Hoe gebruik je een LF signaalgenerator (Toestel of techniek)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 01-09-2010, 00:04 (4989 dagen geleden)

Vandaag en ik de hand weten te leggen op een Philips PM5101, zijnde een LF signaalgenerator.

Ik heb dit apparaat gekocht omdat ik in meerdere berichten en artikelen het gebruik hiervan
heb gezien/gelezen maar weet eigenlijk niet goed hoe ik dit apparaat moet/kan gebruiken en ik
er ook echt voordeel uit kan halen.

Alle tips alsmede de handleiding van dit apparaat zijn welkom.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 01-09-2010, 11:13 (4989 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dag Paul .... een lf-generator is een mooi toestel maar bij het herstellen van een radio heb je er echt niet zo veel aan.
Enkele dingen die me zo dadelijk te binnen schieten, waar je het kan voor gebruiken, is bv voor het bepalen van de impedantie van een luidspreker of uitgangstrafo.
Als je het gebruikt in samenwerking met een oscilloscoop zijn er wel interessante proeven te doen, kijk maar eens in het boekje '101 proeven met de oscilloscoop': http://www.virtual-train.org/Matthias/documentatie/101_proeven_met_de_scoop.pdf

Groeten ... Hugo Sneyers

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Willem.H.N. @, Enschede, 01-09-2010, 12:23 (4989 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hugo , bedankt:) , kan ik ook goed gebruiken;-)
Ook reeds even binnen gehaald.:||:
grt. willem.

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Fred101, 01-09-2010, 13:43 (4989 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Je kan met een pure LF generator niet zo veel, een functiegenerator is handiger. Maar zinloos zijn ze niet. Je kan ze bv gebruiken om een audiotrap van een versterker te meten. Je voert 1 KHz in en je hoort het mooi in je speaker of kan met een scoop de versterking en vervorming zien. Je kan impedanties er mee meten, je kan er een zendertje mee moduleren. Als hij tot 450 KHz gaat kan je er filters mee afregelen. Maar ook leuk voor meetexperimenten. Dan is echter een functie generator handiger. Vooral een blokgolf, daarmee kan je bv bandbreedte metingen doen, de esr van elco's meten en nog veel meer.

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02-09-2010, 00:35 (4988 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hugo en Fred,

Dank voor de tips. Ik ga komend weekend eens kijken wat deze generator zoal kan.
Ook het PDF heb ik gedownload en kan zeker handig zijn.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Fred101, 02-09-2010, 20:36 (4987 dagen geleden) @ Paul Brouwer

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=86&t=1016

Ik heb zijn broertje denk ik. Zie de foto op de pagina van mijn link. Ik weet het verschil niet. Ze doen beide 100KHz. Is de jouwe met torren of ook met buizen.

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 03-09-2010, 00:22 (4987 dagen geleden) @ Fred101

Hallo Fred,

Ik heb een transistor-uitvoering met een bereik van 10Hz tot 100KHz. (even gauw een fotootje geschoten)

[image]

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Fred101, 03-09-2010, 05:24 (4987 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Grappig, de gebruikte draaischijf is het zelfde. Die buisuitvoering gebruik ik nog steeds af en toe. Bv bij afregelen van multimeters of scopen. Hij kan namelijk best een stevige spanning leveren en heeft een laagohmige en hoogohmige uitgang. Maar mijn hoofdgenerator is een R&S AFGU

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-09-2010, 00:35 (4986 dagen geleden) @ Fred101

Hallo Fred,

Ach, ik heb hem voor € 20,-- overgenomen. Ik heb eigenlijk geen idee of dat nou duur of spot goedkoop is.
Al zou ik hem één of twee keer inzetten c.q. nodig hebben, dan heeft hij voor mij z'n geld al opgebracht. ;-)

