N4520 aangeschaft (Toestel of techniek)

door Bjorn Kusters @, 12-08-2010, 14:26 (5008 dagen geleden)

Hallo

Langere tijd was ik al aan het twijfelen....Wel of niet een N4520 aanschaffen.
Tijdje niet meer aan het apparaat gedadacht , tot ik gegevens van mijn matchline tv aan het zoeken was.
Toen kwam ik op een of andere site waar het ging over iemand die een goede bandrecorder zocht voor zijn zelf ingespeelde muziek mee op te nemen.

De N4520 was niet degene die uiteindelijk ze uiteindelijk de beste vonden.
Maar heeft mij wel weer op het idee gebracht om voor zo een toestel te kijken.
Op MP gekeken en geboden op een N4520 met 15 banden en een meubel er bij.
Er was al eerder , en uiteindelijk ook meer geboden als ik had gedaan.
's middags kreeg ik een mail dat mij bod geaccepteerd werd.
Met enige twijfel over het financiƫle , en de vaak negatieve adviezen om dit model aan te schaffen 's avonds gaan kijken.
Heel gesprek met man gehad over waarvoor hij hem gebruikte:

Hij had de recorder nieuw gekocht om muziek op te nemen voor zijn shows.
Uiteindelijk gebeurde dat in een studio en is de bandrecorder na weinig te zijn gebruikt op zolder gezet waar hij tot deze week heeft gestaan.

Hij had hem niet meer geprobeerd , maar omdat ik toch in de buurt woon heb ik hem meegenomen en thuis getest.

Stekker in het stopcontact , aanzetten , en jawel het leefde.
Het plezier was slechts van korte duur , het rechter kanaal viel uit....shit dacht ik , problemen.
Daarna wilde ik hem uit zetten en toen het bekende euvel....de netschakelaar kapot.

Daarna de servicedoc maar eens gaan zoeken en gevonden , wel in het duits maar dat is niet zo een probleem.

Vanmiddag het toestel open geschroefd en als eerste eens de 2 aansluitingen van de weergave kop omgewisseld.
De beide helften van de kop bleken goed , en ook beide kanalen functioneerde.
Daarna weer goed aangesloten en de boel werkt weer.

Toen het volgende probleem:
Rechter lampje van de VU meter ging uit , weer even gevloekt en gedacht het zal toch niet waar zijn.
Is dit model dan toch een prul is zoals meerdere recorder liefhebbers zeiden.
Dit waren liefhebbers van uher , revox en andere duurdere merken die op 38cm/sec kunnen lopen.
Maar goed na de spanning te hebben gemeten blijkt gewoon het neon lampje kapot te zijn , dus weer geluk.

Nu staat hij half gedemonteerd proef te spelen en doet het goed.
Wel moet ik de koppen schoonmaken , de bandremmen bijstellen , en de bandgeleider afstellen die de band van de kop vandaan houd tijdens het spoelen.
Maar dat is iets voor zometeen.

De recorder bevind zich uiterlijk in nieuwstaat.
Ook zat er de afdekkap bij , die heeft wel een paar krasjes maarja is niet zo erg.


Nog nooit zo veel voor een bandrecorder uitgegeven als gisteren , zou eigenlijk niks meer kopen.....kon het weer niet laten.
Maar het geluid is heel goed en het model is mooi.
Past alleen niet bij de rest van het MFB set kwa stijl , die is uit de "plastic" periode , alleen de pickup is een iets oudere volautomaat.
Het set staat in een dressoir als een geheel wat bij elkaar past.
Deze recorder komt appart te staan puur omdat hij er kwa stijl bij past.

Dus zometeen beginnen met afregelen en naar neonlampjes en een netschakelaar zoeken nadat ik heb uitgevonden welke er in horen.

Gr Bjorn

powered by my little forum