telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht (Toestel of techniek)

door MartijnV, 06-10-2010, 17:38 (4953 dagen geleden)

Dag medeliefhebbers,

Terwijl ik aan het uitzoeken ben hoe ik aan ac128 transistors kan komen voor mijn radionette (rs-online heeft ze maar ik heb geen kvk nummer :( )
ben ik ook nog even bezig gegaan met mijn nieuwste aanwinst: een Telefunken Atlanta deluxe. De radio is heel mooi, antenne is helemaal heel e.d.
Alleen de fm vervormt heel erg, het leek eerst een slecht contact, maar dat is volgens mij wel in orde. De radio speelt heel kort goed, en daarna krijg je ernstige vervorming als ik op een zender heb afgestemd (ggkkkk gggkkkk) De conus van de luidspreker beweegt erg heen en weer. Alle andere golfbereiken werken goed. Ook op batterijen is er de storing. Nou wordt er een germanium transistor in het fm(?) afstemgedeelte nogal heet, maar er staat niks op. Dus ik wéét dat het een germanium(?) transistor met drie pootjes is maar verder niks... Schema zou helpen.

Foto's, sorry voor de zooi...

[image]

zilverkleurige transistor linksboven wordt heet

[image]

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door HM @, Hilversum, 06-10-2010, 19:02 (4953 dagen geleden) @ MartijnV

Wat is al die vettige zooi op de potmetertjes ?
Maken die nog wel contact ?

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door MartijnV, 06-10-2010, 19:20 (4953 dagen geleden) @ HM

vies he :-)
Veel stof en droge vettigheid. Het zijn de potmetertjes van de drie voorkeuzezenders. Maar dat werkt allemaal wel. De ontvangst is prima, met de voorkeuze zenders en met de gewone afstemknop. Na het vinden van de zender begint de zware vervorming. Er zal wel een transistor niet in orde zijn, maar ik kan weinig beginnen met een naamloze transistor met een groen stipje en geen schema. Het is natuurlijk ook de bedoeling de radio fatsoenlijk schoon te maken. De winter komt er weer aan ;)

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-10-2010, 23:07 (4953 dagen geleden) @ MartijnV

Martijn,

Wat is het exacte type van deze radio. Onder Telefunken Atlanta de Luxe FM kan ik niets vinden.
In de schematheek van de NVHR staat het schema van de Atlanta 101 en ik kan wel iets vinden van
de Telefunken Atlanta de Luxe 101 en de Telefunken Atlanta de Luxe 105.

Edit
Het ziet er naar uit dat het de Telefunken Atlanta de Luxe 101 is. Ik heb het schema opgevraagd.
[image]
(foto geleend van RM.org)

Zodra het schema beschikbaar is, meld ik dat hier.

Paul
Forumbeheer

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door MartijnV, 07-10-2010, 10:57 (4953 dagen geleden) @ Forumbeheer

Dag Paul,

Bedankt voor het uitzoekwerk, er staat verder geen typenummer op mijn exemplaar, maar ik denk dat je de juiste te pakken hebt.

Én alvast bedankt voor het schema :-)

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-10-2010, 22:59 (4949 dagen geleden) @ MartijnV

Wel dit is grappig; Ik bekijk het schema van de atlanta van het forum even en zie, die heeft een stereodecoder en een schakelvoeding (voor de varicaps) aan boord! voor 1969 is dat wel vrij uniek. Nu komt de grap, ik gebruik al jaren deze atlanta (nooit open gedaan, aangezien hij speelt) maar wist niet dat er een stereodecoder inzat. Even gecheckt en ja, via zijn DIN geeft hij stereo naar buiten! Konden ze er dat niet opzetten :-)?

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door Armand @, België, 11-10-2010, 05:18 (4949 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

De stereodecoder was een optie die er ook later kon ingezet worden.
(ITT)Schaub Lorenz had toen voor bepaalde Touringmodellen ook zo'n optie : er diende dan een tweede kast (met hetzelfde uitzicht als de radio) aangekocht te worden waarin o.a. de tweede luidspreker zat.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door MartijnV, 12-10-2010, 07:54 (4948 dagen geleden) @ Armand

Leuke radio he? :-)
Die stereodecoder heb ik helaas niet. Schijnt érg zeldzaam te zijn.

(paul nog bedankt voor het toevoegen van het schema in de schematheek!)

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door MartijnV, 12-10-2010, 15:57 (4947 dagen geleden) @ MartijnV

Ik kom er trouwens niet zo uit, hebben jullie nog tips om mij enigszins in de goede richting te duwen?

Schema is aan de schematheek toegevoegd.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 10-10-2010, 21:32 (4949 dagen geleden) @ MartijnV

[ Geen tekst ]

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door tonym, 08-09-2011, 01:56 (4617 dagen geleden) @ MartijnV

hallo,

Ik dont Nederlands spreken ... hoop dat dit kan worden vertaald of iemand kan spreken Engels.

Ik heb een TELEFUNKEN Atlanta Deluxe radio 101.
Het probleem is dat de FM-frequentie zal niet in het bezit en het drijft.

Ik heb de schema's voor de Atlanta deluxe 105, maar toen ik las ze het toont een FM-tuner board pn 41.3062.

Ik kan het niet vinden dit op mijn radio.

Is er een ander schema voor de Atlanta 101?

bedankt
Tony uit Toronto Canada

telefunken atlanta deluxe fm niet ok en schema gezocht

door tonym, 08-09-2011, 17:10 (4616 dagen geleden) @ tonym

ok ik vond de FM-module op de TELEFUNKEN Atlanta deluxe 105.
Zijn gelegen in de rechterbovenhoek van de controle module.
Het onder een aluminium cover, moet het deksel worden verwijderd en module desoldered van controle boord.

Ik heb een deel radio, dus ik zal overschakelen van de modules. Dit moet vast mijn fm niet in het bezit probleem hoop ik!
bedankt
tony

PS dit is vertaald uit het Engels naar het Nederlands.

English>
ok I found the FM module on the telefunken Atlanta deluxe 105.
Its located in the upper right of the control module.
Its under an aluminum cover, the cover must be removed and module desoldered from control board.

I have a parts radio so I will switch the modules. This should fix my fm "not holding" problem I hope!
Thanks
Tony

PS this is translated from english to Dutch.

powered by my little forum