GRUNDIG RT40 SV80 (Toestel of techniek)

door koen, 17-04-2010, 18:27 (5140 dagen geleden)

Onlangs kon ik deze prima toestellen op de kop tikken en vermits ik nog twee boxen van grundig had, was dit een prachtig stel. De klank is weergaloos, heel warm, zelf op laag volume. Uren aan een stuk hebben ze gespeeld. Maar nu plots werkt de tuner niet meer. De verlichting licht op maar er is geen enkele ontvangst meer. Vermits ik een leek ben, weet ik geen raad: ik stop de tuner, en start hem enkele uren later én....niks meer. Weet iemand raad?

Mvg. Koen

GRUNDIG RT40 SV80

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-04-2010, 22:06 (5140 dagen geleden) @ koen

Ik heb er ook eentje staan (RT40) en ze zijn vrij onverwoestbaar. Als het ineens komplete stilte is op alle golfbereiken is er waarschijnlijk iets mis in de voeding. Waarschjnlijk de gelijkrichterer door. Als je eens een foto maakt van het binnewerk kan ik je aanwijzen waar je moet zijn.

groeten

Kris

GRUNDIG RT40 SV80

door koen, 18-04-2010, 09:49 (5140 dagen geleden) @ kris

Dag Kris,
bedankt voor je reactie. Hierbij een foto van de binnenkant ( foto komt van het radiomuseum.org). De schaalverlichting werkt wel, dus een deel van de transfo zou moeten goed zijn . Er zijn twee zekeringen, en die heb ik alle twee vervangen. Alleen ben ik niet in staat schema's te lezen, laat staan te interpreteren, ik heb wel een multimeter en kan daar al vrij aardig mee overweg. Mocht je raad kunnen geven in lekentaal, dan zou ik daar zeer blij mee zijn. Ik kocht deze twee toestellen pas recent en sloot ze aan op grundig boxen type 506 met audioprisma, en de klank, zelfs op laag volume is zo verbijsterend mooi dat ik graag de tuner terug OK wil hebben. Als het de gelijkrichter is, hoe kan ik dit dan meten?

Mvg. Koen

GRUNDIG RT40 SV80

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-04-2010, 13:17 (5140 dagen geleden) @ koen

Je foto is niet "meegekomen". Zal er zelf een maken, kost wat tijd? Je hebt het schema?

Uiteraard speelt de SV80 goed bij lage volumes. Grundig paste rijkelijk contour toe. (Zeker bij de SV80)

groeten

Kris

GRUNDIG RT40 SV80

door Gino, 18-04-2010, 17:46 (5139 dagen geleden) @ kris

Hier wat plaatjes bij de tekst.....:-D

Gino

[image]

[image]

GRUNDIG RT40 SV80

door koen, 18-04-2010, 19:16 (5139 dagen geleden) @ kris

Dag Kris,

met dank aan Gino : hierbij de gevraagde foto(s).

Mvg. Koen

GRUNDIG RT40 SV80

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-04-2010, 20:28 (5139 dagen geleden) @ koen

foto is wat klein, maar het is rechts achter. Zal toch een foto van mijn exemplaar (en de voeding in detail) maken. Ik merk nu pas dat we in dezelfde stad wonen... dat maakt het misschien makkelijk.

groeten

Kris

GRUNDIG RT40 SV80

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-04-2010, 21:58 (5139 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door kris, 18-04-2010, 22:22

[image]

Detail van de voeding. (Frontplaat naar voren gericht)

afvlakcondensator is omcirkeld . Hierover met je om en bij 15 Volt meten. Daaronder zit nog een dikke condensator, Daarover moet je ongeveer 12 volt meten . zijn die spanningen daar?

groeten

foto van de complete, indrukwekkende RT40 (de vorige eigenaar rookte blijkbaar)[image]

GRUNDIG RT40 SV80

door koen, 19-04-2010, 15:56 (5139 dagen geleden) @ kris

Bedankt Kris voor de fotos en uitleg. Zal wel weekendwerk worden. Als leek nog een vraagje: hoe meet ik de spanning op de afvlakelco en de condensator? Ik heb een digitale multimeter, dus dat is geen probleem.

Mvg. Koen

GRUNDIG RT40 SV80 hoe liep het af?

door kris ⌂ @, Gent, België, 25-04-2010, 22:24 (5132 dagen geleden) @ koen

aangezien Koen achter de hoek bleek te wonen is hij vandaag eens langs gekomen met het bewuste toestel. Koppige oxidatie (lees :moeilijk zichtbaar en moeilijk verwijderbaar) van de secundaire zekeringhouder bleek de oorzaak te zijn. (de schaalverlichting gaat niet over die zekering)

groeten

Kris

GRUNDIG RT40 SV80 hoe liep het af?

door koen, 26-04-2010, 17:20 (5131 dagen geleden) @ kris

Het grappige is dan nog dat hij aanvankelijk speelde maar niet op AM, en toen ik de zekering bekeek, dacht ik dat de oxidatie errond de oorzaak was. Nadat ik die had vervangen en de zekeringhouder had gereinigd met schuurpapier, was alles dood. Gelukkig was Kris bereid om dit varkentje eens te wassen. De radio staat nu weer vrolijk en warm te spelen naast mij: bedankt Kris!

Mvg. Koen

powered by my little forum