Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem (Toestel of techniek)

door Remko Brugman, 06-10-2010, 08:11 (4954 dagen geleden)

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum, en ik heb een simpel maar erg vervelend defect. Ik bezit dus een Philips N4520 bandrecorder, zo'n groot geval met direct drive. Ik heb 'm nu al een jaar of 10 in mijn bezit en heb er weinig problemen mee gehad. Maar vandaag wilde ik hem na een aantal maanden weer inschakelen maar - en nu komt het - de aan/uit schakelaar blokkeert ineens. Ik kan me bij het uitschakelen niets vreemds herinneren, en de machine staat al die tijd vrijwel stofvrij in een vitrinekast.
Ik kan duwen wat ik wil op de knop maar hij gaat niet (meer) helemaal naar binnen en maakt voor zover hij in te drukken is ook geen elektrisch contact; er komt geen spanning op de machine.

Zijn er forumbezoekers die een verhaal als dit herkennen? Zijn er manieren om een (220V) schakelaar te herstellen? Zijn ze vervangbaar? Ik heb de machine nog niet opengehaald, ik weet niet wat ik mechanisch gezien aantref als ik hem open probeer te maken. Ik ben niet zo bang voor elektronica, maar wel voor mechanische constructies die wellicht niet helemaal meer terug in elkaar te zetten zijn :| Ik maak het apparaat liever niet stuk want het heeft tot een paar maanden terug prima gefunctioneerd.

Nog even paar foto's:
[image]
[image]

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 06-10-2010, 18:42 (4953 dagen geleden) @ Remko Brugman
Gewijzigd door Ben, 06-10-2010, 18:44

Remko, het komt voor dat bij het indrukken de veertjes het schuifje met de contacten niet meer kan bewegen doordat het (glij)vet verhard is in de tijd. Je kunt proberen om met wat snel indrukken en snel loslaten er weer beweging in te krijgen. Lukt dat niet dan zul je de kast moeten openmaken om te zien wat er precies blokkeert en dan weer gangbaar maken met een klein beetje WD40 op de punt van een schroevendraaier. Succes, Ben

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Remko Brugman, 07-10-2010, 08:45 (4953 dagen geleden) @ Ben

Okee...
Ik heb al aardig wat geduwd en gedrukt op de schakelaar. Hij lijkt niet echt los te komen, ook een voorzichtige tik laat m niet losschieten. Ik heb inmiddels de servicedocumentatie gevonden op internet, dus ik heb in ieder geval de juiste instructies om het apparaat open te maken. Ik moet er wel even een geschikt moment voor vinden want je legt zoiets niet even op de keukentafel ;) Maar bedankt zover voor de tips.
Groeten,

Remko.

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Willem.H.N. @, Enschede, 07-10-2010, 08:55 (4953 dagen geleden) @ Remko Brugman

Misschien krijg je er beweging in als je het knopje eerst iets probeert naar je toe te trekken en dan licht drukken.
Het is algemeen bekend dat betr. schakelaars in de Philips recorders nog al eens defect raken.
Er zijn nog verkrijgbaar en worden aangeboden voor gemiddeld 15 tot 25 euro.

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Remko Brugman, 07-10-2010, 09:29 (4953 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Okee, dat is ook wel goed nieuws mocht ik het mechaniek niet meer in beweging krijgen. Mocht het zover komen dan laat ik het wel weten.

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 07-10-2010, 12:09 (4953 dagen geleden) @ Remko Brugman

Hallo Remko,

Ik heb inmiddels 3 van deze recorders en van alle 3 de netschakelaar moeten vervangen, ik kon van de oude schakelaar niets meer maken. Ik ken eigenlijk geen 4520's waarbij de netschakelaar nog niet is vervangen of vervangen moet worden. Heb je problemen met het vinden van een eventuele nieuwe schakelaar dan kan ik je misschien wel verder helpen.

Met vriendelijke groeten,

Willem

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Remko Brugman, 29-10-2010, 13:40 (4931 dagen geleden) @ Remko Brugman

Hallo heren (en dames?)

Ik ben wegens privéomstandigheden even niet in staat geweest om me met hobby's bezig te houden, maar vandaag heb ik dan toch de machine opengemaakt...
Ik heb gepoogd om de schakelaar in beweging te krijgen met een beetje siliconenolie (uit zo'n spuitbus), met duwen en trekken, en door tegen het huis van de schakelaar te tikken. Het helpt nog niet echt, de schakelaar wil nog steeds niet ver genoeg naar binnen. Ik heb wat foto's gemaakt van de schakelaar. Volgens de service documentatie is het schakelaar SK901 en is het onderdeelnummer 4822 276 10483.
[image]
[image]
[image]
Weet een van u wellicht nog manieren om de schakelaar los te krijgen? Of anders waar ik een gelijkwaardig exemplaar kan bestellen? Uiteraard kan ik de contacten doorsolderen maar dat zou ik erg jammer vinden van de machine.
Met vriendelijke groeten,

Remko.

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Willem.H.N. @, Enschede, 29-10-2010, 15:10 (4931 dagen geleden) @ Remko Brugman

Hallo Remko, de schakelaar is defect en is niet te repareren en moet gewoon vervangen worden.
Bedenk wel dat er vele schakelaar zijn maar niet passen op de oude plaats.
Het moet wel echt de goede zijn want de drukker zit mamelijk niet in het midden
van de bevestigings beugel, kijk maar eens goed als je het er uit hebt
aan de druk zijde.
Er wordt regelmatig aan geboden op MP en anders even proberen bij Siem
in Andijk (Elektro Andijk)
grt. willem.

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2010, 12:16 (4930 dagen geleden) @ Remko Brugman

Hallo Remko,

Mocht vervangen niet lukken en je wil hem doorverbinden, neem dan alle 4 van de draden los van de schakelaar. Defecte netschakelaars kunnen anders alsnog voor problemen zorgen als ze sluiting maken of kruipstroomsporen hebben. Bij latere types kwam dit in de praktijk heel vaak voor, bij deze misschien niet, maar beter het zekere voor het onzekere nemen!

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Remko Brugman, 31-10-2010, 10:23 (4929 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Okee Maarten,

bedankt voor de tip. Ik heb er een beetje een hard hoofd in dat ik snel een vervangende schakelaar vind. Zoals Willem al aangaf zit de schakelpin niet op één lijn met de montagegaten. Daar komt nog eens bij dat de gaten getapt zijn, maar met een paar langere tapboutjes en moertjes zou een schakelaar met sleufgaten ook wel moeten passen. Ik heb nog geen handelaar in de buurt (Elburg) gevonden, en het is natuurlijk een beetje een speld in een hooiberg. Er zit origineel ook nog een plastic beschermkap om de schakelaar heen, maar de kans dat ik een vervanger vind die daarin past is natuurlijk erg klein.
Kortom, ik denk dat ik voorlopig maar even de aansluitdraden losneem tot er een vervanger gevonden is, dan kan de rest van het apparaat weer spelen.

Philips bandrecorder N4520 netschakelaar klem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-10-2010, 12:57 (4929 dagen geleden) @ Remko Brugman

Inplaats van het plastic kapje kan je bij een vervangende schakelaar 1 of 2 laagjes krimpkous met grote doorsnede nemen. Dit werd in andere apparatuur soms als seriematige oplossing toegepast.

Ik hoop dat je wat moois passends vind.

powered by my little forum