Naar ik begrepen heb, zijn er dus weldegelijk toepassingsmogelijkheden voor dit apparaat.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-09-2010, 21:42 (4985 dagen geleden) @ Paul Brouwer

er zijn twee grote families van klassieke LF generatoren; Deze met een frekwentiebepalende RC brugschakeling (bvb Wien) en de andere met een stroomregelbare integrator met comparator die een driehoek (en blok) opwekken waaruit een sinus gemaakt wordt, de functiegenerator.
Jouw generator behoort dat de eerste categorie. Die is goed in het opwekken van een nauwkeurige sinus (lage vervorming) wat zich uitermate leent bij het onderzoek naar vervorming in allerlei circuits, alsook andere toepassingen die hierboven al zijn voorgesteld. Sweepen is niet het ding van de ze generator.
De tweede categorie, zijnde de functiegeneratoren lenen zich uitermate tot sweepen (of wobbelen) , bvb, voor het bepalen van doorlaatbanden. Echter de vervorming van deze generatorfamilie is beduidend groter ( ongeveer 20 keer). Historisch gezien komt er nog bij dat pas van +-1975 sweepgeneratoren betaalbaar werden.

groeten
Kris

PS: in het buizentijdperk werden twee hoogfrekwent LC oscillatoren gemengd om een laagfrequent sweep te bekomen. We komen van ver :-)

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 05-09-2010, 20:34 (4984 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Paul Brouwer, 05-09-2010, 20:35

Afgelopen weekend eens met het apparaat aan het spelen geweest.

Eerst de uitgang maar eens aan de scoop gehangen en de uitgangsfrequentie op 1KHz ingesteld. Dit gaf op op de scoop een keurige sinus weer die naarmate je de frequentie wijzigde ook keurig mee veranderde.

Vreemd genoeg werd de blokgolf op de scoop zeer vreemd weergegeven. Alsof er 2 blokgolven over elkaar werden weergegeven. Nog even wat langer mee spelen dus. :-P

En doe eens gek dacht de gek en hij prikte de uitgang direct op een luidspreker. Tot mijn verbazing werd er nog geluid weergegeven ook. Een woofer gaf keurig een toon van 1KHz weer terwijl een toon van 10KHz nauwelijks nog hoorbaar was. Een tweeter gaf die 10KHz weer wel keurig weer. Op zich niet zo gek omdat een woofer niet voor hoge tonen geschikt is. Met een breedbander ging die 10KHz ook nog heel goed.

Kortom; in mijn beleving een leuke aanwinst die zo nu en dan zeer bruikbaar kan zijn.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Fred101, 06-09-2010, 07:48 (4984 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Als hij ook een blokgolf doet is het toch een soort functiegenerator. Een blokgolf is handig. Stop bv een 1000Hz blokgolf in een audioversterker dan moet het signaal op de uitgang ook een blokgolf zijn. Een blokgolf bestaat uit een , in theorie, oneindig aantal boventonen. Voor ons ziet het er al uit als een blokgolf op de scoop als het signaal tonen tot de 10de harmonische bevat. Dat betekent dus dat die versterker alles tussen 1KHz en 10Khz goed versterkt. Zo kun je het ook met 2Khz nog eens doen.

Ook kun je er mooi de ESR van elco's mee meten. Heb je verder alleen een scoop en weerstand voor nodig. Dat is tig keer betrouwbaarder dan de zogenaamde ESR meters.

Maar er zijn nog veel meer toepassingen voor een blokgolf.

Of hij vreemd wordt weergegeven is wat moeilijk in te schatten zonder plaatje. Het klinkt een beetje alsof je scoop gewoon niet triggert. Maar misschien zie ik in mijn hoofd een ander plaatje dan jij beschrijft.

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 08-09-2010, 22:26 (4981 dagen geleden) @ Fred101
Gewijzigd door Paul Brouwer, 08-09-2010, 22:28

Hallo Fred,

De afgelopen dagen nog eens met dat apparaat aan het spelen geweest en deed deze gek gewoon nog een keer gek en hing zijn multimeter in de stand Hz aan de uitgang van de LF-generator. Met de generator in de stand sinus en op 1 KHz ingesteld, gaf de multimeter 900 Hz aan. Na omschakelen naar blokgolf niets meer.

Dus toch het apparaat eens open gehaald. Toen zag ik als eerste een losbengelend ledje en vervolgens 3 instelpotmeters op de print zitten. Bij één van de potmeters stond een blokgolf symbool en bij een andere "Hz". De derde bleek voor de spanning te zijn.

Dit vroeg om nadere 'inspectie' dus de generator weer in de stand sinus en op 1 KHz ingesteld en met de multimeter eraan eens kijken hoe die op verdraaien van de potmeter met de tekst "Hz" reageert. En jawel hoor, deze liep op. Op deze wijze heb ik het gemeten uitgangssignaal naar 980 Hz weten te brengen.

