luciferdoos radiotje (Toestel of techniek)

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 15-08-2010, 12:18 (5005 dagen geleden)

hoi

wie is er technisch genoeg
en heeft er plezier in om voor mij deze radio te maken

http://pa3ang.nl/wp/archives/140
of vergelijkbaar model

uiteraard tegen vergoeding

ik vind het een schitterend ding
zo simpel , en toch effectief :||:

mvg johan

luciferdoos radiotje

door Willem.H.N. @, Enschede, 15-08-2010, 15:20 (5005 dagen geleden) @ johan van wijngaarden

hoi

wie is er technisch genoeg
en heeft er plezier in om voor mij deze radio te maken

http://pa3ang.nl/wp/archives/140
of vergelijkbaar model

uiteraard tegen vergoeding

ik vind het een schitterend ding
zo simpel , en toch effectief :||:

mvg johan

Johan het is simpel om zoiets te bouwen maar bedenk wel dat mogelijk
de ZN misschien niet meer leverbaar is , zo ja dan nog zoeken naar de antennespoel en afstemkondensator.
Moet het via oortelefoon of luidsprekertje dan wordt het een iets groter
luciferdoosje en zoeken naar luidsprekertje van 100 ohm.
Dan heb je nog alleen ontvangst op AM en wat momenteel bijna voor een paar
euro tekoop is is FM in mini uitvoering met veel meer ontvangst wat ook
eventueel in een lucifer doosje kan , dus het overwegen waard waar voor te kiezen.
De AM zou zeker wat euro's meer gaan kosten maar zal er geen probleem mee hebben om zoiets voor je te maken mocht je daar toch voor kiezen.
grt. willem.

luciferdoos radiotje

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 15-08-2010, 17:24 (5005 dagen geleden) @ Willem.H.N.

hoi

wie is er technisch genoeg
en heeft er plezier in om voor mij deze radio te maken

http://pa3ang.nl/wp/archives/140
of vergelijkbaar model

uiteraard tegen vergoeding

ik vind het een schitterend ding
zo simpel , en toch effectief :||:

mvg johan

Johan het is simpel om zoiets te bouwen maar bedenk wel dat mogelijk
de ZN misschien niet meer leverbaar is , zo ja dan nog zoeken naar de antennespoel en afstemkondensator.
Moet het via oortelefoon of luidsprekertje dan wordt het een iets groter
luciferdoosje en zoeken naar luidsprekertje van 100 ohm.
Dan heb je nog alleen ontvangst op AM en wat momenteel bijna voor een paar
euro tekoop is is FM in mini uitvoering met veel meer ontvangst wat ook
eventueel in een lucifer doosje kan , dus het overwegen waard waar voor te kiezen.
De AM zou zeker wat euro's meer gaan kosten maar zal er geen probleem mee hebben om zoiets voor je te maken mocht je daar toch voor kiezen.
grt. willem.

hoi willem

het mooist vind ik het met een oortelefoontje
zoals bij het origineel
ik stuur je een mailtje over wat dan de kosten ongeveer zouden zijn
misschien is het dan ook nog een overweging om er een fm radio,tje bij te nemen

mvg johan

luciferdoos radiotje

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 15-08-2010, 23:43 (5005 dagen geleden) @ Willem.H.N.

De ZN414 is al lang uit productie maar er zijn nog wel vervangers te vinden. Maar dan nog. Wil je er een kopen, dan kost de chip misschien twee euro en zijn de verzendkosten 10 euro of meer. Naar afstem C zal je ook moeten zoeken. Die ervaring deed ik kortgeleden op toen er vraag was naar een eenvoudig radio ontwerpje voor een hobbyclub. (Als je een goed adres vindt, laat het me weten.) Een passende spoel zal je zelf moeten maken.

Een jaar of zo geleden zijn er nog een poosje Chinese bouwpakketjes te koop geweest. Op het ogenblik kan ik ze niet meer vinden of zijn ze uitverkocht.

Kortom, ik kan alleen maar bevestigen dat het vinden van de onderdelen de grootste klus is en nogal tijdrovend.

petrus bitbyter

luciferdoos radiotje

door Hugo Welther, 16-08-2010, 08:52 (5004 dagen geleden) @ petrus bitbyter

De luciferdoos radio is als bouwpakketje verkrijgbaar bij Van Dijken
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categories_id=0&products_id=972

Alleen nog een kristal oortelefoontje er bij.

luciferdoos radiotje

door Willem.H.N. @, Enschede, 16-08-2010, 09:16 (5004 dagen geleden) @ Hugo Welther

De luciferdoos radio is als bouwpakketje verkrijgbaar bij Van Dijken
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categories_id=0&products_id=972

Alleen nog een kristal oortelefoontje er bij.

Hugo , bedankt voor je bericht.
Zoals de schakeling van Johan laat zien staat er een dynamische oortelefoon vermeld , dat is toch een laag ohmige? vergissing?
grt. willem.

luciferdoos radiotje

door Hugo Welther, 16-08-2010, 11:59 (5004 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Dynamisch lijkt mij inderdaad beter, of een weerstand parallel zetten aan het kristaltelefoontje.
Foutje van Van Dijken?

luciferdoos radiotje

door ruud, 17-08-2010, 17:41 (5003 dagen geleden) @ Hugo Welther

Ik denk geen foutje van van Dijken.
Het IC kan alleen maar een X-tal oortelefoon uitsturen, voor een 32 Ohm dyn kop/oortelefoon is een extra torretje nodig, BC 548.
Kijk eens naar de datasheet van het IC http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/RECTRON/MK484.pdf

Hier ook een schema, en een print ontwerp.
Je kan m ook maken voor de kristal, dan gewoon de tor schakeling eraf knippen. Ik zou wel de koppel C van 0,1 uF laten zitten, ik geloof niet dat die kristalletjes van gelijkspanning houden.

