Nicd lader (Gezocht)

door Siebe, 13-08-2010, 10:05 (5027 dagen geleden)

Collega sleutelaars,
Wie kan mij voor een aantal proefjes helpen aan een schema van een lader voor 1,2Volt 300mAh accutjes.

Nicd lader

door HM @, Hilversum, 13-08-2010, 20:09 (5027 dagen geleden) @ Siebe
Gewijzigd door HM, 13-08-2010, 20:10

7805 regelaar, ingang aan de plus van de voeding, uitgang via een weerstand aan de middenpoot, middenpoot aan de plus van de accu, min van de accu aan de voeding.
De weerstand is 5V / gewenste laadstroom. ff het vermogen berekenen om de weerstand goed te kiezen.

Als laadindicatie kun je een LED in de verbinding vanaf de middenpoot naar het knooppunt weerstand en + accu zetten. Deze brandt als je laad.

Voedingsspanning ( DC bijvoorkeur afgevlakt ) enkele volts > dan spanning op accu + 5V.
7805 wel koelen !

Bij een andere regelaar op voorraad de weerstand en de voedingsspanning aanpassen.

Met dit circuit kun je 1 tot tig cellen in serie laden.

Bij een laadstroom van 1/10 van de capaciteit 14 uur laden voor vol, overladen kan niet met 1/10 dus 24 uur kan ook geen kwaad.

Nicd lader

door Huub, 14-08-2010, 23:51 (5026 dagen geleden) @ Siebe
Gewijzigd door Huub, 15-08-2010, 00:01

Dag Siebe ,

ter aanvulling Hans zijn post

In jouw geval bij 300mA /10 wordt 30mA laadstroom ,
met een 7805 wordt R dan 5/0,030 = 166 Ohm ,
als praktische waarde 180 , Wattage is IxIxR .
Er staat ook één en ander erover hier ;-) .
Ik zet zelf nog een diode in doorlaat daar die regelaars van alles kunnen doorstaan behalve een hogere spanning op de uitgang tov de ingang .
De (positieve )ingansspanning moet minimaal groter zijn dan ca. 4 volt + optelsom van aantal cellen in serie en 0,7 (diode si).
Breng een eventueel een koellichaam(pje) aan bij hogere laadstromen /spannigsvallen .
(in ditgeval 5 volt ca 30mA lijkt me dat niet nodig )

m vr gr Huub
EDIT een foto erbij nog :
[image]

Nicd lader

door Huub, 15-08-2010, 00:14 (5026 dagen geleden) @ HM

7805 regelaar, ingang aan de plus van de voeding, uitgang via een weerstand aan de middenpoot, middenpoot aan de plus van de accu, min van de accu aan de voeding.

Als laadindicatie kun je een LED in de verbinding vanaf de middenpoot naar het knooppunt weerstand en + accu zetten. Deze brandt als je laad.

Dag Hans ,

het knooppunt weerstand en + accu IS zelfde als waaraan middenpoot vastzit ;-) ,
je kan een LED over de R zetten met extra een serie weerstand ,
maar dan wordt de stroombron groter dan 5/R ,( moet je R aanpassen )
of een LED in serie in de uitgang of ingang zetten met een parallel weerstand .

m vr gr Huub

Nicd lader

door Siebe, 15-08-2010, 09:08 (5025 dagen geleden) @ Huub

Ben inmidels wat proefjes aan het doen en heb het werkende.
Vriendelijk bedankt voor de reacties.
Groeten,Siebe.

Nicd lader

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-08-2010, 13:21 (5025 dagen geleden) @ Siebe

Als de 7805 teveel verliezen geeft, kan je een LM317 gebruiken. Deze handhaaft inplaats van 5V over de weerstand slechts 1,2V.

Nicd lader

door HM @, Hilversum, 15-08-2010, 18:04 (5025 dagen geleden) @ Huub

Goed lezen Huub ! de led komt in de middenpoot. De stroom is daar constant ongeacht de voeding/belasting.

Is overigens een standaard schema uit het datablad.

Nicd lader

door Huub, 15-08-2010, 22:24 (5025 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door Huub, 15-08-2010, 22:31

Dag Hans ,

goed lezen

OK , maar moet ik tusen de regels doorlezen dan ? ;-) Dat je die middenpoot onderbreekt ofzo ?
De stroom door de middenpoot dan , is die wel voldoende om een Led te laten branden ?
En , dan nog , je zet ahw een V(led) als referentie ertussen .
Truuk is toch juist dat die 7805 de spanning tussen uitgang en middenpoot op 5 Volt probeert te houden ,
waardoor je de totale stroom naar min (bij gesloten kring middels die NiCad )konstant is ,
bij onderbreken middenpoot ahw , heb je nu een LED en een R ertussen / kan je dat niet meer via 5/R uitrekenen .
De spanningsval over de LED moet erbij betrokken worden , die weer afhankleijk is van de stroom erdoor , dus van R .

Hm , waarschijnlijk/misschien snap ik er geen hout van , kan je het simpel schetsen ,
of moet ik de datasheet gaan zoeken ?
m vr gr Huub

Nicd lader

door HM @, Hilversum, 16-08-2010, 20:06 (5024 dagen geleden) @ Huub

http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/2143/l7805ab.pdf
Bladzijde 31.

Bovenin vindt je dat Id 6 mA is, voldoende voor een LED.

De brandspanning van de LED moet je bij de regelaars uitgangsspanning optellen.
De meeste LED's zitten op zo'n 1,7 V ( rood en groen ).

De laadstroom voor NiCd of NiMh is totaal niet kritisch, ergens in de buurt van
1/10 van de capaciteit en je zit goed, ook bij 24 uur of langer laden.

powered by my little forum