bouwjaar gezocht (Toestel of techniek)

door Juul, 05-07-2010, 18:56 (5046 dagen geleden)

Beste mensen ik ben op zoek naar het bouwjaar van een draagbare Erres radio type RS 1283/01
De zeezenders Veronica en Caroline staan op de schaal afgebeeld.
Kan iemand mij helpen?
Dank,
Juul Geleick
[image]

bouwjaar gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-07-2010, 23:47 (5046 dagen geleden) @ Juul

Voor de volledigheid mijn reactie ook hier. Op het andere forum en/of per mail heb ik aangegeven dat het waarschijnlijk om een toestel zal gaan van na 1966/1967 (en duidelijk van voor 1974). Dus uit het Philipstijdperk en waarschijnlijk ook gefabriceerd door Philips. In welk geval nauwkeuriger datering kan plaatsvinden aan de hand van foto's van het binnenwerk, welke met een beetje geluk ook nog zouden volgen.

Misschien dat iemand anders het uiterlijk al herkent.

Ik blijf dit topic in elk geval met interesse volgen.

bouwjaar gezocht

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-07-2010, 00:34 (5046 dagen geleden) @ Juul

Gezien de lokaties op de schaal van sommige zenders schat ik dit toestel in tussen 1965 en 1968. Qua opbouw denk ik aan Philips.

Groet,
Paul

--
[image]

bouwjaar gezocht

door Juul, 06-07-2010, 07:12 (5046 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Beste Maarten en Paul,

Dank voor jullie gedachten. Daar kan ik wat mee.
Ik wacht maar even op eventuele foto's van het binnenwerk.

groet,


Juul

bouwjaar gezocht

door Juul, 06-07-2010, 07:27 (5046 dagen geleden) @ Juul

Het is inmiddels gevonden: http://www.radiocollectie.nl/index2.html

Kijk onder "verzameling"


1965-1966 dus.


Juul

bouwjaar gezocht

door ruud, 06-07-2010, 13:16 (5045 dagen geleden) @ Juul

Ik heb geloof ik ook nog wel radioos met Veronica en Caroline op de schaal.
En 1 met Veronica op de 538 positie, dat lijkt me helemaal uniek-Veronica heeft maar 2 jaar op 538 gezonden. Moest ook wel goed kijken of ik me niet vergiste.

bouwjaar gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-07-2010, 14:51 (5045 dagen geleden) @ Juul

Ik denk dat het toestel op die site verkeerd gedateerd is, zie ook de thread op het NFOR (de moderatoren letten daar kennelijk niet zo goed op).

1967/1968 lijkt me het meest waarschijnlijk gezien de zenderindeling met Hilversum III en Rado Caroline op die plek, maar des te nieuwsgieriger ben ik nu mochten er nog foto's loskomen.

bouwjaar gezocht

door Samro @, Sondel (Friesland), 19-05-2011, 23:52 (4728 dagen geleden) @ Juul

Ik had dezelfde Erres radio in 1968, maar deze is helaas allang geleden overleden. Ik ben nog een poosje op zoek geweest naar zo'n radio, maar niet gevonden helaas. Maar bij toeval vond ik zo'n nagenoeg zelfde Philips toestel, maar helaas staat Veronica niet vermeld op de zenderschaal wat ik had gehoopt!Ik heb nog niet het type nr kunnen vinden. Misschien iemand die het wel weet?[image][image]

bouwjaar gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-05-2011, 09:39 (4728 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-05-2011, 09:46

Heb je gedetailleerde foto's van de binnenkant? Alleen zo is het bouwjaar (en misschien zelfs het typenummer!) nauwkeurig vast te stellen. Aan de hand van het uiterlijk kom je niet verder dan het jaar dat hij in de catalogus heeft gestaan (als je geluk hebt), of een ruwe tijdsperiode (ik zeg tussen 1966 en 1972, maar dat is extreem ruw).

Overigens kan ik je aan de hand van het uiterlijk al de reden vertellen dat Veronica er niet op staat: Dit toestel is gezien de opschriften bedoeld voor Frankrijk of misschien Belgie.