Je zou de onderdelen bij van Dijke kunnen bestellen, voor 4,50 is er weinig buil te vallen. Levert de afstem C op en de ferrietantenne, en IC natuurlijk.
De var-C betaat uit 2 C's, kun je nog een beetje experimenten, met par en serie zetten.

Als je de ferrietstaaf kan tappen moet je ook SW kunnen ontvangen.

Het enige dat ontbreekt is een volume regeling..........

luciferdoos radiotje

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 18-08-2010, 11:02 (5002 dagen geleden) @ ruud

Je kan m ook maken voor de kristal, dan gewoon de tor schakeling eraf knippen. Ik zou wel de koppel C van 0,1 uF laten zitten, ik geloof niet dat die kristalletjes van gelijkspanning houden.

Die kristaloortelefoontjes werden jaren geleden al zonder koppelcondesator gebruikt in "Pionier" en "Step by step" bouwdoosjes. Niet nodig dus.

Als je de transistorversterker in combinatie met een kristaloortelefoontje wil gebruiken, moet je een 33R weerstand er parallel aan zetten. Anders krijgt de transistor geen collectorspanning. Zie die weerstand wel zo te monteren dat hij uitgeschakeld wordt als het telefoontje eruit gaat. Kan flink schelen in de levensduur van de baterij.

petrus bitbyter

luciferdoos radiotje

door ruud, 18-08-2010, 15:09 (5002 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Je hebt gelijk, ik zie het hier in het schema vd Pionier 2 (met 2 x OC13).
En zonder versterking hing hij direct aan de diode die bij aanwezigheid draaggolf natuurlijk ook gelijkspanning produceerde.

Maar dat betekent wel dat het membraantje een permanente uitslag heeft, en daarnaast het audio moet weergeven.
(Had de luidspreker in de P3 ook, die zat gewoon in de collecter leiding van de eindtor.)

luciferdoos radiotje

door johan van wijngaarden @, omgeving Raamsdonk, 16-08-2010, 17:14 (5004 dagen geleden) @ Hugo Welther

De luciferdoos radio is als bouwpakketje verkrijgbaar bij Van Dijken
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categories_id=0&products_id=972

Alleen nog een kristal oortelefoontje er bij.

hoi hugo

bedankt ook van mijn zijde oor de tip :)

mvg johan van wijngaarden

luciferdoos radiotje

door Arjan Havelaar @, 16-08-2010, 18:57 (5004 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hallo Piet,

Een variabele condensator kun je hier kopen:

http://cgi.ebay.nl/AM-FM-Tuning-Capacitor-variable-for-the-ZN414-radio-IC-/280334927265?pt=UK_BOI...

Met vriendelijke groet,

Arjan

luciferdoos radiotje

door Willem.H.N. @, Enschede, 16-08-2010, 19:14 (5004 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door Willem.H.N., 16-08-2010, 19:23

AfstemC'tje, o.a. voor AM-Radiootjes; type Poly Varicon 165 + 65 pF
€ 2.00
Zie bijdrage van Hugo.;-)

luciferdoos radiotje

door ruud, 17-08-2010, 17:45 (5003 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Kun je beter het hele bouwpakketje kopen, krijg je er ook het IC en de ferrietantenne bij, voor 4,50.........

luciferdoos radiotje

door Willem.H.N. @, Enschede, 17-08-2010, 19:16 (5003 dagen geleden) @ ruud

Ruud,bouwpakketjes zijn al onderweg.;-)

luciferdoos radiootje

door Paul Brouwer @, Haarlem, 17-08-2010, 23:23 (5003 dagen geleden) @ johan van wijngaarden

Uit mijn jeugd kan ik mij nog een schakeling van een simpele kristalontvanger herinneren die uit een diode, weerstand, antennespoel (a-la pionier II) en varco bestond.

Ik heb het vroeger ook eens met wat slooponderdelen gebouwd en de uitgang op de PU-ingang van een radio aangesloten. Het werkte ook nog. :-P

Wat de waarde van de weerstand was weet ik niet meer. De antennespoel was 45 windingen met een tab na 15 windingen. De varco was 500pF. Het geheel stond in een "kringetje". Dat is wat ik mij nog van dit ontvangertje kan herinneren. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

luciferdoos radiootje

door Joost Schotte, 18-08-2010, 10:54 (5002 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Als ik mij goed herinner zou de diode een germanium type moeten zijn OA95 of dergelijke. En natuurlijk een lange antennedraad en de massa bij voorkeur aan de radiator of waterleiding.

Mvg,

Joost

luciferdoos radiootje

door Paul Brouwer @, Haarlem, 18-08-2010, 23:51 (5002 dagen geleden) @ Joost Schotte

Hallo Joost,

Klopt. Ik meen vroeger een OA79 gebruikt te hebben die ook in de Pionier I en II zat.
In feite was het een hele simpele uitvoering van de Pionier I.

Groet,
Paul

--
[image]

luciferdoos radiotje

door doktordirk @, Noordbeemster, 12-09-2010, 12:58 (4977 dagen geleden) @ johan van wijngaarden

Hallo Johan

Ik weet het, ik ben een beetje laat met reageren, maar volgens mij was het Radio Bulletin van April 1977 met een wedstrijd voor het kleinste/creatiefste model.
Het ontwerp heette mini-tune.
grt. Dirk
[image]

powered by my little forum