fluiten en brommen (Algemeen)

door hansvdklugt, 07-06-2010, 21:21 (5080 dagen geleden)

Onlangs voor een paar euro een Philips L3X91T aangekocht en na mijn eerste buizenradio ( Blaupunkt Arizona) nu toch ook wel benieuwd naar zo'n klein transistortje. Lekker gepoetst , alle drab inwendig verwijders en m op een nettrafootje van 4,5 volt aangesloten , 50 cent in de kringloop en dus iets voordeliger als drie van die grote 1,5 volt batterijen.
Jawel ontvangst ! zowel op de lange als de middengolf alleen gaat bijna alles gepaard met veel gefluit en een constante brom ( meer knetter ).
weinig zenders. Wat staat mij als eerste te doen ?
elco's vervangen ? Is er een schema van dit radiootje ?

fluiten en brommen

door snameroc @, Etten Leur, 07-06-2010, 21:29 (5080 dagen geleden) @ hansvdklugt

Ik zou het toch eens op batterijen proberen desnoots 3 penlichts waarschijlijk verookzaakt je adapter het brommen. En als het een schakelvoeding is misschien ook wel het fluiten.

fluiten en brommen

door Laurens @, Zaandam, 08-06-2010, 10:26 (5080 dagen geleden) @ hansvdklugt

De meeste radiootjes hebben een gelijkspanningsvoeding (dus geen losse trafo) nodig. Een transformator geeft wisselspanning. Als je pech hebt gaat je radiootje daar nog stuk van ook...
Brom, fluit en knetter kunnen allemaal worden veroorzaakt door elektrische storingen, o.a. van computernetwerken, spaarlampen, plasmaschermen, slecht ontstoorde universeelmotoren (staafmixer, cirkelzaag, stofzuiger), onweer...

fluiten en brommen

door Armand @, Belgiƫ, 08-06-2010, 11:00 (5080 dagen geleden) @ hansvdklugt

Hallo Hans,

Het schema vind je hier : www.radiodatabase.nl
Al eens een degelijke gestabiliseerde voeding 4,5 V DC geprobeerd?

Mvgr,
Armand

fluiten en brommen

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08-06-2010, 15:06 (5079 dagen geleden) @ Armand

Yep, daar staat het schema.
Hier de directe link naar het PDF.

Groeten,
Paul

--
[image]

fluiten en brommen

door hansvdklugt, 09-06-2010, 10:34 (5079 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Allemaal bedankt, ik kan weer even vooruit !

powered by my little forum