radionette kurer met kuren (Toestel of techniek)

door MartijnV, 03-09-2010, 18:36 (4986 dagen geleden)

Dag medeforummers, mijn eerste bericht hier :)

Ik heb een leuke transistorradio op de kop getikt, een radionette kurer de luxe.
Zo ééntje als hieronder:
http://www.gibud.no/auction/APViewItem.asp?ID=358753

De houten kast van de radio moet opgeknapt worden, maar er zijn ook wat elektrische problemen, ik denk dat het in de voeding zit, (elko's) maar misschien hebben jullie suggesties?

Op een gestabiliseerde net adapter begint de radio zachtjes te spelen (lijkt iets vervormd) na ongeveer een halve minuut begint de radio luid te brommen. Dit doet ie ook als ik de radio op de pickup stand zet. Dan stilte en na een halve minuut brom.
Mijn zenith transistorradio functioneert goed met deze adapter.

Met batterijen (6x D cel) begint de radio een halve seconde enthousiast te spelen, luid en onvervormd, (voor zover ik dat in een halve seconde kan horen) Daarna gaat direct "het volume naar beneden" en moet ik de volumeknop bijna vol open draaien om nog wat te horen. De radio ontvangt op alle banden. Op alle banden krijg je dus DIT EFfect.

Ik heb nog niet goed gelegenheid de radio volledig uit te bouwen, maar ik kon wel al wat transistors identificeren.
AF 102, 125, 127

AC 125

Die ac 125 lijkt aan de bovenkant wat zwartig?

Hebben jullie nog suggesties? Alvast bedankt :)

radionette kurer met kuren

door soundman2 @, Wouw, 03-09-2010, 19:47 (4986 dagen geleden) @ MartijnV

Ik zou de eindtrap kontroleren, die kan het meeste stroom trekken.
Er kan wat met het ruststroomcircuit zijn. Als de ruststroom te groot is, zullen de eindtransistoren opwarmen, waardoor ze meer stroom gaan trekken. Op zeker moment wordt dan de stroom zo groot dat de gestabiliseerde adapter het niet meer bij kan benen en waardoor dan de rimpel op de spanning toeneemt.
Is natuurlijk maar een suggestie.
Neem in een van de batterijdraden een milliamperemeter op en kijk wat er gebeurt.

Henk Roovers

radionette kurer met kuren

door ruud, 04-09-2010, 14:41 (4985 dagen geleden) @ MartijnV

Het apparaat trekt te veel stroom, dat veroorzaakt de brom.
De stilte op batterijen komt omdat de batterijen in sneltreinvaart worden leeggetrokken.
Kan een elco zijn over de voedingsspanning, of een volkomen verkeerd ingstelde eindtrap door foute elco of weerstand of sluiting in eindtor. Als dit zo'n ding in een blikken behuizing is (AC 125) dan is dat goed mogelijk.
Voor verdere details is een schema nodig.

radionette kurer met kuren

door MartijnV, 04-09-2010, 21:02 (4985 dagen geleden) @ ruud

Beide heren alvast bedankt!
Ik zal binnenkort de radio uitbouwen en eens goed kijken, één ac125 is nogal zwart aan de (blikken) bovenkant. Kan dat een indicatie zijn?

Ik zal ook foto's maken.

radionette kurer met kuren

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-09-2010, 21:04 (4985 dagen geleden) @ MartijnV
Gewijzigd door Paul Brouwer, 04-09-2010, 21:06

Het is dus de Radionette Kurér FM uit 1965. Zie hier.

Hier is ook een schema voorhanden doch is (betaalde) toegang nodig.

Misschien dat één van de leden aldaar dat kan/wil verzorgen.

Onderstaand de foto's van de eerder genoemde veilingsite. (voordat ze verdwenen zijn)
[image] [image]

Groet,
Paul

--
[image]

radionette kurer met kuren

door Fred101, 06-09-2010, 07:18 (4984 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Leuk kastje. Ik zou met het schema erbij stap voor stap alles controlleren. Ik heb nooit aan radio's uit die tijd gewerkt maar wel veel meetinstrumenten uit die tijd gerestaureerd, waaronder de nodige van Philips. Daarbij zaten vaak rare dingen. Iets wat het dan weer wel en dan weer niet deed, of wel deed maar niet goed en de oorzaak zat hem vaak in elco's. Van die mooie blauwe met zo'n oranje kartonnetje met een wratje er op. Toch zijn die ondanks die wrat nog verassend vaak goed. Maar meestal zat het probleem hem in de halfgeleiders, deze geleiden dan nog maar half :-D

Als ik ze test zijn ze soms gewoon meer lek dan gebruikelijk voor germanium, of is alles goed maar de Beta ingezakt, ze versterken dus bijna niet meer. Ik denk dat eerste door whiskers en dat tweede door verandering van het materiaal, de torren die daar last van hebben waren bijna altijd in een redelijk vaste instelling gebruikt. Alsof ze een soort memoryeffect hebben. Zouden de minority carriers in de depletion zone vast gaan zitten of de holes verstopt raken ;-)

radionette kurer met kuren

door ruud, 06-09-2010, 15:59 (4983 dagen geleden) @ Fred101

In de eindtrap zit 2 x AC 126, in een balanstrap met in en uitgangstrafo.
De torren zitten in koelblikjes geklemd.
De AC 126's kunnen sluiting hebben, daar zou ik eerst naar kijken.
Die sluiting geldt voor de andeer torren zeker als ze in blikken behuizing zitten.
De sluiting is dan tussen een van de aansluitdrade en huis.