P.S. Heb je al gekeken of er niet per ongeluk toch een typestickertje in het batterijvak verborgen zit? Niet dat daar in die jaren al een serienummer met bouwjaar in zal hebben gestaan, maar dan heb je alvast het typenummer.

bouwjaar gezocht

door Samro @, Sondel (Friesland), 20-05-2011, 10:17 (4727 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Samro, 20-05-2011, 10:34

Hallo Maarten,

Hartelijk dank voor je reactie. Ik had wel een nummer op de binnenkant van de achterwand zien staan, maar na een foto te hebben gemaakt, en bewerkt, is het veel duidelijker te zien. Is FD-01 dan het type nummer misschien? Verder kan ik geen nummer vinden binnen in de radio. '68 zal dan wel [image]het bouwjaar zijn neem ik aan?

Mvg Samro
[image]

bouwjaar gezocht

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-05-2011, 12:39 (4727 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door Maarten Bakker, 20-05-2011, 12:49

Mooie duidelijke foto's :)

FD staat voor de Philipsfabriek waar het toestelletje gemaakt is (daar kwamen in die jaren wel meer portables vandaan, later ook autoradio's; vermoedelijk gaat het om de fabriek in Rambouillet, Frankrijk), 01 is de stand van productiewijzigingen, 45-68 is de week van productie.

De radio is dus in November 1968 van de lopende band gekomen. Dit komt overeen met de datum op de luidspreker, waar je met wat moeite week 41 van 1968 in kunt herkennen. Dat is ongeveer alle informatie die ik zo uit je foto's naar boven kan halen. Helaas dus geen typenummer, maar toch al wat meer informatie.

bouwjaar gezocht

door Samro @, Sondel (Friesland), 20-05-2011, 13:01 (4727 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten,

Je weet er erg veel vanaf :) Leuk dat ik nu wat meer weet over mijn 'nieuwe'aanwinst. En het radiootje doet het ook nog eens perfekt!:m:
Ik ben er erg blij mee, maar ga ook nog op zoek naar de nagenoeg zelfde Erres met VERONICA vermeld op de zenderschaal!:-D

Groet van Samro

bouwjaar gezocht

door Armand @, België, 21-05-2011, 12:05 (4726 dagen geleden) @ Samro
Gewijzigd door Armand, 21-05-2011, 12:13

Samro,

Het Philips radiootje is een Ministor IV / typenummer 11RL274/01 (Philips France)van 68/69.
Zie ook http://www.radiomuseum.org/r/philips_ministor_iv_11rl27401.html

Vriendelijke groeten,:-) Armand

bouwjaar gezocht

door Samro @, Sondel (Friesland), 21-05-2011, 13:15 (4726 dagen geleden) @ Armand

Dag Armand,

Hee dat is goed nieuws! Nu weet ik ook al welk type het is:) En de gevens van het radio museum er ook nog bij. Ik had daar al eens op gezocht, maar kon er toen niets over vinden. Maar nu door dit leuke forum, en jullie nuttige informatie ben ik al héééél veel aan de weet gekomen over mijn antieke Philips!
Ik heb de gegevens al even uitgeprint, en bewaar het bij het radiootje.

Hartelijk bedankt voor je reactie!

Groet van Samro:-)

bouwjaar gezocht

door Armand @, België, 21-05-2011, 17:14 (4726 dagen geleden) @ Samro

Samro,

Misschien een interessant weetje : naast de Erres RS1283/01 en de Philips 11RL274/01 bestaat er ook nog een Radiola RA247T.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

bouwjaar gezocht

door Samro @, Sondel (Friesland), 21-05-2011, 18:47 (4726 dagen geleden) @ Armand

Armand,

Hee, die Radiola is ook een mooie, en heb ik ook al op het net gevonden! Deze zit net tussen de Erres en de Philips in zag ik. Het schakelaartje voor MG en LG is zoals die van de Erres, en de zenderschaal als die van de Philips..Schakelaartje van de Erres vind ik mooier, en ook de zenderschaal van de Erres, met Veronica erop vermeld:-D . Ik ben weer heel wat wijzer geworden op radio gebied via dit forum :-)

Groeten van Samro:-)

powered by my little forum