philips LBB 3019 (Toestel of techniek)

door Gaston @, Halle, Belgiƫ, 07-09-2010, 16:22 (4983 dagen geleden)

Hallo forummers,
Verleden week heb ik een vijftal "ontvangertjes voor een simultaanvertalingsysteem" gekregen.
Ondertussen heb ik al ontdekt dat het hier gaat om VLF AM ontvangertjes met acht vaste 'preselecties'.
De oscillatortransfo kan bijgeregeld worden zodat nog juist Europe 1 (180 khz) en France Inter op (162 khz) op preselectie 7 en 8 kunnen ontvangen worden.
Meer informatie over deze toestelletjes, eventueel een schema, ware welkom.
(voor gebruik als ringleidingontvanger - of voor ombouw naar een vlf / 'langegolf ontvangertje met preselecties')
Dank alvast bij voorbaat.
Gaston - on4gco

philips LBB 3019

door soundman2 @, Wouw, 07-09-2010, 17:57 (4982 dagen geleden) @ Gaston

Hallo forummers,
Verleden week heb ik een vijftal "ontvangertjes voor een simultaanvertalingsysteem" gekregen.
Ondertussen heb ik al ontdekt dat het hier gaat om VLF AM ontvangertjes met acht vaste 'preselecties'.
De oscillatortransfo kan bijgeregeld worden zodat nog juist Europe 1 (180 khz) en France Inter op (162 khz) op preselectie 7 en 8 kunnen ontvangen worden.
Meer informatie over deze toestelletjes, eventueel een schema, ware welkom.
(voor gebruik als ringleidingontvanger - of voor ombouw naar een vlf / 'langegolf ontvangertje met preselecties')
Dank alvast bij voorbaat.
Gaston - on4gco


Jarenlang heb ik nog meegewerkt aan de produktie van die dingen en ik heb er niets van bewaard. Ik wil wel eens rondvragen bij oud collega's, maar ik schat de kans dat er nog wat van is , erg klein.


Henk Roovers

philips LBB 3019

door Gaston @, Halle, Belgiƫ, 07-09-2010, 22:38 (4982 dagen geleden) @ soundman2

Hallo forummers,
Verleden week heb ik een vijftal "ontvangertjes voor een simultaanvertalingsysteem" gekregen.
Ondertussen heb ik al ontdekt dat het hier gaat om VLF AM ontvangertjes met acht vaste 'preselecties'.
De oscillatortransfo kan bijgeregeld worden zodat nog juist Europe 1 (180 khz) en France Inter op (162 khz) op preselectie 7 en 8 kunnen ontvangen worden.
Meer informatie over deze toestelletjes, eventueel een schema, ware welkom.
(voor gebruik als ringleidingontvanger - of voor ombouw naar een vlf / 'langegolf ontvangertje met preselecties')
Dank alvast bij voorbaat.
Gaston - on4gco

Jarenlang heb ik nog meegewerkt aan de produktie van die dingen en ik heb er niets van bewaard. Ik wil wel eens rondvragen bij oud collega's, maar ik schat de kans dat er nog wat van is , erg klein.


Henk Roovers

Dag Henk,
Bedankt voor uw reactie.
Misschien weet je nog de originele frekwenties waarop die dingetjes werken ?
Dan zou 'k reeds weten in welke richting te zoeken.
Ondertussen heb ik per preselectieschakelstand de capaciteitswaarden eens genoteerd voor zowel de (ferriet)antennekring als de oscillatorkring. Ik was al van plan om bij de eerste preselectorstand, de condensatoren eens te vervangen door een paar trimmers om te zien tot waar dat 'ding' bij te regelen is.
Anderzijds ... op deze frekwenties zou al vlug een trimcondensator in de grootte-orde van zo'n 1000 pf nodig zijn.
Ik heb echter de indruk dat zowel op de antenne als de oscillatorkring er -ongeschakeld - reeds een relatief 'zware' condensator parallel zit, die het 'opdraaien' van de frekwentie blokkeert.
Nu ja, we zien nog wel,
Ondertussen, hierbij een foto van het inwendige van het 'ding'
[image]
Groetjes
Gaston - on4gco

philips LBB 3019

door soundman2 @, Wouw, 08-09-2010, 06:13 (4982 dagen geleden) @ Gaston

Mijn emailadres staat in mijn profiel. Stuur een mailtje. Het schema is er, helaas staan daar geen frequenties op.
Henk Roovers

philips LBB 3019

door soundman2 @, Wouw, 14-12-2010, 16:05 (4884 dagen geleden) @ soundman2

Mijn emailadres staat in mijn profiel. Stuur een mailtje. Het schema is er, helaas staan daar geen frequenties op.
Henk Roovers

Het is al weer een beetje oud item, maar ik vond een boekje met daarin de frequenties van de vertaalontvanger.
Misschien heb je er nog wat aan
kanaal/freq
1/39.244KHz
2/58.836KHz
3/68.642KHz
4/83.351KHz
5/102.963KHz
6/112.769KHz
7/127.487KHz
8/147.090KHz


Henk Roovers

powered by my little forum