en torren forum blijft onzinnig, en op zn minst onhandig.)

Omvormer van 50 Hertz naar 60 Hertz

door Huub, 08-04-2010, 11:50 (5150 dagen geleden) @ ruud

Dag Ruud ,

ik meen dat de vraag is hoe vorm ik 50 naar 60 Hz om ,
dat het voor een jukebox is , is een wetenswaardigheid .
mocht deze omvormer met buizen gemaakt worden , tja , dan zou het ECHT een gewetensvraag kunnen worden :-D .

Zie in de regels voor buisgerelateerde items een verwijzing naar NFOR ,
geen dwang , meer een wens .

Er is inderdaad een grijs gebied , neem de hybrides , en maak je dan weer een aparte rubriek hybride , voor bijv TV , waar zit dan weer onderscheid en hoe moet je kiezen tussen TV puur buis of hybride ...

Bijkomend probleem , hoe modereer je dat alles zonder kennis van de apparatuur ,
een jaren 80/90 draaitafel met TOR techniek sluipt er ook zo tussendoor , oh ja weergever , ...of een juffrouw ? ;-)

Jouw vraag is eigenljk voor de beheerder bedoelt , ik zette de stoel aleen op zijn plek , was vooralsnog niet van plan erop te gaan zitten ...
(feit dat ie nog niet antwoord zou ik niet willen uitleggen als zou hij gewetenloos zijn hoor :-D )

m vr gr Huub

powered by my little forum