Toen was de blokgolf aan de beurt. De multimeter bleef niets aangeven en heb er toen de scoop aangehangen. Ook die heb ik weten te corrigeren naar een keurig gehoekte lijn op het scoopschermpje en als je de frequentie op de generator wijzigt, ziet je dat op de scoop ook terug in die gehoekte lijn.

Na het ledje weer in zijn gaatje in het frontpaneel gelijmd te hebben, kon de boel weer in elkaar. Blijft leuk speelgoed. :-D

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Fred101, 09-09-2010, 06:53 (4981 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,
Als er bij een multi meter ( onder de 50 tot 100 euro, de duurdere hebben meestal geen counter) een counter opzit dan heeft hij meestal een beperkt bereik en ook beperkte mogenlijkheden. Het is maar de vraag of hij met een blokgolf overweg kan. Meestal moet je dan een instelbaar trigger nivo hebben.

Een scoop is idd een betere keus maar daarbij moet je in de gaten houden dat deze tien keer de bandbreedte nodig heeft. Nu is een 1KHz blokgolf geen probleem , iedere scoop haalt 10 KHz, maar bij een 10MHz blok heb je dus een 100MHz scoop nodig. Op een 10MHz scoop ziet een 10MHz blok er uit als eem sinus. Dit ter info, ik weet dat je generator maar 100KHz haalt. Ik heb zo ooit geprobeerd een 100MHz blokgolf generator af te regelen met een 150MHz scoop. Dat heb ik later dus helemaal opnieuw kunnen doen. Daarbij klopte overigens de frequentie achteraf ook niet, pas na het afregelen op mijn 1GHz scoop is dat gelukt.
Bij veel functie generators is de blokgolf de basis en wordt daar de sinus uitgehaald. Blijkbaar heeft de jouwe dus twee aparte generators. Klopt je sinus nu nog ?

Wat echter heel belangrijk is, de generator kan 50 ohm zijn maar ook 600 of 4 ohm of net wat de fabrikant heeft beslist ivm de toepassing. Als je een blokgof generator niet juist afs
Uit klopt er weinig van het signaal. Je kan met een 1:10 probe meten. Dan meet je eigenlijk de open klem spanning. Die is meestal twee keer zo hoog dan de schaalverdeling aangeeft. Of je sluit hem af met de juiste impedantie door een T stuk op de ingang met terminator. Bij 50 ohm makkelijk te doen, bij de rest wat lastiger. De frequentie veranderd daar normaal gesproken niet door.
Fred

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09-09-2010, 22:47 (4980 dagen geleden) @ Fred101

Hallo Fred,

Voor "gewone" sinusfrequentie heeft mijn multimeter een Hz-functie die tot 40MHz kan detecteren/weergeven.
Dat het met een blokgolf toch even iets anders is, was ik al snel achter. Vandaar dat ik ook naar de scoop ben overgestapt.

Zoals ik al eerder had aangegeven was de blokgolf aan 1KHz op de scoop alles behalve een mooie gehoekte lijn te noemen, doch leek meer op een meervoudige onderbroken lijn met haken aan het begin van elk lijndeel.

Nadat de frequentie gecorrigeerd was en het apparaat toch open lag, vond ik het ook wel aardig als die blokgolf correct weergegeven werd. De scoop die ik heb is een 10MHz-scoop en zou een blokgolf van 1KHz mijns inziens toch normaal weer moeten kunnen geven. Door het instelpotmetertje iets bij te stellen is dit gerealiseerd.

Bij wijze van proef heb ik nogmaals een speaker aan de uitgang gehangen en de generator een signaal van 1KHz laten produceren. Toen de generator van sinus naar blokgolf omgezet met als resultaat een heel ander geluid. Zoals jij al aangaf, veel hoge tonen.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 10-09-2010, 00:18 (4980 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,

Zoals ik al eerder had aangegeven was de blokgolf aan 1KHz op de scoop alles behalve een mooie gehoekte lijn te noemen, doch leek meer op een meervoudige onderbroken lijn met haken aan het begin van elk lijndeel.

Toch hier goed mee uitkijken!

Wat voor scoop heb je gebruikt en wat voor probe?

