Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer (Toestel of techniek)

door gerardbinkhorst, 19-01-2009, 08:55 (5570 dagen geleden)

Hallo allen,

Ik heb het volgende probleem. Het betreft een oude Philips radio L4X05T. Een tijd geleden merkte ik dat de radio niet meer bij korter golflengten werkte. Het werd steeds erger. Eerst stopte het bij 16 meter en korter. Een tijd later stopte het bij 25 meter tot dat op de duur de hele korte golf band niet meer werkte. Precies net als er sprake is van een zwakke buis bij een buizen radio. Ik heb toen de mixer een OC170 vervangen en het euvel is verholpen. Meeten aan de tor leverde echter niets op. De tor was nog goed. Wat is hiervoor de verklaring.

MvG

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 19-01-2009, 10:20 (5570 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Hallo Gerard .... hier is laatst op het andere forum nog over gesproken en het blijkt een veel voorkomend probleem bij deze transistoren. Lees dit even op de site van John Hupse: http://www.hupse.eu/radio/repair/TefiHoliday.htm

Groeten ... Hugo Sneyers

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door gerardbinkhorst, 19-01-2009, 11:07 (5570 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Bedankt voor je info. Jee wat een mooie fotos maar dat is het niet want ik meet geen kortsluiting. Alles is goed en de tor werkt gewoon wel bij de langere golflengten en alleen niet bij de korte golven. Als het een kortsluiting zou zijn zou het op alle golflengten niet werken.
Dus er moet een andere verklaring voor zijn.

MvG

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door ruud, 19-01-2009, 17:28 (5569 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Wat je meet is of er een GELIJKstroom kortsluiting is.
Goed mogelijk dat de transistor zover heen is dat er wel een HOOGFREQUENT sluiting is, maw dat er een soor condensatorwerking is naar de afscherming die natuurlijk effectiever werkt op hogere frequentiues, waardoor de mixer het juist daarop niet meer doet. Volgens de beschrijving van het effect wordt de sluiting steeds erger, en zal dan ook de MG beinvloeden, en wellicht ook een echte gelijkstroom sluiting veroorzaken.

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door gerardbinkhorst, 20-01-2009, 11:26 (5569 dagen geleden) @ ruud

Wat je meet is of er een GELIJKstroom kortsluiting is.
Goed mogelijk dat de transistor zover heen is dat er wel een HOOGFREQUENT sluiting is, maw dat er een soor condensatorwerking is naar de afscherming die natuurlijk effectiever werkt op hogere frequentiues, waardoor de mixer het juist daarop niet meer doet. Volgens de beschrijving van het effect wordt de sluiting steeds erger, en zal dan ook de MG beinvloeden, en wellicht ook een echte gelijkstroom sluiting veroorzaken.

Nee het lijkt mij geen verklaring waarom de tor niet meer bij hogere frekwenties oscileert. De draadjes zijn zo dun dat je niet kan spreken van noemenswaqardige paracitaire capaciteit. Er moete en andere verklaring zijn.

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door ruud, 21-01-2009, 18:07 (5567 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Maar de capaciteit naar de afscherming is een ander verhaal.
Bij die metalen torren is vaak sluiting tussen 1 vd aansluitingne en de afscherming. Daarmee kan er ook al eerst sprake zijn van gedeeltelijke en dus HF sluiting.

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door gerardbinkhorst, 21-01-2009, 19:18 (5567 dagen geleden) @ ruud

Nou nee die draadjes zijn zo dun dat de veroorzaakte paracitaire cap minimaal is.

MvG

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 22-01-2009, 01:20 (5567 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Het lijkt mij dat de minst geringste capaciteitverandering in het HF-gedeelte tot een verstoring als dit kan leiden.

--
[image]

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door gerardbinkhorst, 22-01-2009, 08:48 (5567 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Nee, kijk maar. Een extra paracitaire capaciteiten staan van basis naar aarde, van emitter naar aarde of van collector naar aarde.
Een kleine extra cap van basis naar aarde en van collector naar aarde, maaken zoiezo niets uit. Dat vergroot slechts minimaal de capaciteit die er al is namelijk de cap van de antene afstemkring aan de basis en de afstemkring van de MF aan de collector.
Cap van de emitter naar aarde is ook al niet belangrijk omdat het daar paralel staat met de afstemkring van de oscillator.

MvG

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 22-01-2009, 11:17 (5567 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Net als buizen, condensatoren, weerstanden, enz. zullen ook transistoren niet het eeuwige leven hebben en aan slijtage (lees verloop) onderhevig zijn.

De gegeven oorzaak of reden dat de tor in een een HF-circuit niet meer bruikbaar is, acht ik zeer plausibel

--
[image]

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door gerardbinkhorst, 22-01-2009, 11:25 (5567 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat deze tor kennelijk slijt is duidelijk. In de literatuur is niets van bekend vandaar mijn vraag. De gegeven verklaring geeft zoals uiteengezet, niet de verklaring. Wel kennelijk in andere gevallen.
Bij een buis is het duidleijk, de kathode emissie neemt door slijtage af en daardoor wordt de buis slecher. Bij een tor is bij mij in elk geval niets bekend.
Een mechanisme wat bij mij bekend is is dat een tor na zekere tijd kapot gaat maar dan is het ook echt kapot ofwel doorgeslagen doordat de junctie warm wordt doordat er verontreinigingen zijn die niet uit te sluiten zijn. Dit gebeurd met name in torren die in gebruik ook warm worden zoals eindtorren.

MvG

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 22-01-2009, 13:09 (5567 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Hallo Gerard .... ik wist dat ik er ooit wat over gelezen had en weet nu ook waar dat was : http://www.circuitsonline.net/forum/view/30039/1/oc169
Misschien kan je hier je ervaring met de OC170 posten?

Groeten ... Hugo Sneyers

Waarom oscileert mixer met OC170 niet meer

door ruud, 22-01-2009, 13:40 (5567 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Je hebt het verhaal gemist waarbij de inhoud van een tor met metalen afscherming langzaam geleidend wordt en, zelfs al meet de tor goed, sluiting veroorzaakt van het inwendige van de tor, de eigenlijke schakeling, met de metalen afscherming.

powered by my little forum