Zelf heb ik al een sluiting in AC 126 gehad.

radionette kurer met kuren foto's erbij

door MartijnV, 12-09-2010, 10:14 (4978 dagen geleden) @ ruud

Bedankt voor het schema :)
Gauw nog even wat foto's gemaakt voor het topic te ver "naar beneden zakt"
Als ik het goed begrijp moet ik in ieder geval de transistors doormeten op sluiting (met de blikken behuizing)

[image]

[image]

[image]

radionette kurer met kuren foto's erbij

door ruud, 12-09-2010, 15:23 (4977 dagen geleden) @ MartijnV

Vooral de eindtorren. Ik kan de LF trap niet zo gauw vinden op de foto.

Schema Radionette Kurer FM

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-09-2010, 12:36 (4983 dagen geleden) @ MartijnV

Schema is aan de schematheek toegevoegd.

Paul
Forumbeheer

radionette kurer met kuren

door MartijnV, 02-10-2010, 13:22 (4957 dagen geleden) @ MartijnV

Ik heb het eindtrapgedeelte even opengemaakt, er zitten twee ac128 transistors in.
En een onderdeel (Condensatortje?) Dat er nogal "gaar" uitziet. Ik heb twee foto's, ik hoop dat het goed te zien is. (leest iemand dit nog? zit niet meer op pag. 1 van het forum?)

[image]

[image]

Nou ja, zie de pijltjes :)

radionette kurer met kuren

door Willem.H.N. @, Enschede, 02-10-2010, 14:46 (4957 dagen geleden) @ MartijnV

Het omcirkelde is een ntc weerstand die in dergelijke schakelingen niet snel de geest geeft is mijn ervaring,eerder komen de 2 ac128 in aanmerking en de 2 zwarte kondensators en de elko lijkt me.

radionette kurer met kuren

door MartijnV, 02-10-2010, 14:53 (4957 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Je hebt zeker gelijk, de ntc "viel op" omdat er een stuk van de buitenkant af was, vandaar.
Ik verdacht de eindtransistors niet direct, omdat bij inschakelen de radio heel kort goed functioneert, mooi luid en onvervormd, voorzover ik dat kan horen in een seconde.:m:
Maar ik heb weinig ervaring met oude transistors, dus elke goede raad wordt verwelkomd :)

radionette kurer met kuren

door Willem.H.N. @, Enschede, 02-10-2010, 15:22 (4957 dagen geleden) @ MartijnV

Het zou best kunnen dat de ntc defect is omdat er wat matr. af is.
Heb je zoiets liggen?heeft een kleurcode.
Ik weet de waarde zo niet van de ntc.

radionette kurer met kuren

door doktordirk @, Noordbeemster, 02-10-2010, 18:13 (4957 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Volgens het schema zou deze 130 Ohm moeten zijn met een 150 Ohm parallelweerstand .
Als daar dan 150 Ohm of meer gemeten wordt is er iets mis met de ntc

Succes, Dirk.

radionette kurer met kuren

door MartijnV, 03-10-2010, 08:08 (4957 dagen geleden) @ doktordirk

Bedankt!
Ik ga zo snel mogelijk ff meten, mag vandaag eerst nog even met vriendin op stap, relatie moet ik ook onderhouden :)

radionette kurer met kuren

door MartijnV, 04-10-2010, 17:55 (4955 dagen geleden) @ MartijnV

Eindtransistors worden trouwens gloeiend heet.

radionette kurer met kuren

door MartijnV, 12-10-2010, 16:02 (4947 dagen geleden) @ MartijnV

En nog even de multimeter ertussen, het begint met 60mA of zo, en daarna loopt de stroom gestaag op voorbij de 90mA, toen de spanning er af gehaald, want de eindtransistors werden weer gloeiend heet. Nog steeds hetzelfde euvel, luidspelend beginnen waarna het volume bijna direct zakt.

radionette kurer met kuren

door ruud, 12-10-2010, 19:06 (4947 dagen geleden) @ MartijnV

De stroom toename komt door de eindtorren, die slaan op drift, dat zou juist door de NTC tegengehouden moeten worden.
Maar het kan ook zijn dat de ruststroom veel te hoog staat. Wordt ingesteld met R75. Draai daar maar eens aan (altijd stand eerst noteren).
R75 moet op een bepaalde waarde ingesteld worden, maar als je die niet weet, gewoon de laagste stroom zonder dat het geluid vervormt.

radionette kurer met kuren

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-10-2010, 20:27 (4947 dagen geleden) @ ruud
Gewijzigd door kris, 12-10-2010, 20:28

Dit soort eindtrapjes is tevreden met +- 10mA rustsroom. Dus gans de radio zal om en bij de 20mA trekken. Als bvb R77 zou onderbroken zitten stijgt de ruststroom overmatig. R78 kan ook doorgerot zijn(de NTC), met hetzelfde gevolg. Meet eens de weerstand van R77 en R78 zoals ze in de schakeling zitten (parallel, dus zonder lossolderen) Je zou ongeveer bij 75 ohm moeten uitkomen. Indien hoger, zet om te testen een weerstand parallel.

groeten

Kris

powered by my little forum