Een probe kun je niet zomaar op iedere scoop aansluiten zonder de combinatie op elkaar af te regelen. Dat doe je normaal gesproken met een bekende (goede!) blokgolf. Die moet je dan ook op je scoop als blokgolf zien.
Op de probe zit dan een stelschroefje waarmee je dat kunt regelen.

Kijk de gebruiksaanwijzing van de scoop en probe er eens op na.


Nadat de frequentie gecorrigeerd was en het apparaat toch open lag, vond ik het ook wel aardig als die blokgolf correct weergegeven werd. De scoop die ik heb is een 10MHz-scoop en zou een blokgolf van 1KHz mijns inziens toch normaal weer moeten kunnen geven. Door het instelpotmetertje iets bij te stellen is dit gerealiseerd.

Je zou nu de blokgolf uit je meetapparaat juist verziekt kunnen hebben...

Groeten,

Matthias

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Fred101, 10-09-2010, 05:34 (4980 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Dat is dus ook de reden van mijn extra uitleg over de correcte afsluiting, ik had er niet eens bij stil gestaan dat Paul een probe zou kunnen hebben gebruikt. Die haken die hij beschrijft klinkt als overshoot en ringing door verkeerde terminatie. Ik was er van uit gegaan dat hij het direct met coax en feed through terminator of T stuk met terminator zat aangesloten.

paul, dat wat wat ik bedoelde met dat voorbeeld van mijn eigen blokgolfgenerator afregeling. Daar had ik dus juist mijn blokgolf helemaal verkracht. Op de scoop leek hij best goed na afregelen , ik had ook probes gebruikt, maar toen ik hem later bekeek op een geschikte scoop via de juiste afsluiting was het een vreselijk vervormd signaal. Het was niet als kritiek bedoeld hoor, meer als extra uitleg, veel mensen weten niet precies hoe je dit soort dingen moet doen. Het staat ook bijna nooit in leerboeken beschreven, ik restaureer meetapparatuur en voornamelijk HP, Tek en Philips en ik heb heel veel dingen dubbel moeten doen omdat ik ook veel kleine maar belangrijke dingentjes niet wist. Ik ben nu een signaalgenerator, een HP sweeper, aan het overdoen. Die heb ik 4 jaar geleden gerepareerd , hij ging nu weer kapot en nu heb ben ik hem na reparatie aan het controlleren op afregelen, ik had toen nog niet alle juiste apparatuur. Het resultaat is om te huilen. Ik moet alles overnieuw doen. Toch heeft hij best goed gewerkt, ik ben misschien wat te precies op dat punt ;-)

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-09-2010, 22:01 (4979 dagen geleden) @ Fred101

Hoi fred,

Ik neem het ook zeker niet als kritiek op. Ik stel een vraag maar kennerlijk met te weinig informatie.
Ik ben allang blij met de reacties. Hier kan je nooit dommer van worden, hooguit wijzer en als je dan iets verkeerds gedaan hebt, heb je een wijze les geleerd. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 10-09-2010, 21:56 (4979 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hoi Matthias,

Ik heb hier meerdere probes liggen waaronder Philips probes.

Ik heb een Telequipment D54 scoop en heb die blokgolf met de probe afgesteld die ik bij de scoop gekregen heb.
Vandaag heb ik enkele andere probes uitgeprobeerd en die gaven allen hetzelfde beeld op de scoop.

Groeten,
Paul

--
[image]

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 09-09-2010, 13:12 (4981 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat ding gebruik ik ook.
Een ledje heeft die niet, ook geen gaatje ervoor in het frontpaneel. Zal wel een andere serie zijn.

Een keer in Driebergen gekocht. Hij deed het niet, maar dat kwam omdat die twee batterijtonnetjes leeg waren. En een oplader zat er niet bij.
Gewoon 2 9-voltbattarijtjes in serie en via een paar nieuwe drukknoopjes aangesloten. Zo werkt het ook.

Moet wel opletten of die wel telkens wordt uitgezet. Dan is een ledje toch wel zo handig.

Han

Hoe gebruik je een LF signaalgenerator

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09-09-2010, 22:50 (4980 dagen geleden) @ Verdicom

Hallo Han,

Ik kon mij ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat dit er achteraf is ingezet.
De voeding was oorspronkelijk d.m.v. 16V= maar is er ooit een 220V-voeding ingebouwd.

Op zich niets mis mee en werkt naar behoren. ;-)

Groeten,
Paul

--
[image]

powered by my little forum