Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207 (Gezocht)

door Armand @, België, 26-05-2010, 10:58 (5092 dagen geleden)

Hallo,

Wie kan me helpen met documentatie (bouwjaar? enz.) en/of schema van dit zwart/wit TV'tje (beeldbuis 31cm-type A31 510W)?
Het geeft een zeer goed beeld maar het geluid is zeer zacht en vervormt wat.Een schema zou gemakkelijk zijn.

Mvgr,
Armand

[image] [image]

Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-05-2010, 13:23 (5092 dagen geleden) @ Armand

Aan de hand van het etiket en het afstemsysteem, krijg ik niet de indruk dat dit toestel bij Schaub Lorenz zelf gebouwd is zoals toendertijd eigenlijk wel gebruikelijk. Zit er een Japans binnenwerk in, of vergis ik me?

Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207

door Armand @, België, 26-05-2010, 16:23 (5092 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten,

Er zitten inderdaad Japanse transistors in van o.a. Toshiba en een trafo van Sampo (Taiwan?).
Verder heb ik dit nog gevonden : een brochure van het model ITT Schaub Lorenz Studio 1208.Lijkt er sterk op en is van 1978.Ik zie alleen verschil in het luidsprekerrooster.Op de afbuigspoel staat een stempel zag ik net : 07 77.
Het model 1207 zal waarschijnlijk dan van 1977 zijn.
Nu nog op zoek naar een service manual / schema.

Mvgr,;-)

Armand

[image]

Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207

door ruud, 26-05-2010, 17:03 (5092 dagen geleden) @ Armand

De vormgeving lijkt heel veel op Blaupunkt, misschien dat je daar eens kan kijken

Voor zacht vervormd geluid, lf versterker of FM discriminator.
Je kan proberen je vinger aan de loper van de volume regelaar te houden, let op of het chassis niet aan net hangt. Krijg je een luide brom dan is de lf versterker warschijnlijk goed.
Het discriminator elcootje wordt wat lastiger te vinden, maar dat is een mogelijke oorzaak.
Het afstemmen van de 5,5 Mhz geluid MF kringen kan zonder risico, maar dan moet je eerst zeker weten of er niet een fout in zit.

Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-05-2010, 19:30 (5092 dagen geleden) @ ruud
Gewijzigd door Maarten Bakker, 26-05-2010, 19:32

De vormgeving is naar mijn idee ook typisch Schaub Lorenz, dus dat zal een Duitse trend uit die tijd zijn geweest. Gezien de beeldbuis lijkt me de kans ook best groot dat de kast met buis gewoon in Duitsland is geproduceerd. De buis is er een van ITT/SEL zelf?

Meer aanwijzingen over de werkelijke fabrikant zou je mogelijk kunnen vinden door de printplaat en de nummers erop te bestuderen, hoewel het natuurlijk altijd het makkelijkste is als iemand gewoon het ITT/SEL schema van het toestel heeft.

Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207

door Armand @, België, 27-05-2010, 08:51 (5092 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

De beeldbuis is van ITT met sticker en type en serienummer.
Op de printen vind ik alleen ITT en een nummer erachter.
Het merendeel van de componenten is van o.a. Toshiba,Motorola en Sampo (trafo,luidsprekertje...)

Mvgr,;-)

Armand

Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-05-2010, 16:04 (5091 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-05-2010, 16:08

Apart. Het kan natuurlijk ook nog dat het chassis uit een van de andere ITT-fabrieken (***) kwam, bijvoorbeeld die in Engeland of misschien zelfs in de VS of Azie. Over de connecties specifiek met Japan is me minder bekend, behalve dat ik weet dat er wel apparaten werden ingekocht en dan vaak bij Sanyo. Vandaar dat ik ook nog vroeg naar nummers (*). Een voordeel van de aansluiting bij ITT die SEL (**) in die jaren had, was wel dat ze binnen het concern makkelijker konden samenwerken.

(*) onderdeelnummers van SEL zelf waren in die tijd meestal al van de vorm nnnn nn nn terwijl andere ITT-fabrieken er andere nummers op nahielden, en Japanse producenten natuurlijk ook.

(**) SEL is een afkorting van Standard Elektrik Lorenz en geeft daarmee ook weer een stukje van de fusie- en overnamegeschiedenis weer, die opzich wel erg boeiend is en nog tot 2006 doorgaat of zelfs nog iets langer als je Nokia telefoonproductie meetelt.

(***) Behalve de typisch Japans/Amerikaanse afstemknoppen, was ook het serienummer voor mij aanleiding om de productie niet bij SEL te vermoeden.

Zwart/wit TV ITT Schaub Lorenz Studio 1207

door Armand @, België, 26-05-2010, 20:46 (5092 dagen geleden) @ ruud

Hallo Ruud,

Bedankt voor de tips / mogelijke oorzaken.;-)
Ga het in het weekend verder onderzoeken met de scoop..Mijn eerste gedacht was het LF versterkertje.We zien dan wel.Zal ook eens verder zoeken in het Blaupunkt gamma van de jaren eind '70.

Mvgr,

Armand

powered by my little forum